بلاگپروژه های شاخص

مرکز مالی بوند در شانگهای چین

مرکز مالی بوند زیباترین جاذبه  شانگهای با نمایی متحرک

یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای مرکز مالی بوند میباشد . چین با جاذبه‌های گردشگری فراوان خود نظر بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده است.‌ یکی از بناهایی که بسار مورد توجه قرار گرفته است، مرکز مالی بوند  است.

شرکت‌های بریتانیایی، استودیو هیترویک (Heatherwick)، فاستر (Foster) و شرکای تجاری آن در سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که برای تاسیس مرکز مالی بوند (Bund) در نزدیک اسکله شانگهای همکاری خواهند کرد و این اولین همکاری گسترده میان فاستر و شرکا به همراه  استودیو هیترویک است.

این مجتمع ترکیبی جدید که چهار سال از توسعه آن می‌گذرد، در فضایی با مساحت ۴۲۰۰۰۰ متر مربع بنا شده است و شامل دو برج بسیار برجسته با ارتفاع ۱۸۰ متر و دفترهای کاری فوق‌العاده مجهز، یک هتل بوتیک، و مرکز فرهنگی و هنری است.

همچنین بخش گسترده‌ای از مرکز تجاری بوند به مغازه‌های بسیار لوکس اختصاص داده شده است که در اطراف یک میدان عمومی به خوبی نمایان هستند و به طور عمودی با بوتیک، فروشگاه‌های موجود برای برندهای بین‌المللی، مرکز خرید لوکس و رستوران‌ها لایه‌بندی شده‌اند.

پالت این ساختمان از سنگ ساخته شده و نمای برنزی شکل آن موجب شده است تا این مرکز تجاری مانند یک جواهر در خیابان بدرخشد. همچنین استفاده از گرانیت برای لبه‌ها باعث می‌شود تا این ساختمان در بخش‌های پایه بسیار مستحکم و در قسمت‌های بالایی بسیار درخشان و شاف به نظر برسد.

مرکز مالی بوند در شانگهای چین

طراحی مبتکرانه ساختمان

مرکز مالی بوند در شانگهای چین

چین برای ساخت این مرکز تجاری و پر کردن فضای آن رویکردی کاملا جاه‌طلبانه داشته است چراکه نه تنها از معماری بناهای مختلف در سراسر جهان ایده نگرفته و یا حتی از آن‌ها کپی‌برداری نکرده، بلکه به جای آن سعی کرده است با استفاده از روش‌های جدید در معماری برای برقراری ارتباط موثر با معماری فوق‌العاده چین و همچنین بهره‌گیری از چشم‌انداز سنتی این کشور، این مرکز چند منظوره را تاسیس کند.

این مکان برجسته که به عنوان یک پلت‌فرم برای استفاده‌های چندگانه عمل می‌کند در انتهای یکی از معروف‌ترین خیابان‌های مشهور شانگهای به‌ نام بوند، ساخته شده است. طرح کلی استودیو هیترویک و فاستر که برای این مرکز مالی در نظر گرفته شده است، جهت عبور و مرور عابرین بسیار نفوذپذیر بوده و آن را به نقطه اتصالی میان شهر قدیم، بوند یا همان منطقه آب‌نمای شانگهای و منطقه اداری مالی جدید تبدیل کرده است.

این طرح تحت تاثیر این چارچوب شهری در شرق سایت قرار گرفته است و این در حالی است که ساختمان‌ها رو به آب‌نمای شانگهای قرار گرفته‌اند و از نظر مقیاس و ریتم با همسایگی لندمارک های قرن نوزدهمی اطراف کاملا مرتبط و هماهنگ شده‌اند.

در مرکز این طرح یک مرکز هنری و فرهنگی قرار داده شده است که با الهام از تئاترهای سنتی چینی سالن‌های رویداد را با محل برگزاری نمایشگاه، ترکیب کرده است.

این مرکز به عنوان یک پلت‌فرم برای هنرهای بین‌المللی و تبادل فرهنگی و همچنین مکانی برای رویدادهای مهم تجاری مانند معرفی و راه‌اندازی یک محصول، همکاری شرکت‌ها و مواردی از این قبیل طراحی شده است. اما نکته جالب در معماری مرکز تجاری بوند که نظر اغلب بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند این است که ساختمان با یک حجاب متحرک محاصره شده است که کاملا با تغییر کاربری ساختمان سازگار است.

نمایی از جنس برنز

در طراحی نمای این مرکز تجاری سه طبقه از لوله‌هایی از جنس برنز استفاده شده است که مانند یک پرده سطح آن را می‌پوشانند. این استوانه‌ها که مانند چوب‌های بامبو به نظر می‌رسند در سه لایه آویزان هستند و نمای نسبتا شفافی در جلوی پنجره‌ها و بالکن‌ها ایجاد می‌کنند.

مرکز تجاری بوند با طراحی فوق‌العاده خود  هر ساله میزبان گردشگران فراوانی از سراسر جهان است.

 

منابع:

 

http://www.amusingplanet.com/2017/06/the-moving-facade-of-bund-finance.html

https://www.fosterandpartners.com/projects/bund-finance-center/

bund finance centre by heatherwick studio & foster + partners photographed by laurian ghinitoiu

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا