بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

انواع شومینه را بر اساس سوخت و مدل آن بشناسید!

انواع شومینه را بر اساس سوخت و مدل آن بشناسید!

شومینه­ ها در اثر پیشرفت تکنولوژی و آپارتمان­ نشینی دچار تحول و تغییرات چشم­گیری شده  است.

شومینه در یک تقسیم ­بندی کلی به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم می­ شود. شومینه دیواری با سوخت چوب جز شومینه­ های سنتی به شمار می­رود. اما بقیه مواردی که به ذکر آنها می­ پردازیم با توجه به اصلاحات و تغییراتی که روی آنها اعمال شده در زمره  شومینه­ های مدرن قرار می­گیرند. شومینه جزو لوازمی است که در عین لوکس و تزییتی بودن می­تواند خطرآفرین باشد. بنابراین لازم است ضمن درنظر گرفتن ظاهر و زیبایی شومینه به ایمنی و مصرف آن توجه ویژ داشت.

شومینه ­ها باتوجه به کاربری و موارد مصرف متنوعی که دارد، دارای دسته­ بندی­های متنوعی است که می­توان ادعا کرد تولیدکنندگان شومینه تمامی سلیقه­ ها و نیازها را در نظر گرفته ­اند.

نکته: توصیه می­کنیم ضمن توجه به ظاهر شومینه و سنجیدن هم­خوانی مدل شومینه به دکوراسیون منزل­تان به میزان مصرف و سوخت شومینه توجه ویژه کنید.

دسته ­بندی براساس سوخت شومینه، یکی از مهم­ترین نوع تقسیم ­بندی است. شومینه­ ها  طبق محل­های که مورد استفاده قرار می­گیرند دارای سوخت­های متفاوتی هستند.

یکی از مهم­ترین متغیرهای تاثیرگذار در انتخاب محصولات و لوازم خانگی اول ایمنی و دوم صرفه­ جویی در مصرف سوخت است. انتخاب درست شومینه ضمن تضمین سلامت و امنیت جانی شما می­تواند از نظر اقتصادی بسیار برای شما بصرفه باشد. بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع به صورت مختصر به ذکر این موارد می­پردازیم.

دسته ­بندی  شومینه بر اساس نوع سوخت:

شومینه­ های چوبی: از ابتدایی­ ترین نوع شومینه ­ها محسوب می­شوند که بیشتر در محیط­ های مورد استفاده قرار می­گیرد که هوای آزاد در جریان باشد. این نوع شومینه به تناسب سنتی بودن ممکن است میزانی از دی­اکسید کربن را در فضا انتقال دهد. ضمن آنکه سوخت این شومینه چوب است  و استفاده عمده از این نوع شومینه  ممکن است منابع چوبی را به خطر اندازد.

شومینه ­های برقی: در اثر پیشرفت، نوع جدیدی شومینه با سوختی متفاوت وارد بازار شده است که با نیروی الکترونیکی LED  یا هیزم­ های  مصنوعی کار می­کنند. سوخت این شومینه ­ها  از نظر ایمنی مشکلی ندارد چون دی­اکسیدکربن تولید نمی­کنند اما در زمینه مصرف باید اعلام کنیم که این نوع شوینه مصرفی شبیه هیترهای برقی ندارند و مصرف آن‌ها به طرز قابل توجه ­ای کمتر است.

شومینه ­های گازی: شومینه گازی جزو شومینه­ های مدرن به شمارمی­روند، چراکه سوختی کاملا صنعتی و بدون آلاینده و خطر را دارند. در اثر گسترش  آپارتمان­ نشینی از این نوع شومینه استقبال چشمگیری شده است.

شومینه­ های اتانولی: براساس تقسیم ­بندی سوخت، شومینه اتانولی آخرین دسته  شومینه است. سوخت این شومینه­ ها منشأ سبز دارند و سوخت پاک به حساب می­آیند.

نکته: باید ضمن استفاده از شومینه­ ها  همیشه این مهم را مدنظر داشته باشیم که شومینه ما چه درصدی دی­اکسیدکربی تولید می­کند و روزنه­ای وجود دارد که این دی­اکسید استخراج شود؟!

تقسیم ­بندی دیگر بر اساس مدل شومینه­ ها است که وارد فضای تزیینی، لوکس و نمای ساختمان می­شود. در این تقسیم ­بندی تاحدودی از حساسیت ما کاسته می­شود و دیگر بحث ایمنی و مصرف سوخت کم رنگ­تر می­شود.

شومینه دیواری: ابتدایی­ ترین نوع شومینه سنتی از نظر نما و ظاهر شومینه­ ی است که در ضمن ساخت منزل در دیوارساختمان تعبیه می­شود. مزیت آن صرفه ­جویی در فضا است. از نظر جلوه و زیبایی، نمایی شیک را ایجاد می­کند.

شومینه کنجی: این نوع شومینه در شمار شومینه­ های دیواری محسوب می­شود. درکنج دیوار منزل قرار می­گیرد؛ اما از نوع دیواری تا حدودی جدیدتر است. مزیت این نوع شومینه این است که در دیوار قرار می­گیرد و فضای منزل را اشغال نمی­کند. این نوع شومینه­ ها به دلیل تزییتی بودن و زیبا ساخته شدن تاثیر زیادی در نما و زیبای منزل دارد.

شومینه بدون قاب: این نوع شومینه کاملا جدید و نوین است. ظاهر آن دقیقا شبیه بخاری­ است. مزیت این نوع شومینه این است که می­توان در هرقسمتی که بخواهیم قرار گیرد.

شومینه چرخنده: این نوع شومینه قابل چرخیدن ۱۸۰ درجه­ای به هرسوی است. تاحدودی شبیه پنکه­ های قابل انتقال است. یعنی می­توان به هرسوی آن را منتقل کرد. مزیت این نوع شومینه این است که در زمان مصرف می­ توان از آن استفاده کرد؛ و می­توان به اتاق و محل مورد استفاده انتقال دارد و از اتلاف انرژی خودداری کرد. این­که می­توان در فصل گرما برداشته شود و در فصل سرما دوباره راه­اندازی شود نیز یکی از مزیت­های است که برای آپارتمان­های کوچک مهم تلقی می­شود.

شومینه معلق: جزو مدرن­ ترین نوع شومینه است. این نوع شومینه از سقف آویزان شده است و اصلا روی زمین قرارنگرفته است. مزیت این نوع شومینه این است که فضای خاصی روی زمین یا داخل دیوار را اشغال نمی­کند. تاحدودی در استفاده  بهینه از فضا موثر است.

شومینه دوطرفه: این نوع شومینه در دو سوی منزل قرار می­گیرد. مزیت این نوع شومینه این است که انرژی در یک طرف منزل جمع نمی­ شود و به صورت پراکنده انرژی منتقل شده و باعث می ­شود محیط زودتر و سریع­تر به درجه ایده‌آل برسد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا