بلاگروش های اجرا و ساخت

عوامل موثر در اجرای سندبلاست

عوامل موثر در اجرای سندبلاست:

 

ساینده ها:
مواد ساینده باید سخت ، زاویه دار(هندسی) عاری از گرد و غبار ، خاک و مواد آهکی باشند. اندازه ذرات ساینده نسبت به سطح مورد نظر انتخاب میشود اما معمولا برای سندبلاست سطوح گرید A , B از سایز ۰/۲ تا ۱۱ میلیمتر استفاده میشود.

فشار هوا:
فشار هوای پشت نازل سندبلاست موضوع مهم و قابل بحثی میباشد. جالب است بدانید اگر فشار نازل از ۱۰۰ psi به ۹۰psi تقلیل پیدا کند به دلیل افت فشار نازل شیء ای که میخواهیم سندبلاست کنیم ۱۵ درصد زمان بیشتر و همچنین مواد ساینده بیشتر صرف خود میکند. بنابراین میبایست همیشه فشار نازل را کنترل نمود و همواره فشار هوای پشت نازل سندبلاست باید ۷ بار (۱۰۵ psi) باشد. لازم به توضیح است در صورتیکه فشار هوای پشت نازل سندبلاست کمتر از ۷ بار باشد سرعت اجرای سندبلاست کاهش یافته و چنانچه این مقدار از ۷ بار تجاوز کند باعث آسیب رساندن به سطح فلز و خورد شدن ماسه میشود.

عوامل موثر در اجرای سندبلاست

 

سایز نازل سندبلاست:
نازل کار زیادی را به هنگام سندبلاست کاری انجام میدهد. نازل ، هوا و ماسه مخلوط شده را با سرعتی معادل۸۰۰ کیلومتر در ساعت بر روی سطح پرتاب میکند؛ انتخاب سایز نازل سندبلاست بستگی به نوع سازه و سایز ساینده (ماسه) دارد که عموما از نازل نمره ۸ یا ۱۰ استفاده میشود.

زاویه بین نازل و سطح:
فاصله و زاویه نازل سندبلاست تا سطح سازه بستگی به میزان زنگ زدگی و میل اسکیل روی سطح و یا رنگ اجراشده قبلی دارد که معمولا بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر فاصله نازل تا سطح و بین ۴۵ تا ۸۵ درجه زاویه پاشش نازل سندبلاست با سطح میباشد.

اپراتور:
بیشترین نقش را در اجرای سندبلاست ، اپراتور یا همان سندبلاست کار ایفا میکند؛ در واقع این سندبلاست کار است که باید موارد بالا را برای اجرای هرچه بهتر و سریعتر سندبلاست به کارگیرد. بنابراین فرد مورد نظر باید علاوه بر داشتن مهارت های عملی ، از لحاظ تئوری نیز کاملا بر مشخصات فنی کار ، نحوه اجرا و نکات ایمنی مسلط باشد و دارای گواهینامه کاری باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا