بلاگپروژه های شاخص

پل سان شان در چین

بررسی معماری پل سان شان در چین

پل سان شان (san shaan) بر فراز رودخانه گویی (Gui) قرار دارد و بخشی از برنامه‌های زیربنایی برای بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۲۰۲۲ بیجینگ چین است. این پل مرکز شهر بیجینگ را به ژانجیاکو (Zhakgjiakou) متصل می‌کند. سان شان در لغت به معنای سه کوهستان است و  به‌ ظاهر پل از نمای جانبی آن دلالت دارد که به‌ صورت سه کمان دیده می‌شود.

ایده پل سان شان با الهام از تلفیق محیط مواج اطراف آن و نماد بازی‌های المپیک که به‌ صورت پنج حلقه درهم‌ تنیده است گرفته‌ شده است و به‌ نوعی توسط این حلقه‌ها  اتحاد پنج قاره نشان داده می‌شود. ساختار اصلی پل به‌ صورت یک سری حلقه به نظر می‌رسد که در بالاترین و پایین‌ترین نقاطشان به هم وصل شده‌اند. حلقه‌ها به‌ عنوان یک المان اصلی طراحی عمل می‌کنند که توسط کابل‌های فولادی بدنه پل را معلق نگه می‌دارند. ورود به حلقه‌ها را می‌توان یک نماد مفهومی برای بازی‌های المپیک به‌حساب آورد.

پل سان شان در چین

از نمای کناری، پل به‌ صورت دنباله‌ای از کوه‌ها و دره‌ها به نظر می‌رسد که هارمونی جالبی با تپه‌های اطراف آن تشکیل می‌دهد، یا به‌ نوعی تلفیق ساخته دست بشر با طبیعت اطراف. از نمای بالا، پل سان شان دو ساحل رودخانه گویی را با یک مارپیچ دوگانه شبیه به DNA به هم متصل می‌کند. بازدیدکنندگان المپیک که از رودخانه عبور می‌کنند، با یک نماد چند وجهی مواجه می‌شوند که دیدگاه آن‌ها را نسبت به خود، بسته به منظره دید آن‌ها تغییر می‌دهد.

پل سان شان سواحل رودخانه گویی را به‌وسیله سازه‌ای با طول ۴۵۲ متر به هم وصل می‌کند و از سه مجموعه سازه‌های فولادی کمان شکل با دهانه حداکثر ۹۵ متر ساخته‌ شده است. نحوه قرارگیری کمان‌ها یک مارپیچ دوگانه پیش‌ تنیده را شکل می‌دهد که در بالا و پایین با هم تقاطع داشته و یکدیگر را تقویت می‌کنند. مارپیچ به‌ گونه‌ای طراحی و مهندسی‌شده است که تا حد امکان عریض باشد و نحوه قرارگیری آن بهترین عملکرد سازه‌ای را از خود نشان دهد. بدنه پل توسط کابل‌های فولادی در حالت معلق قرار دارد که به‌ صورت متقاطع به کمان‌ها متصل هستند.

پل سان شان در چین

مشابه سازه یک ترن هوایی فرم قوس‌های فضایی از لوله‌های فولادی ضد زنگ ساخته‌ شده و توسط اتصالات آن در برابر بارهای جانبی تقویت‌ شده است. هر بخش قوس از ۵ لوله فولادی تشکیل‌ شده که به‌ وسیله صفحات بتنی به هم متصل شده و بار را به پلتفرم‌های فونداسیون آن انتقال می‌دهند. با ایجاد کشش اولیه در کابل‌ها، از کمانش قوس‌ها تحت بار فشاری جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

استحکام طولی پل نیز توسط کابل‌های متقاطع ارتقا داده‌ شده تا در برابر بارهای دینامیکی وسایل نقلیه مقاوم شود. به‌ واسطه مارپیچی بودن سازه، در ساخت پل سان شان ۵ برابر کمتر از پل‌های معمول دروازه‌ای از فولاد استفاده‌ شده است. همان‌ طور که گفته شد افتتاح این پل هم‌ زمان با بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا