بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی خانه‌ بزرگمهر

معمار:

هانیه علیزاده، محمد گنجی

موقعیت:

مشهد

دسته بندی:

خانه

مساحت :

۵۲۵ متر مربع

سال پروژه:

 

معرفی و بررسی خانه‌ بزرگمهر

اختصاصی ساختمان آنلاین: در مشهد یک خانه‌ی سه طبقه وجود دارد که برنده‌ی رتبه‌ی اول جایزه‌ی معمار در بخش ساختمان‌های مسکونی در سال ۱۳۹۴ شده است. اگرعلاقه‌مند هستید که بدانید چه ویژگی‌هایی باعث شده تا این خانه مسکونی این مقام را به دست بیاورد با ما همراه باشید.

خانه‌ی بزرگمهر با مساحت ۵۲۵ متر مربع با کاربری مسکونی در مشهد ساخته شده است و دارای سه طبقه‌ی مسکونی است. معماران مسئول این پروژه هانیه علیزاده و محمود گنجی بوده‌اند.

خانه بزرگمهر در واقع در یک بلوک شهری واقع شده است که برای گسترش فضا در آن نوآوری‌هایی انجام شده است که یکی از این نوآوری‌ها برای ایجاد فضای مناسب به منظور کاربری حیاط بوده است. در منطقه‌ای که خانه‌ی  مسکونی بزرگمهر در آن واقع شده است، قطعات زمین‌ها معمولا با مساحت ۲۵۰ متری تفکیک شده بود پس از گذشت سال‌ها ساخت آپارتمان‌ در این منطقه رایج شد و در نتیجه فضای حیاط از خانه‌ها و آپارتمان‌های این منطقه حذف شد.

در طراحی خانه‌ی بزرگمهر برای ایجاد یک فضای مناسب با کاربری حیاط، کوشش شده تا یک حیاط کوچک شمالی در این خانه‌ی مسکونی ساخته شود. این حیاط علاوه بر ساخت ارتباط درونی و بیرونی محیط خانه نوعی ارتباط به فضا‌های داخلی خانه بزرگمهر نیز ایجاد می‌کند؛ چرا که این حیاط آستانه‌ی ورودی خانه و آشپزخانه که در طبقه همکف واقع شده است را به یکدیگر اتصال می‌دهد، همچنین این فضاها را به اتاق‌های طبقات دیگر نیز متصل می‌کند.

 

ورودی‌های این خانه به دلیل شمالی بودن حیاط در قسمت شمالی ساختمان قرار دارد.

این خانه به طور کلی دارای یک طبقه زیرزمین برای پارکینگ و انباری، دو طبقه برای فضاهای زندگی است. حیاط و باغچه نیز در طبقه همکف قرار دارند.

به گزارش ساختمان آنلاین: در خانه‌ی بزرگمهر برای سبک‌سازی نمای انحصاری نیز از حیاط استفاده شده است و نوعی یکپارچگی و اتصال میان فضای سبز موجود در پیاده‌رو خیابان مجاور فضای داخلی حیاط دیده می‌شود. ضمن آنکه این حیاط شمالی، نور آفتاب جنوبی را به این پیاده‌رو می‌رساند.

علاوه بر این برای ایجاد فضای بصری بیشتر یک وید میانی داخل خانه و در مرکز آن در نظر گرفته شده است، که وظیفه‌ی ایجاد تعادل در نور خانه و ایجاد یک سیستم تهویه‌ی طبیعی را بر عهده دارد. همچنین به مدد وجود این وید و هدایت نور طبیعی به داخل خانه، امکان رشد گیاهان و نگهداری از آن‌ها به خوبی فراهم شده است. همچنین در خانه‌ی بزرگمهر با استفاده از این وید در فصل‌های سال و در ساعت‌های مختلف روز، بازی‌ها و کنتراست‌های نوری فراهم می‌شود که خالی از لطف نیست.

در نمای جنوبی خانه نیز به دلیل وجود پنجره‌های بزرگ سرتاسری که منظره حیاط را نشان می‌دهند، فضای بصری بدیعی به وجود آمده است. استفاده از چوب در ساخت نماهای خانه و کف و ترکیب آن با رنگ سبز طبیعی گیاهان و درختان موجود در فضای خانه و پیاده‌رو مجاور آن و لوازم استفاده شده در دکوراسیون خانه به ایجاد آرامش دیداری در محیط خانه و بیرون آن کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین درهای کوچکی از خانه به سمت پیاده‌رو و درختان آن نیز باز می‌شود با استفاده از چوب ساخته شده است که یادآور ترکیب معماری با طبیعت است.

سادگی و زیبایی در طراحی و ساخت خانه‌ی بزرگمهر بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا