بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی ویلای R01

ویلای R01، بنایی مدرن در بهشت طالقان

اختصاصی ساختمان آنلاین: طالقان یکی از مناطق کوهستان با چشم‌اندازی زیبا در نزدیکی کرج و قزوین است که این اجازه را می‌دهد از طبیعت آنجا لذت ببرید. ویلای R01 یکی از ویلاهای مدرن کشور است که در فضای با چشم‌انداز به دریاچه‌ی طالقان ساخته شده است.

اینکه ویلایی جذاب و مدرن در منطقه‌ی زیبا طالقان داشته باشید، بی‌شک می‌تواند خواسته‌ی خیلی‌ها باشد. اما شرکت معماری مهرازان طرح ایماژ با سرپرستی علی محمد حاکبازان به عنوان معمار مسئول، توانسته پروژه‌ای جذاب تحت عنوان ویلای R01 را به سبکی زیبا و مدرن در منطقه‌ی طالقان بنا کند. طراحی این پروژه ۴۱۵ متر مربعی از سال ۹۲ تا ۹۳ طول کشیده و طی دو سال از سال ۹۳ تا ۹۵ نیز ساخته شده است.

جالب است بدانید این ویلای مسکونی با هزینه‌ای بالغ بر ۱٫۳ میلیارد تومان به عنوان اقامتگاه دوم و تفریحی مهندس مومنی ساخته شده است!

طراحی و معماری ویلای R01 توانسته است در سال ۲۰۱۷ و در مراسم Arcdaily به عنوان پروژه‌ی برتر شناخته شود و در دو رویداد برلین ۲۰۱۷ و خاورمیانه به ترتیب در مرحله‌ی اول و دوم پذیرش شود.

هدف ساخت این ویلا، بناکردن ملکی با چشم‌اندازی زیبا به دریاچه‌ی طالقان بوده است که از همین رو زمینی در جنوب دریاچه انتخاب شده و با کمترین نزدیکی به دیگر همسایگان در زمینی که در شیب قرار گرفته ساخته شده است.

به گفته‌ی طراح و معمار پروژه، مهندس مومنی به عنوان کارفرمای این ویلا درخواست و تاکید ویژه‌ای روی چشم‌انداز یدون مزاحم به دریاچه داشته است. از سوی دیگر باید دو فضای مجزا طراحی می‌شد تا علاوه بر اینکه صاحب ملک بتواند اوقات لذت‌بخشی را در ویلای خود داشته باشد، در بخش دیگری بتواند از مهمانان خود پذیرایی کند.

یکی از مشکلات سر راه ساخت ویلای R01 در زمینی که روی شیب قرار گرفته این بود که نمی‌خواستند درختی قطع شود و از سوی برخی درختان گردویِ اطراف، باعث کم شدن دید به دریاچه و کاهش نورگیری می‌شدند. بنابراین برای حل این مشکل، سطح اصلی ویلا به اندازه‌ی ۴٫۵ متر بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است تا نه تنها از هر دو طرف شمال و جنوب نورگیری بسیار خوب باشد، بلکه در بخش همکف فضایی برای پارکینگ و سرایدار به وجود آید.

برای بخش مهمان که پیشتر درباره‌ی آن صحبت شد نیز قسمت شمالی ویلا در نظر گرفته شده است که مهمانان می‌توانند در فضایی جداگانه از حضور خود در این بنای مدرن و زیبا لذت ببرند.

به گزارش ساختمان آنلاین: ویلای R01 در منطقه‌ای قرار دارد که باران‌های فصلی و بارش برف در آنجا طبیعی است و از همین رو کاملا مشخص است معمار پروژه تلاش کرده از همان سبک و سیاق بومی منطقه برای ساخت ویلا استفاده کند. اینجاست که یکی از نکات جذاب و نقاط قوت این پروژه خودنمایی می‌کند. بام ساختمان به گونه‌ای شیبدار ساخته شده است تا هم موضوع بارش‌ها حل شود همین اینکه با تعبیه‌ی دو صفحه‌ی خورشیدی فتوولتائیک و آبگرمکن خورشیدی، نه تنها برق کل مجموعه تامین شود، بلکه آب گرم نیز برای مصارف داخلی و گرمایش از کف تامین شود. این سیستم گرمایش از کف حتی در بخش‌هایی مانند تراس و دیگر فضاهای نیمه‌باز به خوبی عمل می‌کند و نگرانی خاصی نسبت به بارش برف وجود ندارد.

در طراحی ویلای R01 استفاده از انرژی پاک و کاهش هدر رفت انرژی و گرما اهمیت زیادی داشته است و از این رو دیوارهای این بنا به صورت دوجداره با یک لایه‌ی میانی از هوا ساخته شده است.

اما تاکنون هر آنچه گفتیم از معماری و طراحی ظاهری بنا بود. دکوراسیون داخلی ویلای R01 نیز جذابیت‌های دیداری منحصربفردی دارد. داخل فضا می‌توانید دو سالن پذیرایی در طبقه‌ی اول و نیم طبقه‌ی دوم، دو اتاق خواب در طبقه‌ی اول، کتابخانه، آشپزخانه اصلی در طبقه‌ی اول و آشپزخانه کوچک در طبقه‌ی دوم را مشاهده کنید.

ویلای R01 معماری و طراحی مدرن و در عین حال مینیمالی دارد و تلاش شده است چه در فضای بیرون و چه در معماری داخلی این موضوع در نظر گرفته شود. فضاها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان با اهداف مختلفی از آن استفاده کرد. به عنوان مثال اتاق نشیمن طبقه‌ی دوم و همچنین سوئیت، دارای تخت‌های تاشو و پارتیشن‌های دیواری هستند تا از فضای تفکیک شده بتوان به خوبی استفاده کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا