بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

عجیب‌ترین بناهای جهان که باید ببینید!

عجیبترین بناهای جهان که باید ببینید!

معماری هر منطقه، به نوعی بازتاب‌‌دهندۀ روحیات ساکنین آن منطقه است. به همین دلیل معماری یکی از عناصر مهم فرهنگ هر ناحیه به شمار می‌‌رود. برخی از ساختمان‌‌های موجود در دنیا، به دلیل ویژگی‌‌های منحصربه‌‌فرد خود، به آثار هنری و نمادهای بزرگ فرهنگ و هنر تبدیل می‌‌شوند. در این مقاله به بررسی تعدادی از عجیب‌ترین بناهای جهان می‌‌پردازیم:

خانه‌های مکعبی، روتردام، هلند

این خانه‌ها در سال ۱۹۸۴ توسط معمار معروف پیت بلوم در روتردام هلند ساخته شدند. تعداد خانه‌ها در طرح اصلی ۵۵ عدد بود که بعدها به ۳۸ عدد کاهش یافت. در سال ۱۹۷۴ سه نمونه از خانه‌ها ساخته و سپس تا سال ۱۹۸۴ تعداد آنها تکمیل شد. ۳۸ مکعب که با زاویۀ ۵۴ درجه ساخته شده­اند و فضای داخلی آن­ها ۱۰۰مترمربع است. هر یک از مکعب‌ها به سه طبقه تقسیم شده­اند. طبقات پایین و بالا شکل مثلثی دارند. در طبقۀ پایین اتاق نشیمن، در طبقۀ وسط اتاق خواب و سرویس بهداشتی و در طبقۀ بالایی نیز اتاق خواب اضافه و یا اتاق نشیمن اضافه قرار گرفته است. به علت شکل مکعبی این خانه‌ها، یک چهارم فضای آن­ها عملاً غیر قابل استفاده است. هر یک از مکعب‌ها نماد یک درخت است و مجموعۀ آن­ها یک جنگل شهری را تشکیل می‌‌دهد. این معماری عجیب و غریب به یکی از جاذب‌­های توریستی شهر روتردام تبدیل شده است و هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

خانۀ رقصان، پراگ، جمهوری چک

در شهری مثل پراگ با آن معماری تاریخی بی‌نظیر، ساختن این خانه، یک حرکت شجاعانه بود که مخالفان بسیاری نیز داشت. ساخت این بنا در سال ۱۹۹۲ به پیشنهاد رئیس جمهور وقت شروع شد. زمین در اختیار یک بانک قرار گرفت و به معمار معروف چک ولادو ملونیک پیشنهاد داده شد به جای ساختمانی که در زمان جنگ تخریب شده بود، یک ساختمان با معماری ویژه بسازد. طرح این ساختمان تداعی‌‌کنندۀ یک زوج در حال رقص است. به همین دلیل به نام جینجر و فرد نیز شناخته می‌‌شود. این نام از یک زوج رقصندۀ آمریکایی در فیلمی به همین نام از فدریکو فلینی گرفته شده است. در طبقۀ آخر کلاهی برای این زوج تعبیه شده است که به یک رستوران فرانسوی، با منظره‌ای رو به رودخانه و شهر، اختصاص داده شده است. این ساختمان با وجود طرح عجیب و غریب و مدرن و در عین نوآوری، از فضای اطراف خود جدا نیست و رنگ‌‌ها و فرم‌های آن با معماری کل شهر ارتباط و هماهنگی دارند.

خانۀ سنگی، گویماراس، پرتغال

در کوهستان فیف شهر گویماراس در کشور پرتغال خانۀ عجیبی وجود دارد که گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌‌کند. این یکی از عجیب‌ترین بناهای جهان که با استفاده از چند سنگ غول‌‌پیکر ساخته شده است. این خانه با الهام از طبیعت و با هدف احترام به آن، بنا شده است. سنگ‌‌ها با استفاده از سیمان به هم متصل شده‌‌اند و دیوارهای خانه را پدید آورده‌‌اند. فضای داخلی خانه بزرگتر از آن است که به نظر می‌‌رسد و به زیبایی با مبلمان چوبی دکور شده است. سقف خانه شیروانی است و یک تراس نیز برای خانه در نظر گرفته شده است. منظرۀ کوهستان و دیوارهای سنگی، حس یگانگی با طبیعت را به بینندگان و ساکنان خانه القا می‌‌کند.

 

کلیسای هال‌‌گریمور، ریکیاویک، ایسلند

ایسلند به کشور تضاد و کنتراست معروف است. جایی که کوه‌‌های آتش‌‌فشانی در جوار یخچال‌‌های طبیعی وجود دارند و آتش و یخ در کنار هم قرار می‌‌گیرند. کشوری با زمستان‌‌های تاریک و تابستان‌‌های روشن که بناها و مناظر طبیعی عجیب بسیاری دارد. بزرگترین کلیسای ایسلند که ۷۴٫۵ متر ارتفاع دارد و با الهام از جریان گدازه‌‌های آتشفشانی بازالتی ساخته شده است. منظره‌‌ای که در کشور ایسلند فراوان دیده می‌‌شود. منظرۀ کوه‌‌ها و صخره‌‌های آتشفشانی و یخچال‌‌های طبیعی که عنصر غالب طبیعت این کشور هستند. معمار این بنای باشکوه ساموئلسون بود. ساخت آن در حدود ۴۱ سال به طول انجامید و در سال ۱۹۸۶ به پایان رسید. کلیسا در بالای یک تپه قرار گرفته است و هنگامی که با آسانسور به بالای برج آن بروید، چشم‌‌انداز بی‌‌نظیری از شهر ریکیاویک را مشاهده خواهید کرد.

آسمان‌‌خراش چرخان، برج دینامیک، دوبی، امارات متحدۀ عربی

ثروت فراوان این کشور کوچک و ماجراجویی‌‌های مسئولان آن، مجموعه‌‌ای از عجیب ترین معماری‌‌ها را رقم زده و عجیب‌ترین بناهای جهان را داراست. برج دینامیک یا برج داوینچی، یک آسمان‌‌خراش ۴۲۰ متری است و ۸۰ طبقه دارد. هر طبقه از این برج به صورت مستقل قابلیت چرخش دارد، شش متر در دقیقه حرکت می‌‌کند و در مدت ۹۰ دقیقه یک دور کامل می‌‌چرخد. به همین دلیل منظره و شکل ظاهری برج هر لحظه در حال تغییر است. بیش از ۹۰% اجزای این برج در کارخانه ساخته می‌‌شوند و سپس در محل به هم اتصال می‌‌یابند. در واقع این سازه نخستین برج جهان است که با اجزای پیش‌‌ساخته بنا می‌‌شود. این کار زمان ساخت برج و تعداد کارگران مورد نیاز و به تبع آن، هزینه‌‌های ساخت را کاهش می‌‌دهد. این برج یک ساختمان سازگار با محیط زیست به شمار می‌‌رود. انرژی ساختمان از توربین‌‌های بادی و پنل‌‌های خورشیدی تأمین می‌‌شود. توربین‌‌ها بین طبقات و پنل‌‌ها در بام ساختمان قرار می‌‌گیرند. مقدار انرژی تولیدی برای تأمین نیاز پنج برج کافی خواهد بود. طراح این بنای منحصربه‌‌فرد دیوید فیشر ایتالیایی است، هزینۀ ساخت آن ۳۳۰ میلیون دلار است و کاربری اداری، مسکونی و هتل دارد.

ساختمان حلزونی، دارمشتات، آلمان

ساختمان مسکونی والداسپیرال که به ساختمان حلزونی معروف شده است، یکی از عجیب‌ترین بناهای جهان است که بر اساس طرح هنرمند سرشناس اتریشی فردریک هاندرتواسر، در شهر دارمشتات آلمان ساخته شده است. طرح شبیه حرف یو (U) و به ظاهر بی‌‌نظم این ساختمان، آن را به یک بنای عجیب و جالب تبدیل کرده است. در قسمت شیب‌‌دار پشت بام حلزونی‌‌شکل، فضای سبز طراحی شده است که بوته‌‌ها و گل‌‌های فراوانی دارد. این ساختمان ۱۲ طبقه، شامل ۱۰۵ آپارتمان و یک پارکینگ، دارد و در فضای باز آن، زمین بازی کودکان و یک دریاچۀ مصنوعی قرار گرفته است. فضای پشت بام ساختمان در گذشته به رستوران و کافه اختصاص داده شده بود. یک گنبد پیازشکل طلایی و تنوع رنگ‌‌های به‌‌کاررفته در ساختمان، شکل عجیب آن را تکمیل می‌‌کنند. این ساختمان ویژگی‌‌های فراوان دیگری نیز دارد. برای مثال می‌‌توان به پنجره‌‌ها اشاره کرد که هر کدام با یک طراحی منحصربه‌‌فرد ساخته شده‌‌اند. بیش از ۱۰۰۰ پنجره در اینساختمان وجود دارد که هیچ یک شبیه هم نیستند. خطوط راست و گوشه‌‌های تیز در این سازه دیده نمی‌‌شود. داخل برخی آپارتمان‌‌ها بر اساس سبک مورد نظر فردریک هاندرتواسر تزئین شده است و کاشی‌‌های حمام و آشپزخانه، به صورت یک مجموعۀ رنگارنگ تعبیه شده‌‌اند. به دلیل هزینۀ بالا، این ویژگی تنها در برخی آپارتمان‌‌های این ساختمان رعایت شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا