بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی باغ کتاب تهران

معرفی و بررسی باغ کتاب تهران

اختصاصی ساختمان آنلاین: باغ کتاب تهران، یکی از پروژه‌های معماری منحصربه‌فرد تهران است که در تپه‌های عباس‌آباد ماندگار شده‌است. اگر بخواهیم این باغ را با مراکز دیگر خرید کتاب مقایسه کنیم، جانب انصاف را رعایت نکرده‌ایم؛ چرا که این باغ کتاب، ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از فروشگاه‌ و نمایشگاه‌های کتاب دیگر متمایز می‌کند. در باغ کتاب تهران، خدمات متنوعی گردآوری شده‌است تا نیاز به مخاطبان را در حوزه‌ی کتاب به طور کامل رفع کند. علاوه بر وجود خدمات گسترده در باغ کتاب تهران، این مرکز به عنوان یک پروژه‌ی معماری، خصوصیت‌هایی دارد که بسیار قابل توجه است. طراحی مدرن، سقف بلند آینه‌ای، ستون‌های نقره‌ای رنگ، فضای گسترده و… تنها بخشی از ویژگی‌های این مرکز است.

همانطور که گفتیم این باغ در تپه‌های عباس‌آباد تهران قرار دارد،‌ در این منطقه از تهران مراکز مهم و دیدنی بسیاری از جمله کتابخانه‌ی ملی ایران، فرهنگستان علوم، زبان و ادبیات فارسی، باغ هنر و باغ موزه‌ی دفاع مقدس واقع شده‌است. مساحت زمین باغ کتاب تهران، ۱۱۰٫۰۰۰ مترمربع است که ۶۵٫۰۰۰ مترمربع آن مساحت فضای ساخته‌شده است. فضای داخلی این باغ از ۱۶ سالن نمایشگاهی تشکیل شده است که مساحت هر کدام از این سالن‌ها ۲۰۰۰ متر مربع است، فضای داخلی این باغ، در دو طبقه ساخته‌ شده‌است. علاوه بر ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری، فضا سبز و دریاچه مصنوعی از دیگر بخش‌های این باغ است.

به گزارش ساختمان آنلاین: در آیند‌ه‌ قرار است از این باغ به عنوان نمایشگاه دائمی کتاب استفاده شود و در تمام طول سال، به ارائه خدمات بپردازد. پروژه‌ی باغ کتاب تهران، از سال ۱۳۸۶ شروع شده است و تاکنون ادامه داشته است.

شرکت کیسون، شرکت سازنده‌ی این باغ است و معمار مسئول آن آقای سام طهرانچی است. طراحی داخلی این باغ را شرکت آوانگارد برعهده داشته‌است.

فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل چهار قسمت اصلی به این شرح است:

  • بهارستان؛ ویژه‌ی کودک و نوجوان
  • خیالستان؛ ویژه‌ی فناوری‌های دیجیتال
  • نگارستان؛ ویژه‌ی سالن‌های سینما
  • سروستان؛ ویژه‌ی عمومی و بزرگسال است.

به گزارش ساختمان آنلاین: همچنین سالن‌های همایش این باغ از یک سالن همایش اصلی ۴۵۰ نفره، چهار سالن همایش فرعی ۱۵۰نفره و پنج سالن سینمای جنبی برای فضای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و علمی و نشست‌های فعالان عرصه‌ی کتاب تشکیل شده‌ است.

علاوه بر این در باغ کتاب تهران، کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود و برای این کار فضای مجزای در نظر گرفته شده‌است.

با توجه به ظرفیت گسترده‌ی باغ کتاب تهران برای پذیرایی از علاقه‌مندان کتاب، در این مرکز فضاهای ویژه‌ی رفاهی نیز وجود دارد که به این شرح است:

  • رستوران: رستوران باغ کتاب که ظرفیت پذیرایی از پانصد نفر را دارد.
  • کافه کتاب: یک کافه‌ی ویژه‌‌ی کتاب است که از عنصر کتاب در طراحی آن استفاده خلاقانه‌ای شده‌است.
  • کودک و نوجوان:  با توجه به حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در این باغ کتاب تهران برای این گرون سنی علاوه بر سالن ویژه،‌ یک فضای دیگر نیز در نظر گرفته شده‌است که در آن امکان بازی و سرگرمی نیز وجود دارد.
  • کافه بورک: در این کافه فقط غذاهای اورگانیک و سالم در فضای باز سرو می‌شود که طرفداران خودش را دارد.

باغ کتاب تهران، با توجه به معماری خاصی که دارد تا کنون دو جایزه معماری دریافت کرده‌است.

رتبه اول جایزه معمار در گروه ساختمان‌های عمومی ۱۳۹۶، به این باغ تعلق گرفته‌است.

علاوه بر این باغ کتاب تهران، رتبه دوم جایزه معماری آسیا در گروه ساختمان‌های عمومی، برلین، آلمان، ۲۰۱۷ را نیز دریافت کرده‌است.

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا