بلاگروش های اجرا و ساخت

۱۷ نکته در مورد اصول ایمنی در نصب دودکشها

۱۷ نکته در مورد اصول ایمنی در نصب دودکشها

 

۱٫ بهترین نوع دودکش جهت وسایل گازسوز خانگی، دودکش های فلزی استاندارد و مطابق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان می باشند.
۲٫ قبل از استفاده از دودکش، باید آنها را کنترل کرد تا دارای درز یا سوراخ نباشد.
۳٫ قبل از استفاده از وسایل گازسوز، از محکم بودن دودکش ها به یکدیگر، اطمینان حاصل کنید و دائماً آنها را کنترل کنید.
۴٫ محل اتصال دودکش ها به وسیله گازسوز و دریچه دیوار، باید کاملاً محکم و بدون درز باشد، تا گازهای سمی به داخل اتاق نشت نکند.
۵٫ تعداد زانوهای مورد استفاده باید فقط دو عدد باشد اگر مجبور به استفاده تعداد بیشتری زانو بودید به ازای هر زانو یک متر به طول عمودی دودکش اضافه نمایید.
۶٫ مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) باید دقیقاً بررسی شود تا از عدم وجود هر گونه اشیاء اضافه، از قبیل سنگ و سیمانی ، لانه سازی پرندگان و…..در داخل لوله دودکش نباشد.
۷٫ عبور دادن لوله دودکش از پنجره صحیح نبوده. این کار علاوه بر احتمال برخورد پرده با دودکش و ایجاد حریق، عواقب دیگری دارد از جمله اینکه، باز و بسته شدن پنجره باعث شل شدن اتصالات می گردد. ترک برداشتن شیشه بر اثر گرما و احتمال ریختن آن نیز باعث حادثه می گردد.
۸٫ مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) باید بدون زانویی بوده و کاملاً عمودی تا پشت بام ادامه داشته باشد. وجود هر گونه زانویی باعث ایجاد مشکل در امر تخلیه دود می گردد.
۹٫ دو وسیله گاز سوز از یک دودکش استفاده نکنند.
۱۰٫ هر وسیله گازسوز احتیاج به دودکش متناسب با مصرف آن دارد. قطر دودکش هر وسیله، متناسب با سوخت آن و تولید گازهای سمی که در کارخانه طراحی گردیده است. نباید با استفاده از وسایل موجود (تبدیل دودکش) قطر آن را کم کرد
۱۱. در بعضی دودکش ها، به جای استفاده از کلاهک، از زانویی استفاده شده است که این امر باعث هدایت باد به داخل دودکش خواهد شد.
۱۲٫ عبور لوله دودکش از داخل دیوار تا پشت بام بسیار بهتر است تا اینکه لوله ای در فضای باز مسافتی طولانی را طی کند تا به پشت بام یا فضای باز برسد.
۱۳٫ عبور دودکش از فضای داخلی و سقف کاذب حمام مجاز نمی باشد.
۱۴٫ بهتر است در زمستان دریچه کانال کولر را بسته واز روش های دیگری جهت تامین هوای اتاق استفاده کرد مانند تعبیه دریچه تامین هوا و سایل گاز سوز.
۱۵٫ در بعضی جاها مشاهده می شود که افراد لوله دوکش بخاری را داخل یک سطل آب قرار داده و عقیده دارند گازهای سمی جذب آب می شوند، این کار بسیار خطرناک می باشد و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

۱۶٫ یک راه ساده برای اطمینان از مکش مناسب دودکش وسایلی گاز سوز گرم بودن لوله بخاری هنگام سرویس بودن می باشد.
۱۷٫ هر شب قبل از خواب اتصالات دودکش را بازبینی کنید.

نکته آخر به یاد داشته باشید ۷۰درصد از مرگ های خاموش بعلت نقص فنی و نامناسب بودن دودکش ها حادث می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا