بلاگمدیریت پروژه و ساخت

مدل رفتار سازمانی توماس

مدل رفتار سازمانی توماس

مدلهای رفتاری متعددی برای تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی وجود دارند. شرکت توماس اینترنشنال، از سال ۱۹۷۰، آن زمان که سیستمهای فناوری اطلاعات چنین گسترده نبود، کار خود را بر اساس یکی از این مدلهای رفتاری شروع کرد. و تا امروز که در ۶۰ کشور جهان، به ۳۰،۰۰۰ مشتری خدمات ارائه میکند، این فعالیت ادامه دارد.

مدلی که توماس محصولات و خدمات خود را در بخش رفتار سازمانی بر آن بنا کرده،‌نسخه خاصی از مدل DISC است.

در اینجا بر آن نیستیم تا وارد جزئیات تئوریک قضیه شویم، اما به طور خلاصه این مدل رفتار فرد را تابع ۴ پارامتر عمده میداند، که عبارتند از:

Dominance که شاید بتوان آن را سلطه جوئی ترجمه نمود. این پارامتر را بعضاً نشان دهنده شیوه تعامل شما با lمشکلات و چالشها میدانند. یعنی چالش جو یا آرام؟ رقابتی یا بی تفاوت؟ و مواردی مانند این. کسانی که با این مدل آشنا میشوند، به غلط، تصور میکنند که فقط کسانی که این پارامتر در شاخصه های رفتاری آنها هست،افراد به درد بخوری هستند. در حالیکه اصلاً اینطور نیست.این باور کاملاً غلط است.

Influence یا اثرگذاری، که این پارامتر برای سنجش رفتار شما در مواجهه و تعامل با افراد به کار میرود. توجه به این نکته لازم است که لزوماً هر که I بالا داشت، روابط مناسبی با مردم نخواهد داشت. ممکن است او از روابط با افراد لذت ببرد، ولی لزوماً ممکن است در اینکه تبحر نداشته باشد و برعکس سبب رنجش دیگران شود. لابد دیده اید که در یک مهمانی یک High I با همه خوش و بش میکند و اتفاقاً همه را هم میرنجاند. بر عکس یک Low I با یک یا دو نفر حرف میزند، اما آنها از تعامل با او لذت فراوان میبرند.

Steadiness یا یکسانی-پایداری،‌پارامتری است که بیانگر برخورد و رفتار شما در زمینه سرعت عمل و هماهنگی است. محیط دائماً در تغییر را دوست دارید یا محیط ایمن و پایدار را؟

Compliance یا تطبیق پذیری، پارامتری است که تعامل شما را با ضوابط و مقررات بیان میکند. شما چقدر به درست انجام شدن کار، طبق اصول بودن آن و مواردی از این دست توجه دارید؟

در مدل دیسک، یکی از اشتباهات بزرگی که ممکن است رخ دهد آن است که تصور شود که پارامترهای رفتاری که زیر خط میانی در نمودار دیسک قرار میگیرند،‌منفی هستند، یا نقطه ضعف هستند. اصلاً اینطور نیست.

پارامتراهای بالای خط میانی که آنها را پرشدت مینامیم، رفتار شما را تعیین میکنند، مانند شاخ و برگ درخت هستند، مردم ما را با آن رفتارها میبینند و به خاطر میسپارند.

پارامترهای زیر خط میانی، مانند ریشه درخت هستند، زمینه را برای بروز پارامترهای پرشدت فراهم میکنند. اگر آنها نباشند، پارامترهای پرشدت بروز نخواهند کرد. و به همین دلیل است که نموداری که تمام پارامترهایش بالای خط میانی باشند طبیعی نیست (مانند درختی که ریشه ندارد)، نموداری هم تمام پارامترهایش زیر خط میانی باشند، (درختی که ریشه ندارد) طبیعی نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا