بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

۳۰ ایده خلاقانه برای دکوراسیون اتاق کار در منزل

۳۰ ایده خلاقانه برای دکوراسیون اتاق کار در منزل

امروزه تمایل به کار کردن در منزل بیش از پیش رو به افزایش است. افراد پر مشغلۀ سراسر دنیا به دنبال راهی هستند که به بهترین نحو محیط کاری خلاق و الهام بخش در دل خانه خود جای دهند. در این نوشته ما ۳۰ ایده جذاب و خلاقانه برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم.
ویژگی که یک اتاق کار خانگی زیبا دارد این است که همۀ عناصر کاربردی و تزئینی آن در کنار هم جمع شده‌اند. یکی از راه‌های خلاقانه برای داشتن محیط کاری کاربردی در خانه این است که به جزئیاتی مانند طراحی قفسه‌های کتاب به صورت سفارشی، یک صندلی راحت و وجود گلدان‌هایی با گل‌های زیبا بیشتر توجه کنید.

واقعیت این است که شما چه در یک اتاق کار خانگی بزرگ کار کنید چه در پشت یک میز ساده، ماهیت کار شما تغییر چندانی نمی‌کند. بنابراین چرا نباید به فکر طراحی یک دفتر خیره کنند باشید که نه تنها بیانگر سلیقه و شخصیتتان باشد، بلکه فراتر از آن هم برود!

در این‌جا ۳۰ ایده‌ی خلاقانه برای طراحی دفتر خانگی مطرح می‌شود.

۱- استفاده از فضاهای دنج و کوچک اتاق
اگر آپارتمان شما کوچک است و می‌خواهید از تمام فضای آن به درستی استفاده کنید، فضاهای دنجی مانند تورفتگی‌های ایجاد شده توسط دیوارها می‌تواند همزمان هم یک اتاق کار جمع و جور باشد و هم تختخوابی را برای استراحت در آن جای داد.

اگر اتاق فضای کمی برای استفاده دارد می‌توانید مجلات و اسناد کاغذی را در یک یا دو جعبه چوبی قرار دهید.

۲- استفاده از قفسه‌ها و فایل‌ها
اگر فضای تو رفتگی در اتاق خیلی بزرگ نباشد و نتوان تمام ملزومات دفتر کار را در آن قرار داد، می‌توانید با استفاده از چند قفسه و فایل اسناد کاغذی خود را مرتب کنید. در نمونه‌ای که در تصویر می‌بینید، سازماندهی کردن وسایل و عناصر نکته کلیدی برای ایجاد یک محیط کار مناسب است.

۳- خلاقیت با بهره‌گیری از یک نردبان و قفسه‌ی چوبی
تنها چیزی که برای داشتن یک اتاق کار کوچک و زیبا نیاز دارید، مقداری خلاقیت است. قرار دادن کتاب‌ها در قفسه‌های عمودی که در کنار میزکاری زیبا قرار گرفته و همچنین آویزان کردن مجلات از یک نردبان چوبی یک اتاق کار خارق‌العاده را به ارمغان می‌آورد.

۴- اتاق کاری در گوشۀ اتاق نشیمن
گوشه‌ای از اتاق نشیمن می‌تواند مکان مناسبی برای کار کردن باشد. انتخاب مناسب و دقیق دکوراسیون، کمک می‌کند که این فضا بخشی از طراحی کلی اتاق باشد. یک صندلی راحت برای کسانی که زمان زیادی را پشت میز صرف می‌کنند، بسیار مهم است. بنابراین آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که در عین زیبایی راحت هم باشد.

۵- انتخاب مبلمان مخصوص
اختصاص یک گوشه از خانه‌ به دفترکار به نوعی چالش برانگیز است. وجود مبلمان سفارشی بر اساس فضای متناسب با اتاق، کمک می‌کندکه همه‌ی وسایل در جای خود به نظر برسند.

۶- حفظ سادگی و استفاده از رنگ‌ها
دفتر کار علاوه بر اینکه می‌تواند ویترینی از موارد ضروری مانند کامپیوتر، روشنایی خوب و پریزی که بتوانید لوازم الکترونیکی خود را با آن شارژ کنید باشد، می‌تواند جلوه‌گاه رنگ‌هایی باشد که روانتان را متعادل می کند، بافت‌هایی که به شما حس راحتی می‌دهد. برای نمونه عکس بالا از یک دفترکار خانگی تهیه شده که همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دفتر به علت سادگی بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

۷- ترکیب ظریف و دقیق رنگ‌ها
اگر فضایی که برای اتاق کار در اختیار دارید بزرگ است و محدودیت ندارید، تقریبا کارهایی که می‌شود انجام داد نامحدودند. اتاقی که در بالا مشاهده می‌کنید با استفاده از ترکیب رنگ خاکستری برای دیوارها و وسایل و تجهیزات کرمی رنگ که با نور طبیعی روشن‌تر هم شده‌اند، یک فضای آرامش بخش را ایجاد کرده است.

۸- استفاده از عناصر تزئینی و توجه به جزئیات
با بکار بردن رنگ خاکستری ملایم و استفاده از عناصری که در آن‌ها جزئیات حرف اول را می‌زند، یک محیط دنج و آرامش‌بخش را می‌توان خلق کرد. می‌توان جادوی نهفته در تصویر بالا که به کمک آینه کنار میز، یک قالیچه‌یبا طرح‌های برگ مانند و یک بالش زیبا بر روی صندلی ایجاد شده است، را به سادگی درک کرد. این اتاق فضای مناسبی برای خانم‌هاست چون لطافت و ظرافت در این نمونه حرف اول را می‌زند.

۹- کمک گرفتن از نور طبیعی
راه دیگری که برای اضافه کردن ظرافت به اتاق می‌توان به کار برد این است که اجازه دهید وسایل اتاق با نور طبیعی تزئین شوند. این اتاق کار باریک و طولانی دو فضای کاری را به راحتی در خود جای داده است و می‌توان دو صندلی را در آن قرار داد که اغلب راه مناسبی برای داشتن فضایی راحت و مطابق مد روز است.

۱۰- سفارشی کردن دکوراسیون
برای دفاتری که در گوشه‌های خانه هستند، دکوراسیون‌های سفارشی برای سازمان‌دهی و نگهداری وسایل بسیار مناسبند. روشنایی خوب علاوه بر اینکه همه چیز را در معرض دید قرار می‌دهد، در تاریک‌ترین گوشه‌ها نیز باعث می‌شود شادی جریان داشته باشد.

۱۱- سلایق خود را در اتاق کار به کار ببندید
گاهی ظرافت تنها چیزی است که باعث می‌شود دفترخانه دنج به نظر برسد. در چنین فضاهایی شما اصلا حس نمی‌کنید که در دفتر کارتان هستید. به سلیقۀ خودتان فضای اتاق را طراحی کنید اما فراموش نکنید که جو اتاق را آرام نگه دارید.

۱۲- سازمان دهی، استفاده از سبد‌ها، جعبه‌ها و کاورهای رنگی
سازماندهی کردن،کلیدی برای شروع کارهای روزمره است و همچنین به شما کمک می‌کند زمان خود را مدیریت کنید. استفادG به جا از سبد‌ها، جعبه‌ها و کمدهای رنگی برای فایل‌ها و اسناد نه تنها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود بلکه محیطی مرتب و منظم را تضمین می‌کند.

۱۳- محیطی برای افراد خلاق
استفاده از رنگ‌های پررنگ در یک فضای ساده باعث می‌شود جو اتاق سرزنده و شاداب به نظر برسد. افراد خلاق عموما تمایل دارند در محیطی خلوت و به دور از جزئیات ضروری کار کنند. تصویر بالا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک دفتر زیبا را با جایگزین کردن رنگ‌ها به جای پس زمینه خود اتاق ساخت.

۱۴- تلفیق محیط خانه و اتاق کار
ترکیب کتاب‌ها، عکس‌های خانوادگی، کمدها و قفسه‌ها می‌تواند یک اتاق کار خانگی ایجاد کند که تعادل بین محیط کار و خانه را حفظ می‌کند.

۱۵- ارتباط با محیط خارج از اتاق
قرار گرفتن محل کار در فضایی که نور طبیعی آن را روشن می‌کند باعث کاهش استرس می‌شود و همچنین ارتباط ما را با محیط بیرون برقرار می‌کند. چنین اتاقی که مملو از نور طبیعی است و جزئیات در آن به خوبی رعایت شده است باعث می‌شود هر زمان که چشمتان را از صفحه مانیتور برداشتید ذهنتان بازتر شود.

۱۶- اتاق کاری برای نویسندگان
ایجاد یک فضای طبیعی و تازه که با رنگ‌های شاد و روشن تزئین شده برای خلق یک محیط کار دلنشین بسیار مناسب است. در تصویر بالا میز سفیدی که در کنار لبۀ پنجره قرار گرفته است، برای نویسندگان و متفکران خلاق و هم‌چنین برای کسانی که با کتاب‌ها و طبیعت الهام می‌گیرند، جای خوبی بسیار مناسبی برای نشستن است.

۱۷- ترکیبی از سادگی و کارایی
هنگامی که سادگی و کارایی در دکوراسیون داخلی باهم عجین می‌شوند، دفاتر خانگی الهام بخش متولد می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی، وجود یک اتاق کار در خانه‌های مدرن بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

۱۸- توجه به هنر و زیباشناسی
هنر همیشه تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره‌ی ما داشته و دارد. قرار دادن یک نقاشی رنگارنگ در جایی که به راحتی در هنگام کار کردن دیده شود از لحاظ زیباشناختی بسیار بر روی اتاق کار خانگی تاثیر می‌گذارد. بهترین جا برای این تابلوی نقاشی همانطور که در تصویر هم مشخص است، قرار دادن آن در فضای بین قفسۀ کتاب‌ها و پنجره است. زیرا این فضا هم باعث متمرکز شدن شما بر روی کار می‌شود و هم گاهی اوقات شما را به فضای بیرون از اتاق برای الهام گرفتن سوق می‌دهد.

۱۹- استفاده از پارادوکس در رنگ‌ها
اتاق کاری که در بالا مشاهده می‌کنید، یک طراحی بسیار قوی دارد چون به راحتی ما را با خود به دنیایی از جزئیات می‌برد. رنگ‌های شاد به زیبایی در تضاد با دیوارهای آجری و کف چوبی اتاق قرار گرفته‌اند. نوری که از بیرون به داخل اتاق می‌رسد بر روی میز فلزی منعکس می‌شود و بعد جدیدی به این فضای منحصر به فرد اضافه می‌کند.

۲۰- تزئین اتاق با استفاده از وسایل شخصی
تزئین اتاق کار با وسایل شخصی، رنگ‌های شاد و گل‌های زیبا باعث می‌شود شما آرامشی پیدا کنید که به ندرت در فضای بیرون از خانه می‌توانید آن را بیابید. بازتاب نور از روی دیوارهای سفیدی که با رنگ صیقل داده شده و وجود کمدها و قفسه‌هایی که فضا را مرتب‌تر کرده‌اند، همۀ آن چیزی است که یک اتاق کار به آن نیاز دارد.

۲۱- راه حلی برای خانه‌های کوچک
اگر خانه‌ی شما به اندازه‌ای بزرگ نیست که بتوانید یک اتاق کامل برای دفتر کارتان اختصاص دهید، سعی کنید فضای مناسبی را که از آن خیلی به ندرت استفاده می‌کنید برای آن در نظر بگیرید. در تصویر بالا یک میز ساده که به زیبایی با یک دراور کشویی هماهنگ شده را می‌بینید.

۲۲- پرهیز از یکنواختی رنگ در اتاق کار
اتاق اختصاص داده شده به یک دفتر خانگی به راحتی می‌تواند یک فضای مجلل و حرفه‌ای برای کار و برگزاری جلسات باشد. در تصویری که مشاهده می‌کنید یک طرف از دیوارهای این اتاق برای قفسه‌بندی کتاب‌ها و وسایل شخصی و تزئینی اختصاص داده شده است. یک میز شیشه‌ای مدرن نیز که چهار طرف آن باز است در قسمت جلوی این دیوار قرار گرفته است. همچنین یک فرش با طرح‌های هندسی و رنگارنگ، یکنواختی رنگ سفید و خاکستری می‌شکند و جذابیت این اتاق را دوچندان می‌کند.

۲۳- استفاده از فضای زیر شیروانی
اتاق‌های کوچک زیر شیروانی یکی از بهترین مکان‌ها برای اتاق کار هستند مخصوصا مواردی که نور کاملا به داخل آن‌ها می‌تابد. مزیت دیگر این اتاق‌ها این است که حریم خصوصی شما حفظ می‌شود چون افراد خانواده در هنگامی که کار می‌کنید به ندرت مسیرشان به آنجا می‌خورد. در اتاق کاری که در تصویر بالا می‌بینید، ترکیب سادگی و انتخاب دقیق اثاثیه، مدرنیته و کارایی را به نمایش گذاشته است.

۲۴- دفترکاری متفاوت را طراحی کنید!
یکی دیگر از ایده‌های ناب برای اتاق‌های کار، اتاقی است که به بیرون از اتاق خصوصا حیاط خانه دسترسی داشته باشد. در این صورت شما می توانید به راحتی زمانیکه از کار و یکنواختی لحظات خسته شدید بیرون بروید و از هوای تازه لذت ببرید.

۲۵- اتاق کاری مخصوص برای دو نفر
اتاق کاری که در بالا ملاحظه می‌کنید به گونه‌ای خلاقانه طراحی شده که دو نفر بتوانند در کنار هم به راحتی کار کنند. هر کدام از این دو نفر می‌تواند طبق سلیقه و نیاز خود وسایل کارش را بچیند بدون اینکه کوچک‌ترین مزاحمتی برای دیگری ایجاد کند.

۲۶- >چینش دقیق و صحیح اثاثیه
می‌توان از هر شکل، اندازه و رنگی برای الهام گرفتن در طراحی اتاق کار استفاده کرد. در اتاقی که مشاهده می‌کنید یک میز بلند در کنار یک صندلی طرح Jacobsen که با یک پوشش کرکی پوشیده شده خودنمایی می‌کنند. همچنین فضای کافی برای انواع وسایل کار در نظر گرفته شده است.

۲۷- از عناصر طبیعی کمک بگیرید
این اتاق کار خانگی که با گل‌ها و گیاهان سبز تزئین شده است، حس تازدگی و شادی را به شما القا می‌کند و محیط اطراف شما بسیار مدرن و کاربردی به نظر می‌رسد. کار کردن در چنین اتاقی باید خیلی راحت و هیجان‌انگیز باشد.

۲۸- اتاق کاری مخصوص خانم‌ها
اتاق کاری که در بالا مشاهده می‌کنید با یک میز اداری کوچک که با صندلی طرح Eames به خوبی جفت شده است و یک کلاه juju که یک نمادی آفریقایی برای زیبایی و ظرافت پرندگان است، تزئین شده است. سادگی، ظرافت که به وسیله استفاده از رنگ‌های شاد همراه با طرح‌های هندسی و گل‌گلی به دست آمده، این محیط را برای استفادۀ بانوان بسیار مناسب می‌کند.

۲۹- افزودن جزئیات بدیع و خلاقانه
ترکیب یک میزکار سفید و زیبا با دیوارپوش‌هایی به طرح گل، قفسه‌های شفاف و بدون رنگ و همچنین افزودن جزئیات خلاقانه این اتاق کار را بسیار منحصر به فرد کرده است.

۳۰- اتاق کاری برای طراحان و ایده‌پردازان
اتاق کار روشن و دلبازی که در بالا مشاهده می‌کنید توسط جودی کاستروا، طراح و گرافیست خلاق، برای خودش طراحی شده است. این فضای بسیار صمیمی به او اجازه می‌دهد که به راحتی و با فکر باز به کار کردن روی طرح‌هایش بپردازد.

مهم نیست که شما چه شغلی دارید، به راحتی می‌توانید جزئیات حرفه‌ای و مطابق مد روز را به اتاق کار خود بیافزایید و محیطی آرامش بخش و مخصوص نیازهای کاری خود خلق کنید.

لینک مطلب : https://freshome.com/home-office-ideas/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا