بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری خانه برادر بزرگتر

معرفی و بررسی معماری خانه برادر بزرگتر

اختصاصی ساختمان آنلاین: خانه برادر بزرگتر، نام یک شاهکار دیگر از معمار مشهور جوان ایرانی، علیرضا تغابنی است. این خانه که در لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان پیام، خیابان نسیم، کوچه صبا واقع شده است و ساخت آن از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ به طول انجامیده است، همانطور که از نامش پیدا است کاربری مسکونی دارد.

این ساختمان خاص و زیبا در زمینی به مساحت ۷۴۹ مترمربع ساخته شده است. کارفرمای این پروژه آقای علی یارمحمدی بوده است.

خانه‌ی برادر بزرگتر در سال ۱۳۹۶ فینالیست جایزه معمار در گروه ساختمان‌های مسکونی تک واحدی بوده است که به کوشش مجله معمار برگزار می‌شود.

ساختمان برادر بزرگتر دارای پارکینگ، خانه‌ی سرایدار و انباری در قسمت زیرزمین است. همچنین طبقه‌ی همکف آن را واحدهای فرعی جدا، اتاق‌های خواب و واحد اصلی اشغال کرده است. طبقه‌ی اول در اشغال استخری با قابلیت کاربری بودن در دو فصل سرد و گرم، سالن ورزشی و فضای نشیمن است.

ساختار معماری این خانه بر اساس دو تکه بودن شکل گرفته است، چرا که در ترکیب سقفی چترگونه آن در تناسب با استخری کاسه‌ای شکل ساختمان قرار گرفته است و نوعی ساختار فضایی خاص را ایجاد کرده است. این دو قسمت گویی قرینه و هم شکل هستند. در قسمت پایین‌تر از سقف گنبدی شکل این خانه تراسی مانند یک عرشه که چشم‌انداز آن روبروی استخر است طراحی شده است که شکل کاسه مانند استخر را برجسته‌تر می‌کند. خانه‌ی برادر بزرگتر با وجود این فضاهای منحنی و خطوط نامنظم پیرو تیپولوژی ویلاهای سقف شیب‌دار و ویلاهای مکعبی است.

به گزارش ساختمان آنلاین: طبقه همکف خانه برادر بزرگتر نیز دارای ارتباط جداگانه از ارتباط پلکانی اصلی با فضای بیرون است، چرا که دسترسی اصلی به این خانه از راه پلکان طره شکل آن است که به وسیله‌ی یک پل به سایر فضاها اتصال یافته است و راه اصلی دسترسی و ورود به فضاهای عمومی خانه را ممکن می‌سازد.

ویلای برادر بزرگتر دارای رنگ غالب سفید است که در ترکیب با دکوراسیون حس آرامش را منتقل می‌کند.

برخی از قسمت‌های داخلی مانند فضایی که در مجاورت استخر قرار دارد و فضایی که به تراس تعلق دارد دارای کف‌پوش چوبی رنگ است که نوعی کنتراست را با دیگر فضاها و رنگ‌های به کار رفته در طراحی ساختمان به وجود می‌آورد.

ساختمان در تمام قسمت‌ها مانند طبقه‌ی آخر که گنبد سقفی که هم در آن قرار دارد و قسمت روبروی استخر دارای پنجره‌های بسیار بزرگ است که چشم‌انداز بسیار زیبایی را ببینده فراهم می‌کند.

 

4.3/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا