بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی  و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

کافی است نامی از دکوراسیون و سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی به میان آید تا بلافاصله انبوهی از اکسسوری‌های ریز و درشت در ذهن ما مجسم شوند و این سئوالات فکرمان را مشغول کنند که:

کدام سبک بهتر است یا کدام‌یک را بیشتر می‌پسندیم؟ باید چه المان‌هایی بخریم و چگونه آن‌ها را بچینیم تا سبک مورد نظر خود را شکل دهیم؟ بودجه لازم چقدر است و ما تا چه میزان می توانیم هزینه کنیم؟ و سئوالات دیگری از این دست. اما بهتر است قدری آهسته‌تر گام برداریم و پیش از پرداختن به طراحی دکوراسیون، فکرمان را بر عوامل زیربنائی‌تری متمرکز کنیم. قبل از هر چیز:

مگر قرار نیست طراحی دکوراسیون ما در فضای داخلی خانه‌امان اجرا شود؟ خوب اساسا چقدر فضا در اختیار داریم و می خواهیم چه میزانی از آن را با اکسسوری‌ها پر کنیم؟ آیا بعد از چینش کلی اثاثیه و المان‌های جوراجور، جایی برای تردد یا حتی اسکان ما وجود خواهد داشت؟ به زبان ساده با محدودیت جا چه کنیم؟ به‌خصوص اگر خانه ای که داریم چندان بزرگ نباشد و ظرفیت سبک مورد نظرمان را نداشته باشد، در این‌صورت باید چه کرد؟

اگر خانه کوچکی داریم، اگر نه می‌توانیم آن‌را عوض کنیم و نه با کشیدن یا باد کردن، آن‌را بزرگتر کنیم؛ چاره چیست؟ باید به ساده ترین دکوراسیون اکتفا کنیم و قید سبک مورد علاقه‌امان را بزنیم؟ خیر! خوش‌بختانه راه‌کارهایی وجود دارد تا بتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم. این راه‌کارها به‌شکل خلاصه در پنج گروه سبک‌های دکوراسیون داخلی دسته بندی می شوند:

۱/ در حد امکان فضای مثبت را افزایش دهیم.

۲/ به لحاظ روانی فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست جلوه دهیم. (استیجینگ)

۳/ از قسمت‌های مختلف خانه، به‌شکل چند منظوره استفاده کنیم.

۴/ با ایجاد فضاهای ذخیره‌سازی، از شلوغی و ازدحام اکسسوری‌ها جلوگیری کنیم.

۵/ سبک و المان‌های ظریف و مناسب با فضای کوچک را به کار گیریم.

حالا به ذکر نمونه‌های دقیق‌تری از موارد فوق می‌پردازیم:

کاهش فضاهای مرده و افزایش فضای مثبت:

می‌دانیم که یک فضا دارای دو بخش است. بخش مثبت یا قابل استفاده و بخش منفی، یا مرده و غیر قابل استفاده. به نظر شما دیوارها، راه‌روها و کنج‌های خانه فضای مثبتی محسوب می‌شوند؟ آیا دقت کرده اید که خانه‌های ژاپنی، به علت کمبود فضای مسکونی در سراسر این کشور؛ عموما بسیار کوچک هستند و برای جداسازی اتاق‌ها و سایر بخش‌ها از یک‌دیگر، از دیوارهای کاغذی استفاده می‌کنند؟ بله!

اولین راه‌کار برای افزایش فضای مثبت خانه، حذف فضاهای مرده است. البته شاید شما امکان ساخت و ساز یا تعمیر را ندارید تا مثلا به جای یک دیوار ۳۰ سانتی قدیمی، از یک تیغه ۵ سانتی برای جداسازی دو اتاق استفاده کنید. ولی لااقل می‌توانید با پارتیشن‌بندی، حجم فضای مثبت را افزایش دهید. خوش‌بختانه امروزه انواع دیوارک‌های نازک چوبی و فلزی در بازار یافت می‌شوند که هم حمل‌اشان به داخل خانه راحت است، هم کارکردشان عالی است و هم در صورت لزوم جمع کردن آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است. بنابراین شاید بد نباشد چند دیوارک تهیه کنید و به جای تفکیک فضاهای جدید با دیوار، از آن‌ها بهره ببرید.

استیجینگ فضاهای کوچک خانه (staging) به معنی صحنه سازی و کاربرد نمایشی:

یکی از راه‌های مناسب برای بزرگتر نشان دادن و جذاب‌تر‌کردن فضاهای کوچک خانه مانند راه‌روها، اتاق‌خواب و حمام، «استیجینگ» یا صحنه‌سازی درست و ویژه آن‌ها است. در صحنه‌سازی یا چیدمان فضا به روشی خاص، نیازی به اضافه کردن هیچ وسیله و مبلمانی به لوازم نیست و می‌توان تنها با امکانات موجود و کمی تغییرات، نقص کوچکی خانه را تا حد زیادی برطرف کرد.

استیجینگ کم‌هزینه است و  همین موضوع رفع مشکل فضاهای کوچک را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین با این کار، فضای دنج و راحتی در قسمت‌های کوچک خانه خود ایجاد می کنید و ظاهری زیبا و جذاب به آن می‌دهید.

دقت داشته باشید انتخاب رنگ مناسب، در سبک‌های دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ‌های خنثی و روشن  بهترین گزینه برای چنین مکان‌هایی هستند و کوچکی آن‌ها را کمتر نشان می‌دهند.

روش دیگری که باعث خطای دید می‌شود و برای بزرگ‌نمایی فضا‌‌های کوچک از جمله راه‌رو ورودی  بسیار کارآمد است، مرتب کردن و خلوت نگه داشتن فضای جلوی در ورودی است. تمام کفش‌ها، لباس‌ها و جاکفشی‌های بلند را از جلوی در ورودی بردارید و دیوارهای اطراف آن را شلوغ نکنید تا ابعاد فضای ورودی،  بازتر و بزرگتر دیده شود. فراموش نکنید راه‌روی ورودی نباید مانند یک انباری، برای نگه‌داری وسایل و لوازم به چشم آید!

اگر راه‌روی ورودی خانه شما کوچک است، ۹ روش ساده و موثر زیر را برای نگه‌داری و صحنه‌سازی آن به کار ببرید تا نه تنها ابعاد راه‌رو بزرگتر دیده شود، بلکه در فضای آن تعادل برقرار شود و ظاهری زیبا و دلنشین پیدا کند:

1. بهتر است جاکفشی‌های بلند و بزرگ را در راه‌روی ورودی از سر راه بردارید

2. از جاکفشی‌های باز در راه‌روی ورودی خود استفاده کنید. تا جای ممکن، آن را خلوت نگه دارید. جاکفشی‌هایی با قفسه باز، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و باعث می‌شوند فضای کوچک راه‌روی ورودی، بزرگ‌تر به نظر بیاید.

3.کف راه‌رو را تمیز، مرتب و خالی نگه‌ دارید و دیوارهای آن‌را شلوغ نکنید.

4.اگر به یک جاکفشی در راه‌روی ورودی نیاز دارید، بهتر است از قفسه‌های کوتاه و باریک برای قرار دادن کفش‌های خود استفاده کنید.

5. قراردادن یک کمد کوتاه و کوچک و چند گیره لباس زیبا روی دیوار، فضای راه‌روی ورودی شما را بازتر و بزرگتر نشان می دهد.

6.کاشی‌های کف به شکل اریب و در امتداد هم، خط‌های طولانی ایجاد می کنند و باعث بزرگ‌نمایی فضای کوچک راه‌رو می شوند. کف‌پوش یا موکتی با همین طرح نیز دقیقا همان کارایی را دارد.

7.نورپردازی خوب و مناسب را در راه‌روی ورودی خانه فراموش نکنید. هم‌چنین بهتر است دیوارهای راه‌رو را به رنگ روشن درآورید و از مبلمان روشن در آن استفاده کنید.

8. برای بزرگ‌نمایی فضای کوچک راه‌رو از کف‌پوش‌های براق و روشن یا قطعات دکوراتیو شیشه‌ای کمک بگیرید.

9. بهتر است یک آینه مقابل پنجره راه‌رو یا چراغ روی دیوار نصب کنید تا نور را منعکس کند و فضای راه‌رو را بزرگ‌تر نشان دهد.

حتی اگر امکان این امور در راه‌رو یا پاگرد خانه را هم ندارید، اما می‌توان برای دو منظوره کردن یا فضای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرارشان داد که در قسمت دوم این مقاله به آن می‌پردازیم.

_ نظرتان در مورد زیرپله‌ای چیست؟ آیا نمی‌توان به جای قرار دادن یک کتاب‌خانه حجیم در پذیرایی یا نشیمن، از زیر‌پله‌ای به عنوان کتاب‌خانه استفاده کرد؟ یا با قرار دادن چند وسیله ایمنی، از آن جای مناسبی برای بازی بچه‌ها ساخت؟

_ زیر‌زمین و خرک پشت‌بام هم اگر کاربرد بهتری نداشته باشند، حداقل به عنوان انباری، بسیاری از لوازم غیر ضروری را در خود جای خواهند داد که به نوبه خود باعث افزایش فضای مثبت و خالی می شوند.

– یکی از نکته های اساسی در بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک که کمتر به آن توجه می شود رنگ سقف است. رنگ سقف را روشن انتخاب کنید تا بلندتر به نظر رسد و این احساس را پدید آورد که فضای شما به طرز شگفت انگیزی وسیع‌تر است. به علاوه در محیط کوچک، از لوسترهای بزرگ و بلند استفاده نکنید. هر چه لوستر به سقف نزدیکتر و جمع و جورتر باشد، فضای خانه بزرگتر به نظر می رسد.

_ پنجره موجود در یک مکان کوچک، ابزاری بسیار قدرت‌مند برای وسعت بخشیدن به فضاست. زیرا تنها راهی است که از طریق آن، چشم ها  آن سوی دیوارها را می بینند و این حس را القا می کنند که فضای وسیع و باز خارج از خانه نیز در امتداد فضای داخلی قرار دارد. از این رو محیط کوچک داخلی، خود به خود و طی یک عملکرد روحی درونی و ناپیدا در ذهن ناظرین؛ وسیع  و دلبازتر از چیزی که هست جلوه خواهد کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید پنجره را عریان و بدون پوشش رها کنید و راه را برای مسیر چشم ها به فضای بیرونی آزاد بگذارید. البته این ایده در صورتی قابل اجراست که حفظ حریم داخلی، به دلیل اشراف همسایگان و عابرین مشکل نباشد. اما در غیر این‌صورت، یعنی نیاز به وجود پرده  یا پوشش پنجره؛ باز هم می توان از آن به عنوان ابزاری قوی و قدرت‌مند برای بزرگ‌نمایی فضا استفاده کرد. در این وضعیت یک پرده قدی را بدون توجه به جایگاه فریم پنجره، درست از زیر سقف بیاویزید طوری که تا روی کف برسد. به علاوه پهنای پرده را نیز از دو طرف پنجره، کمی بیش از عرض آن امتداد دهید. این عمل مجددا همان تاثیر مثبت روانی را در پی دارد و جلوه فضای کوچک‌ شما کاملا زیبا و بازتر از حد انتظار، خودنمایی خواهد کرد.

استفاده از فضاهای دیواری و مخفی

در محیط كوچكي كه فضاي زميني در آن با محدوديت مواجه است، مي‌توان از فضاي ديواري به نحو احسن استفاده كرد و اين محدوديت را جبران نمود. براي اين كار از طبقات و قفسه هاي ديواري متعدد و همچنين قطعات و عناصري كه قابليت نصب روي ديوار را دارند، استفاده بیشتری كنيد.
يكي از دشمنان بزرگ سبک‌های دکوراسیون داخلی در يك محیط كوچك، ريخت وپاش و شلوغی هايي است كه در اثر عدم سازمان يافتگي عناصر به وجود مي آيد و بايد جداً از آن پيشگيري كرد. برای پیشگیری از شلوغی و ازدحام اشیا، به خصوص اگر خانه اي كوچك داريد؛ مدام بايد در حال جمع وجور کردن و چیدن وسایل سر جايشان باشيد. از اين رو مي توان به اهميت وجود فضاهاي ذخيره سازي پي برد. يكي از مشكلات اساسی خانه هاي كوچك، همين عدم وجود فضاي ذخيره سازي كافي است. بنابراين بايد با اقدامات هوشمندانه، اين فضا را خودتان ایجاد كنيد. در محیط كوچكي كه با محدوديت فضاي زميني هم مواجه هستيد، بيشتر باید از فضاي ديواري استفاده كنيد. پس با نصب قفسه ها و طبقات ديواري، تعداد زيادي فضاي ذخيره سازي مفيد ایجاد كنيد. همچنين هنگام انتخاب مبلمان و وسايل مورد نياز براي دكوراسيون، گزينه هایي را در اولويت قرار دهيد كه داراي فضاي ذخيره سازي پنهان و مفيد هستند. مانند تخت خواب هاي كشودار و ميزهاي پذيرايي دو طبقه.

در سبک‌های دکوراسیون داخلی در يك خانه كوچك نباید و نمی‌توان تمام وسايل و عناصر بي‌استفاده را براي روز مبادا نگاه داشت! آنچه براي مدتها بي استفاده مانده، بايد از خانه خارج شود. تنها عناصر و اشيای مهم و مورد نياز را در فضاي ذخيره سازي و قفسه ها به صورت مرتب و منظم قرار دهید.

اگر در آپارتماني اجاره اي و كوچك زندگي مي كنيد و از كمبود فضاي ذخيره سازي توكار و ديواري در محیط خود ناراضي هستيد و از طرفي هم اجازه تغيير در مکان و ايجاد فضاي ذخيره سازي جدیدی را نداريد، نگران نباشيد! زيرا حتي با وجود اين محدوديت ها نيز می‌توان با اقدامات و انتخاب هاي هوشمندانه و استفاده بهينه از امکانات، با مشكل مذکور مقابله كرد و آن را تا حد زيادي از بين برد. در مطلب حاضر به ايده هايي در اين خصوص پرداخته ايم كه ميتوانيد متناسب با شرايط خود، از هر يك از آن ها استفاده كرده و يا براي خلق ايده اي جديد الهام بگيريد.
خريد و استفاده از يك ميز پذيرايي كه داراي فضاي ذخيره سازي پنهان است، امکان ذخيره سازي وسایل زیادی در اختيار شما قرار می‌دهد. بنابراين به جاي انتخاب يك ميز پذيرايي ساده، گزينه اي انتخاب كنيد كه با خود مقدار زیادی فضاي ذخيره سازي دارد. در اين صورت براي قرار دادن مجلات، روزنامه ها و بسياري اشيا و خرده ريزها در يك فضاي ذخيره سازي مطمئن، روي اين ميزهاي پذيرايي حساب كنيد.

فضاهاي خالي زير تختخواب، زير ميزها و مانند آنها فضاهاي مرده ناميده ميشوند كه بايد آنها را زنده کنيد و نگذاريد به هدر روند. براي اين منظور ، تعدادي سبد حصيري يا باكس هاي بزرگ و دكوراتيو تهيه كرده، در اين اماکن بگنجانيد و به عنوان فضاهاي ذخيره سازي مفيد مورد استفاده قرار دهید.

اگر درصدد خريد تختخوابي جديد براي خود يا فرزندتان هستيد، حتما به دنبال گزينه اي كشودار و باكس دار به جاي تختخوابي ساده باشيد. يك تختخواب داراي فضاي ذخيره سازي، گزينه اي مفيد است و بسياري از اشيا و لوازم اعم از لباس، اسباب بازی، کتب و اوراق و … را در خود جا مي دهد و تا حد زيادي كمبود فضاي ذخيره سازي موجود در محیط شما را جبران می‌سازد.

خريد و استفاده از يك دراور ظريف با چند كشو به عنوان ميز كنار تختي، ايده مفيد ديگري در جهت افزایش فضاي ذخيره سازي شما است. به جاي ميز پاتختي ساده كه نهايتاً يك كشوي كوچك دارد، يك دراور با چند كشوي ظريف انتخاب كنيد تا علاوه بر سطح آن، از كشوهايش نيز براي قرار دادن اشيا و عناصر متعدد استفاده شود.

گنجه هاي كم عمق كه درهاي كشويي و شباهت زيادي به ميزهاي كنسول دارند، از جمله عناصر بسيار مناسب و مفيد براي خانه هاي كوچك با كمبود فضاي ذخيره سازي هستند. اين عناصر علاوه بر يك گنجه جادار، يك سطح مناسب نيز براي قرار دادن اشيای مختلف در اختيارتان می‌‌گذارند. علاوه بر تمام اين ها مي توان به عنوان تفكيك كننده دو بخش از محیط با كاربردي هاي مختلف از آن بهره برد . مانند فضاي نشيمن از غذاخوري که در مطلب دیگری پیرامون آن به تفضیل سخن گفته ایم.

ميزهاي دراور بزرگ يكي از بهترين عناصر براي تامين فضاي ذخيره سازي مفيد و پرگنجايش هستند. اگر در قسمتي از ديوار محیطی مقداري فرورفتگي وجود دارد، بهترين كار قرار دادن يك ميز دراور با كشوهاي متعدد و جادار در اين قسمت است. زیرا به دليل استیجاري بودن ملک نمي توان براي آن قسمت فضاي ذخيره سازي توكار سفارش داده و نصب كرد. اما در صورت تعویض خانه می‌توان دراور را به منزل جدید منتقل نمود.

از رنگ های خنثی استفاده کنید

و حالا اجازه دهید برای حسن ختام، به مبحث رنگ در خانه و تاثیر آن بر بزرگ‌نمایی فضا و سبک‌های دکوراسیون داخلی بپردازیم.
هنگام انتخاب رنگ براي تركيب اصلي دكوراسيون خانه كوچك خود تنها به سراغ رنگ هاي خنثي و روشن برويد تا شاهد يك نتيجه معجزه آسا باشيد. در صورت تمايل به رنگي تند و شاد آن را به مقدار كم و در غالب يك اكسسوري در دكوراسيون خود داشته باشيد.
براي ديوارها رنگي سرد و ملايم انتخاب كنيد. اين رنگ ها سبب مي شود ديوارها عقب تر از آنچه هستند، به نظر برسند و جلوه فضا وسيعتر و دلبازتر شود.

تعدد و زيادي رنگ ها در دكوراسيون فضاي كوچك خطرناك است و سبب می‌شود تا محیط شلوغ و كوچك تر جلوه كند. بنابراين سعي كنيد تعداد رنگ هايي كه براي دكوراسيون خود انتخاب مي كنيد، از سه رنگ تجاوز نكند. در اين راستا حتی مي توان گفت، بهترين حالت براي يك فضاي كوچك، دكوراسيونی تك رنگ است. البته با استفاده از تناژهاي متنوع آن رنگ، تا سردی و سادگی بیش از حد بر محیط حاکم نشود.

اين يك اصل مهم است كه رنگ هاي روشن، فضا را وسیع و دلبازتر جلوه مي دهند و رنگ هاي تيره نيز سبب گرما و صميميت محیط مي شوند. در ميان رنگ هاي روشن، مسلما سفيد بيشترین قدرت و تاثير را در دلبازی و وسعت بخشيدن به یک فضاي كوچك دارد. بنابراين بهتر است رنگ سفيد را به عنوان رنگ اصلي و غالب دكوراسيون خود انتخاب كنيد. در اين صورت براي تعديل احساس فضا و گرم و صميمي تر كردن آن، كافي است از كفپوش چوبي با رنگي متوسط و نه چندان روشن و نیز یک ميز حصيري پذيرايي استفاده كنيد. اين دو عنصر با بافت قوي و تاثيرگذارشان، گرماي لازم را در دكوراسيون سفيد و دلباز شما فراهم خواهند كرد.

انتخاب رنگ هاي متعدد و متنوع براي دكوراسيون يك مکان كوچك اقدامي با ريسك بالا و احتمالا مخرب است. حتما از تعدد رنگ ها در فضاي كوچك بكاهيد. هر چه تنوع رنگ ها كمتر باشد، فضا خلوت تر و بزرگ تر جلوه مي كند، پس حداكثر دو يا سه رنگ متفاوت انتخاب كنيد و از اين تعداد فراتر نرويد.

دکوراسیون یک دست و یکپارچه داشته باشید

آنچه تا حد زيادي در سبک‌های دکوراسیون داخلی و برای يك فضاي كوچك مفید است، جلوه اي يكدست و يكپارچه است؛ نه تضاد و كنتراستهاي قوي. براي مثال اگر نيمي از ديوار تخته كوبي شده و دورتادور پيش بخاري شومينه آجري است، قسمت هاي چوبي و آجري ديوار به همراه قسمت هاي ساده را یکجا و يكپارچه؛ با رنگی واحد و مناسب مثلا سفيد رنگ آميزي كنيد و به هیچ وجه برای جداسازي اين دو قسمت از هم تلاشی نكنيد. زیرا هر چه سطوح فضاي كوچك دارای جلوه اي متحد و يكپارچه تر داشته باشند، جلوه فضا نیز در دید افراد بزرگتر خواهد بود. اما وجود یکی دو عنصر بصری خاص و به‌ جا با رنگی متفاوت هم ممکن است، در ایجاد تصور وسعت بیشتر فضا کمک حال باشند.

يكي ديگر از اقدامات بسيار مخرب و اشتباه در فضاي كوچك، انتخاب طرحها و الگوهاي متنوع و متعدد براي دكوراسيون است. با اين كار محیط، شلوغ، به هم ريخته و حتی كوچك تر از آنچه هست، جلوه مي كند. اجازه دهيد به جای طرح و الگو، بافتهاي مختلف و رنگهای دو یا سه گانه؛ منسوجات موجود در دكوراسيون را از هم تفكيك كنند و با جلوه های گوناگون ارائه دهند. براي اين منظور از طرح هاي مختلف استفاده نكنيد. به عنوان حاصل جمع دو مطلب اخیر می‌گوئیم، جهت دکور یک فضای کوچک و محدود، بيشتر از رنگ و طرح روي تنوع بافت عناصر و لوازم متمرکز شوید. چون اين كار ايمن تر است.

از نور پردازی استفاده کنید

نورپردازي كاملی كه در آن از لايه‌هاي متعدد و مختلف نور اعم از سقفي، ديواري، زميني و روميزي استفاده شده؛ لازمه سبک‌های دکوراسیون داخلی موفقي است. طبعاً اهميت اين نوع نورپردازي در يك فضاي كوچك، چندین برابر است. زيرا مکان كوچك كه با لايه هاي متنوع نورپردازي شده و روشن و پرنور باشد، دلباز و خوشايند جلوه خواهد كرد و كوچكي فضا اصلا احساس نمي شود. بنابراين در نورپردازي خانه کوچک خود سنگ تمام بگذاريد و به هيچ وجه به نور سقفي تنها بسنده نكنيد.

افزايش مقدار نور و تقويت نورپردازي، به طرز شگفت انگيزي بر وسعت و دلبازي فضاي كوچك می‌افزايد و آن را از يك دخمه گرفته و تنگ به فضايي دلباز و وسيع تبديل می‌کند.
راه کارهای گفته شده، هر کدام برای افزایش وسعت بصری و احساس روانی خانه کوچک شما مفید هستند. حال اگر با خلاقیت و ذوق فردی خود چند ایده را با هم مورد استفاده قرار دهید، مطمئناً حس خوبی از زندگی در یک محیط جدید و به مراتب وسیع تر از قبل را تجربه خواهید کرد. شخصاً امتحان کنید و لذت ببرید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا