بلاگپروژه های شاخص

طراحی دفتر کار کوکاکولا در مادرید اسپانیا

طراحی دفتر کوکاکولا در مادرید اسپانیا

مقدمه

طراحی دفتر کار کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ در این سال‌ها دیگر چیزی فرای محیطی برای انجام کارهای اداری و دفتری است. فضای خارجی و داخلی این دفترها باید نشان‌گر جایگاه شرکت در سطح جهانی، اهداف و محصولاتش باشد. به همین دلیل بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، طراحی ساختمان‌های دفتری خود را از ابتدا به گروهی از معماران خبره می‌سپارند.

برای طراحی و ساخت دفتر کار شرکت چندملیتی کوکاکولا در مادرید اسپانیا هم از این قاعده پیروی شده است. این ساختمان توسط شرکتDe Lapuerta + Asensio طراحی شده و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ ساخته شد.

 

ساختمان دفتر کوکاکولا در مادرید دارای چه خصوصیاتی است؟

این دفتر در ۴ طبقه ساخته شده و مساحت تمام طبقات به طور کلی ۷۵۰۰ متر مربع است. این ساختمان به غیر از فضای اداری دارای کافه‌تریا، رستوران، کتابخانه، پارکینگ مخصوص اتومبیل و یک پارکینگ مختص به دوچرخه است.

حدود %۲۰ متریال برای ساخت دفتر کوکاکولا در مادرید از مواد بازیافتی بوده است. پوستۀ دوجدارۀ نمای این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که به عنوان سایبانی در مقابل آفتاب گرم این شهر عمل کند؛ به این شکل برای خنک کردن کل ساختمان به هزینه و مصرف انرژی کمتری نیاز هست. این ساختمان مجهز به پانل‌های خورشیدی هم هست که با استفاده از نیروی برقی که توسط آن‌ها تولید می‌شود، حدود %۷۰ آب گرم مصرفی کارکنان تأمین می‌شود.

چنین خصوصیاتی ساختمان کوکاکولا در مادرید را به سمبلی برای حفاظت از محیط زیست و استفاده از سوخت پاک تبدیل کرده است.

 

نمای این ساختمان روی چه اصولی طراحی شده است؟

شاید در نگاه اول دفتر کوکاکولا در مادرید ساختمانی بدون ظرافت و با طرحی بسیار ساده بیاید. در حقیقت طراحی یک مکعب کار چندان سختی نیست!

اما چنین حجم و کانسپتی نشان‌دهندۀ استحکام و استواری برند کوکاکولا در بین رقیبان است. کوکاکولا نشان می‌دهد ریشه‌های محکمی دارد و برای حفظ جایگاه خود به چیزی جز اصالت نیاز ندارد.

در طراحی قسمتی از ساختمان یک شکست و فرورفتگی با زاویه‌های قائمه وجود دارد که از چندین جهت عملی مبتکرانه و هوشمندانه است.:

  • رنگ سبز شیشه‌های این قسمت درست همانند رنگ اولین شیشه‌هایی است که شرکت کوکاکولا روانۀ بازار کرد.
  • شیشه‌های این قسمت جوری طراحی شده‌اند که از زاویه‌ای خاص، شبیه یک قالب یخ عظیم در میان ساختمان دیده می‌شوند. حتی تصور یک لیوان کوکاکولا با یک قالب بزرگ یخ هم وسوسه کننده است!
  • طرز قرارگیری و الگوی تعبیه شدن شیشه‌های این قسمت به شکلی است که با شکستن زاویه تابش آفتاب، از گرم شدن بیش از حد فضای داخلی ساختمان جلوگیری می‌کنند.

طراحی دفتر کار کوکاکولا در مادرید اسپانیا

طراحی فضای داخلی دفتر کوکاکولا در مادرید چگونه است؟

بسیار صمیمی و دوستانه، مانند باقی دفترهای این برند در سرتاسر دنیا! شما وقتی وارد این ساختمان می‌شوید به جای میزهای کار رسمی، میزهای ساده‌تری شبیه میز آشپزخانه و کافه‌ها می‌بینید. تمام مبلمان و تزئینات دارای رنگ‌های شاد و برجسته هستند. در تمام قسمت‌های ساختمان نور طبیعی وجود دارد. شما در این دفتر کسل و خسته نمی‌شوید!

مدیریت شرکت کوکاکولا به اصل راحتی و صمیمیت بین کارکنان و همچنین مراجعان معتقد است و با استفاده از طراحی‌های شاد و خلاقانه، چنین فضایی را در تمام دفاتر خود ایجاد می‌کند.

طراحی دفتر کار کوکاکولا در مادرید اسپانیا

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا