بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

کاغذ دیواری، چوبدستی جادویی در دکوراسیون اتاق نشیمن

کاغذ دیواری، چوبدستی جادویی در دکوراسیون اتاق نشیمن 

تا همین چند سال پیش، استفاده از کاغذ دیواری برای منازل و ادارات طرفدار چندانی نداشت. شاید یکی از دلایل آن، کم بودن تنوع و طرح کاغذ دیواری‌ها و هزینۀ بیشتر آن نسبت به رنگ کردن دیوارها بود. اما احتمالاً قبول دارید که استفاده از کاغذ دیواری سریع‌تر، راحت‌تر، کم ریخت و پاش‌تر و گاهی حتی مقرون به صرفه‌تر از نقاشی است. این سال‌ها شاهد محصولاتی با کیفیت، ضد آب و قابل شستشویی هستیم که تا سال‌ها زیبایی و جلوۀ خاص خود را حفظ می‌کنند. از طرف دیگر تعداد طراحانی که در زمینۀ کاغذ دیواری دارای مهارت و تجربه شده و ایده‌های عالی مطرح می‌کنند، بسیار بیشتر از قبل شده است.

متاسفانه سالیان طولانی نقش دیوارها در دکوراسیون، فضاسازی، هویت‌سازی و چیدمان اتاق‌ها نادیده گرفته می‌شد. دیوار را عنصری خنثی می‌دیدند که فقط قرار بود سقف را نگه دارد و فضاهای مختلف را از هم جدا کند. اما حالا همگی کم و بیش معجزۀ استفاده از کاغذ دیواری را دیده‌ایم و حتی اگر تا امروز این کار را عملی نکرده‌ایم، حداقل وسوسه شده‌ایم که دیوارهای سفید و بی‌روح را با نقش و نگاری گرم و سرزنده جایگزین کنیم.

آیا میان کاغذ دیواری مناسب اتاق نشیمن و باقی فضاها تفاوتی وجود دارد؟

شاید در وهلۀ اول پاسخ «خیر» باشد، اما در حقیقت هر اتاق خانه با توجه به اتفاقاتی که در آن میوفتد و انتظاراتی که از آن می‌رود، باید چیدمان و دکوراسیون خاص خود را داشته باشد که یک سری اصول و استاندارد در آن رعایت شده باشد. به طور مثال کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های عروسکی و کارتونی مناسب نشیمن نیستند. رنگ‌های خیلی تیره یا طرح‌هایی با اشکال زاویه‌دار هم ممکن است مورد پسند همۀ اعضای خانواده نباشد. کاغذهایی با طرح گل‌های ریز هم بیشتر مناسب اتاق خواب است و احتمالاً فضای نشیمن را کمی یکنواخت می‌کنند. اما کاغذ دیواری‌هایی با گل‌های درشت‌تر، طرح برجسته یا بافت‌دار می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای این قسمت خانه باشند.

آیا هر کاغذ دیواری برای اتاق نشیمن مناسب است؟

جواب کوتاه «خیر» است. انتخاب کاغذ دیواری مرحله حساس و بسیار مهمی است که باید در آن نکاتی را رعایت کرد؛ خصوصا ً زمانی که بحث فضاهای عمومی‌تر خانه مانند اتاق نشیمن درمیان باشد. خوشبختانه این روزها تنوع رنگ، طرح، جنس و بافت کاغذ دیواری‌ها بسیار بالاست و تقریبا ً هر شخص با هر سلیقه و میزان بودجه‌ای می‌تواند محصول دلخواه خود را تهیه کند.

در این مقاله سعی می‌کنیم توضیحاتی کلی و جامع برای انتخاب کاغذ دیواری  مخصوص اتاق نشیمن را به شما ارائه کنیم.

 

نقش رنگ‌ها را در نظر بگیرید

رنگ‌ها حس و حال اتاق را تعیین می‌کنند. اگر می‌خواهید اتاق بزرگتر و سقف بلندتر دیده بشود، از طرح‌هایی با رنگ‌های سرد مانند سبز، آبی وبنفش استفاده کنید. رنگ‌های سرد اگر کمرنگ باشند حسی از آسودگی و راحتی را ایجاد می‌کنند و اگر پررنگ و درخشان باشند سرزندگی بیشتری را القاء می‌کنند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد درست مانند اسم‌شان باعث گرم و صمیمی‌تر شدن فضا می‌شوند. بهتر است در شهرهای سرد یا اتاق‌هایی که به سمت شمال هستند، از رنگی‌های گرم استفاده کنید. هرقدر رنگ کاغذ دیواری شاداب‌تر و قوی‌تر باشد، شور و نشاط بیشتری به حال و هوای اتاق می‌دهد.

بازی با نور

اگر اتاق نشیمن شما شمالی است یا به هر دلیلی نورگیر مناسبی ندارد، از کاغذ دیواری با طرح، رنگ و جنسی استفاده کنید که نور را به نقاط مختلف اتاق بازتاب می‌دهد. کاغذ دیواری‌هایی که در طراحی آنها از رنگ‌های روشن و متالیک استفاده شده است، گزینۀ خوبی هستند. کاغذ دیواری‌هایی که بافت آنها ریزتر هست نور بیشتری را منعکس می‌کنند. واضح است که اگر اتاق نشیمن شما کوچک است باید از رنگ‌های تیره اجتناب کنید.

با کاغذ دیواری مناسب نقص‌ها را بپوشانید

برای پوشاندن نقص‌های دیوار یا عدم تقارن جزئی، از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنید که بافت‌دار هستند. البته این بافت می‌تواند حقیقی نباشد و فقط در طراحی و چاپ محصول اعمال شده باشد و از نظر بصری حس بافت‌دار بودن را ایجاد کند. کاغذهایی با طرح چوب، سنگ مرمر یا حتی پوست جانوران هم می‌توانند قناسی‌ها را پنهان کنند.

سبک خود را انتخاب کنید

دوست دارید اتاق نشیمن بیشتر حس و حالی صمیمی داشته باشد یا کمی رسمی باشد؟ برای ایجاد حس صلابت و قدرت از کاغذهایی با طرح‌های درشت و رنگ‌های سرزنده استفاده کنید. اگر می‌خواهید نظم و تقارن بیشتری داشته باشید، کاغذهایی را انتخاب کنید که طرح‌های غالب آنها عمودی باشد. استفاده از طرح‌های حقیقی یا فانتزی طبیعت، گل‌ها و پرندگان هم حس آرامش بیشتری به دنبال خواهد داشت.

طرح‌های مختلف را ترکیب کنید

از بزرگترین اشتباهاتی که موقع کاغذ دیواری کردن هر اتاق از خانه ممکن است مرتکب شوید، انتخاب فقط یک طرح برای همۀ دیوارهای اتاق است. حتی اگر اصرار دارید فقط از یک طرح استفاده کنید، رنگ‌های مختلف آن را کنار هم قرار بدهید یا از طرح‌های حاشیه و کناره استفاده کنید. هیچ طرحی از کاغذ دیواری بدون آنکه رنگ یا طرح متفاوتی کنار یا روبروی آن قرار بگیرد، جلوۀ کامل و زیبایی نخواهد داشت و در بعضی مواقع حتی از نظر بصری و روانی آزاردهنده می‌شود. می‌توانید یک طرح شلوغ را در کنار کاغذی استفاده کنید که ساده است و رنگ آن با گل‌ها و طر‌ح‌های کاغذ دیگر هماهنگی دارد. این نکتۀ بسیار مهمی است که نباید فراموش کنید.

هماهنگی را در نظر بگیرید

باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کاغذ دیواری‌های اتاق نشیمن در رنگ با هم هماهنگی داشته باشند یا طرح؟ شاید دوست داشته باشید چند کاغذ دیواری متفاوت که اشکال منحنی دارند انتخاب کنید یا بخواهید سایه‌های مختلفی از رنگی خاص را کار کنید. معمولاً در مراکز طراحی داخلی یا فروشگاه‌های مربوطه، آلبوم‌هایی را ارائه می‌دهند که پیشنهاداتی در این زمینه دارند.

باقی مبلمان و وسایل اتاق را هم در نظر داشته باشید

اجرای کاغذ دیواری اتاق نشیمن زمانی جلوۀ نهایی و عالی خود را نشان می‌دهد که با باقی مبلمان و وسایل هماهنگی و همخوانی داشته باشد. اگر سرویس مبلمان شما کلاسیک است، احتمالا ً در کنار دیوارهایی که با نقش‌ جنگل و پرندگان پوشانیده شده است ایجاد تضاد خواهد کرد. اما گل‌های نیمه‌ درشت کلاسیک یا طرح‌های منظم هندسی، با چنین مبلمانی جور درمی‌آید.

خانوادگی تصمیم بگیرید

اتاق نشیمن جایی است که تمام افراد خانواده و مهمان‌ها از آن استفاده خواهند کرد. تفاوت سلیقه و حتی فاصله سنی بین اعضای خانواده ممکن است به اختلاف نظر بیانجامد. این موضوع بسیار طبیعی و قابل پیش‌بینی است و در همۀ خانه‌ها اتفاق می‌افتد. کاغذ دیواری مانند هر وسیلۀ دیگری در خانه قرار است چندین سال عمر کند. اگر طرح و اجرای آن برای عضوی از خانواده خیلی آزاردهنده باشد، این حس تا سال‌ها همراه او خواهد بود و باعث می‌شود از اتاق نشیمن که محل نشست‌های خانوادگی و مهمانی‌های صمیمی است اجتناب کند. عجله نکنید. تا جایی که می‌توانید فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف را بررسی کنید. تجربه نشان داده است همیشه راهی پیدا می‌شود که همۀ اعضای خانواده را راضی نگه دارد.

از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

شاید نصب کاغذ دیواری به نظر کار ساده‌ای بیاید، اما این‌ طور نیست! بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و در عوض هر بار با نگاه کردن به کاغذ دیواری‌ها حس خوشایندی داشته باشید. اگر نصب کاغذ دیواری به درستی و با مهارت انجام نشود، ممکن است لبه‌ها هم‌پوشانی نداشته باشند، کاغذ پس از مدتی از دیوار کنده شود یا حباب‌هایی زیر آن باقی بماند. موقع خرید کاغذ دیواری حتماً از فروشنده بخواهید نمونه کارهای اجرا شدۀ خودش را نشان بدهد و صرفاً چند عکس از آلبوم کمپانی یا اینترنت جلوی شما نگذارد. از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید و از نتیجۀ کار لذت ببرید.

کاغذ دیواری فقط برای دیوار نیست!

به نظر عجیب می‌آید. نه؟ اما یک روش بکر و خلاقانه برای استفاده از طرح‌های زیبا و دوست‌داشتنی کاغذ دیواری‌ها، استفاده از آنها روی باقی وسایل و مبلمان است. به طور مثال می‌توانید تکه‌هایی از یک کاغذ دیواری را مانند یک تابلوی هنری قاب بگیرید، کلاهک آباژور را با کاغذ دیواری بپوشانید که با دیوارها هماهنگ شود یا قفسه‌ها و شلف‌های اتاق را هم با طرحی هماهنگ با باقی دیوارها بپوشانید. دست به ابتکار بزنید!

 

خانۀ شما سلیقۀ خودتان را می‌طلبد

شما قرار است در این خانه زندگی کنید. این اتاق نشیمن شماست. قرار است خانۀ شما جلوه‌گر روحیات و سلیقۀ شما باشد. به حسی که نسبت به طرح‌های مختلف کاغذ دیواری پیدا می‌کنید اعتماد کنید. اگر طرحی را دوست ندارید اما فروشنده می‌گوید بسیار پرفروش بوده است، آن را نخرید. اگر طرحی را انتخاب کرده‌اید و دوست صمیمی‌تان آن را نمی‌پسندد، منصرف نشوید. خانۀ شما مال شماست و قرار است سلیقۀ شما در آن اجرا شود.

 

سخن آخر

اگر در انتخاب طرح و نوع اجرای کاغذ دیواری موارد بالا را رعایت کنید و در حد امکان از بهترین جنسی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد تهیه کنید، دیوارهای اتاق نشیمن‌تان تا سال‌های سال چشم‌تان را نوازش خواهد داد و به سادگی هم قابل شستشو خواهد بود. کاغذ دیواری تا حدودی عایق حرارتی هم هست و این یک مزیت دیگر آن نسبت به رنگ است. تنها مراقبت خاصی که در نگهداری کاغذ دیواری اهمیت دارد، اجتناب از تماس اشیای تیز و برنده با آن است. از طرفی ممکن است کودکان کنجکاو و بازیگوش هم از پاره کرده کاغذ دیواری لذت ببرند، که البته این اتفاق خوشایند هیچ صاحب‌خانه‌ای نیست! البته رطوبت بالا هم ممکن است در مواردی باعث ورآمدن چسب شود، پس به این نکته هم توجه داشته باشید.

از نشیمن زیبا و دوست‌داشتنی خود لذت ببرید!

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا