بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ساختمان مرکزی بانک گردشگری

معمار:

کوروش رفیعی

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

بانک

سال پروژه :

۲۰۱۵

معرفی و بررسی معماری ساختمان مرکزی بانک گردشگری

اختصاصی ساختمان آنلاین: در منطقه‌ی سعادت آباد تهران ساختمانی جذاب و منحصربفرد خودنمایی می‌کند که با توجه به بلندی آن، به خوبی این وجه تمایز مشخص است. در ادامه نگاهی گذرا بر معماری ساختمان مرکزی بانک گردشگری خواهیم داشت.

ساختمان بانک گردشگری در مجموعه، ۲۵ طبقه دارد که به زیبایی در منطقه‌ی سعادت آباد تهران توانسته خودنمایی کند. این بنای ۶۰ هزار متر مربعی از معماری جذاب و چشم‌نوازی برخوردار است که طراحی آن به نام کوروش رفیعی ثبت و سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع بنا شده است.

به گفته‌ی کوروش رفیعی، تلاش شده است در معماری این ساختمان به مفهوم اصلی یک بانک پرداخته شود. در واقع تلاش شده است تا حس ایمنی و حفاظت از سرمایه‌ی مشتریان در معماری ساختمان مرکزی بانک گردشگری در نظر گرفته شود که برای این کار از یک روبان فلزی استفاده برای محافظت از بنای ساختمان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین: نمای این ساختمان که در اصل یک ملک مسکونی بوده و به شکل فعلی تبدیل شده است، بافت فلزی مشبکی دارد و شلوغی و در هم تنیدگی شهری را نشان می‌دهد. اما معمار ساختمان مرکزی بانک گردشگری تلاش کرده تا نمای کلی بنا را به سمت یک شکل واحد سوق دهد.

در معماری ایرانی از نوعی پوشش شامل لنگه طاق‌هایی با قوس مشخص به نام کاربندی استفاده می‌شود که با توجه به قوانین هندسی معنی یکدیگر را قطع کرده و پوشش اصلی را شکل می‌دهند. برای روبان محافظ ساختمان مرکزی بانک گردشگری به خوبی از کاربندی استفاده شده است. تقاطع لنگه‌ طاق‌های مورد نظر، استخوان‌بندی مشخصی را برای اسکلت پوشش دوم به وجود می‌آورد که کوتاه‌تر از سقف اصلی است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا