امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی ساختمان چه تفاوتی دارند؟

شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی ساختمان چه تفاوتی دارند؟

 

به گزارش مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی‌اصل در درباره تفاوت‌های چندگانه شناسنامه فنی ـ ملکی ساختمان با شناسنامه فنی ساختمان اظهار داشت: اخیرا ابهامات و پرسش‌هایی بین ذی‌نفعان، مهندسان و حتی مسئولان امر در خصوص شناسنامه فنی ساختمان و ارتباط آن با شناسنامه فنی ـ ملکی مطرح شده که بعضا عنایت و توجهی به تفاوت‌های این دو مدرک نشده و آنها را اشتباها به جای یکدیگر مطرح می‌کنند.

شیبانی‌اصل افزود: این سوء برداشت ناشی از درج عنوان مشابه و بسیار نزدیک به هم در دو قانون مجزاست که باید به عنوان ایراد قانون‌نویسی از آن یاد کرد.

وی تصریح کرد: نگارش صحیح قانون حکم می‌کند که واژگان مترادف یا استفاده شده در قوانین قبلی، بررسی و برای جلوگیری از اشتباه در تفسیر و برداشت از آن، عناوین جداگانه قید شود. همچنین، وجود دو کلمه شناسنامه فنی در هر دو مدرک که در دو قانون جداگانه ذکر شده، موجب بروز ابهام و سوء‌برداشت شده است.

مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل‌های‌حرفه‌ای معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تشریح تفاوت‌های دو مدرک شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی، مواردی را به شرح زیر عنوان کرد:

۱. منشأ قانونی شناسنامه فنی ملکی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و منشأ قانونی شناسنامه فنی قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است.

۲. دارای لفظ و عنوان قانونی متفاوت شامل شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی هستند.

۳. شناسنامه فنی و ملکی در زمان پایان کار و شناسنامه فنی هنگام صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود.

۴. شناسنامه فنی و ملکی حاوی چگونگی رعایت مقررات‌ملی‌ساختمان، ضوابط شهرسازی و اطلاعات فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی حاوی اطلاعات عمومی ساختمان، مشخصات کلی معماری، سازه و تأسیسات است.

۵. شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شناسنامه فنی توسط شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان صادر می‌شود.

۶. صدور شناسنامه فنی و ملکی با پرداخت هزینه آن و صدور شناسنامه فنی بدون پرداخت، صورت می‌گیرد.

۷. برای یک ساختمان یا مجموعه که دارای پروانه ساختمانی واحد است با هر تعداد واحد و زیربنای متفاوت فقط یک شناسنامه فنی و ملکی صادر می‌شود. اما شناسنامه فنی برای هریک از واحدهای یک ساختمان ولو با تشابه به صورت جداگانه صادر می‌شود.

۸. شناسنامه فنی و ملکی برای خریداران و شناسنامه فنی برای پیش‌خریداران صادر می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به تفاوت‌های دو مدرک شناسنامه فنی ملی و شناسنامه فنی بهتر بود تا قانونگذار در قانون پیش‌فروش‌ساختمان از واژگان دیگری به جای شناسنامه فنی استفاده می‌کرد تا اولا این اشتباه بین بهره‌برداران و استفاده‌کنندگان به وجود نمی‌آمد و ثانیا عنوان شناسنامه‌فنی که در واقع برگ مشخصات آتی ساختمان و عمدتا بر اساس پروانه‌ساختمانی صادر می‌شود با کاربرد اساسی آن که نظم‌بخشی به پیش‌فروش‌ساختمان است تطابق بیشتری می‌یافت.

شیبانی‌اصل اظهار امیدواری کرد تا در بازنگری قانون پیش فروش ساختمان این موضوع مدنظر قرار بگیرد.

گفتنی است مدیرکل سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی تفاوت‌های «شناسنامه فنی ـ ملکی» و «شناسنامه فنی» ساختمان را در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری طی نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و رؤسای سازمان‌های نظام‌مهندسی و نظام‌کاردانی استان‌ها ابلاغ کرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا