بلاگپروژه های شاخص

موزه اوردوس (Ordos)، موزه‌ای با طراحی بی‌نظیر در چین

معماران چینی MAD تصاویر جدیدی از موزه‌ای  بنام موزه اوردوس که در اواخر سال جاری در صحرای گوبی (Gobi) واقع در شهر اوردوس تکمیل کرده‌اند را منتشر کردند.

موزه اوردوس (Ordos)، مانند یک شکاف بزرگ و مدرن در مساحتی بالغ بر ۴۱، ۲۲۷ متر مربع و با ارتفاع ۴۰ متر به‌عنوان یک پاسخ محکم به هندسه سختگیرانه طرح جامع، طراحی و ساخته شده است. کاشی‌های فلزی صیقلی که برای پوشاندن نمای این موزه جذاب از آن‌ها استفاده شده است در برابر طوفان شن و ماسه صحرای گوبی بسیار مقاوم هستند و مانند یک ساختمان محکم که به زمین چسبیده است، به نظر می‌رسد.

پوسته داخلی این موزه، آن را از واقعیت‌های شهری متمایز و جدا می‌کند.

گالری‌های داخل موزه با حباب‌های شیشه‌ای کوچک که از طریق چند پایه فلزی به زمین متصل هستند، احاطه شده‌اند.

ورودی‌های طراحی شده در هر دو طرف ساختمان به ساکنان محلی اجازه می‌دهد تا از فضاهای خالی به‌عنوان یک مسیر عبور استفاده کنند.

این اولین پروژه برجسته در شهر اوردوس با قدمت ۱۵ ساله نیست. از آن‌جایی‌ که این شهر تازه تاسیس برای دولت چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، شاهد انواع بناها و سازه‌ها با طراحی‌های خاص و مدرن در آن هستیم که به منظور افزایش جمعیت شهر به یک میلیون نفر ساخته شده‌اند؛ اما برخلاف تصور، این حرکت با نتیجه معکوس مواجه شد و آن‌طور که انتظار می‌رفت از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت.

 

موزه اوردوس (Ordos)، موزه‌ای با طراحی بی‌نظیر در چین

پروژه‌ای شکست خورده در شهر جوان چین

موزه اوردوس با معماری بسیار جذاب خود توسط معماران چینی MAD در سال ۲۰۱۱ طراحی شد. طراحی منحصر به‌فرد این موزه ناخودآگاه این‌ صحنه را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌‌کند که گویی این موزه از دنیای دیگر در صحرای گوبی فرود آمده است و یا از قبل چنین بنای بی‌نظیری در آن وجود داشته است و این در واقع نتیجه معماری بی‌نظیر در یک شهر مدرن اما خالی از سکنه است.

در طراحی این موزه علاوه‌بر رعایت سنت‌های قدیمی، سعی شده تا از معیارهای مدرن نیز به‌خوبی استفاده شود. از سوی دیگر ساخت این موزه در بالای یک تپه نمای بسیار جذابی به آن داده است.

جالب است بدانید؛ شش سال پیش، دره مغولستان اوردوس چشم‌انداز گسترده‌ای از جاده با شکوه صحرای گوبی محسوب می‌شد اما امروزه به شهری تبدیل شده است که در میان یک بحث مشترک در تمدن مدرن چینی به تله افتاده است. این منازعه در واقع میان سنت‌های بسیار قدیمی مردم و رویاهای آن‌ها در آینده شکل گرفته است.

همان‌طور که معماران در نظر داشتند تا چشم‌انداز شهری را توسعه دهند، اما از سوی دیگر آن‌ها باید به تمایلات ظریف فرهنگ‌های اقلیت و پتانسیل‌های آینده آن نیز توجه ویژه‌ای می‌کردند.

در سال ۲۰۰۵، بوروکرات‌های محلی یک طرح جامع و جدید برای توسعه  شهر اوردوس ایجاد کردند و پس از ارزیابی این طرح جامع، ماموریت ساخت یک موزه به‌عنوان مرکزی برای شهر جدید اوردوس به تیم معماری MAD داده شد.

اوردوس محبوب‌ترین مکان برای ملاقات‌های دوستانه

معماران MAD با تاثیر گرفتن از گنبد ژئودزیک که اختراع ریچارد باکمینستر فولر (Richard Buckminster Fuller) معمار آمریکایی بود، یک فضای کاملا انتزاعی و مرموز را طراحی کردند که علاو‌ه‌بر به‌کارگیری سنت‌های قدیمی، طرح‌های مدرن و بسیار جذاب را در خود جای داده است.

در حالی‌که سطح این موزه به‌عنوان یک محفظه فلزی مستحکم و مهم برای محافظت از فضای داخلی در زمستان‌های سخت و طوفان شن‌های بی‌وقفه منطقه عمل می‌کند، اما از جنبه خارجی این بنا به‌صورت کاملا استعاری و همانند یک سپر قدرتمند از فرهنگ ارزشمند و تاریخ شهر در برابر رشد ناشناخته آن محافظت می‌کند.

این موزه با طراحی خاص خود که مانند یک تپه شنی ناهموار به نظر می‌رسد، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای افراد محلی است تا به همراه خانواده و دوستان خود از چشم‌انداز دلپذیر آن لذت برده و در فضایی کاملا آرام و دلنشین، از سالن‌های متعدد آن بازدید کنند.

سالن ورود به موزه بازدیدکنندگان را با فضایی بسیار دلپذیر مواجه می‌کند که مانند یک غار شگفت‌انگیز، مملو از نور طبیعی است. در این موزه، نور طبیعی از طریق نورگیرهای تعبیه شده در سقف به فضای جذاب داخلی و پل‌های متصل کننده تابانده می‌شود و مرزهای موجود در میان فضاهای خالی را پر می‌کند.

مراجعه کنندگان می‌توانند به‌راحتی از نمایشگاه‌ها بازدید کرده و از طریق راهروهای موجود به قسمت‌های دیگر مجموعه بروند.

جریان‌های گوناگون در گردش داخلی، توسط دنباله‌ای از نور و سایه و در عین حال به‌صورت پایدار و سازنده گاهی اوقات در سایه و گاهی بسیار درخشان هدایت می‌شوند.

کارکنان موزه نیز از این فضای دلنشین بی نصیب نمانده‌اند؛ یک باغ در قسمت جنوبی این موزه به‌صورت طبیعی تعبیه شده است که یک محیط کاری کاملا طبیعی و غیرمصنوعی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

به نظر می‌رسد تکمیل موزه اوردوس قطعا آن را به مکانی بسیار جذاب برای ساکنان محلی این شهر و انعکاس سریع پیشرفت‌های آن تبدیل می‌کند و در آینده‌ای نزدیک مردم می‌توانند از منظره‌های طبیعی این موزه به‌عنوان محلی برای ملاقات‌های مهم و خاطره‌انگیز با دوستان خود استفاده کنند.

 

منبع:

https://www.archdaily.com/211597/ordos-art-city-museum-mad-architects

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا