بلاگپروژه های شاخص

بررسی معماری کلیسای روبان در ژاپن

بررسی معماری کلیسای روبان در ژاپن

در کوه‌های جنگلی نزدیک شهر هیروشیما در ژاپن و جایی بالاتر از درخت‌ها، کلیسای کوچک و مدرنی قرار دارد که چشم‌انداز دریاچه، آسمان و جنگل دارد. در نگاه اول شاید به نظر برسد این ساختمان در حال فروپاشی و جدایی است؛ اما آنجا در حقیقت مکانی برای پیوند و ارتباط است.

کلیسای روبان که توسط معمار ژاپنی هیروشی ناکامورا طراحی و در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است، مخصوص برگزاری مراسم ازدواج است. طراحی خاص و خلاقانۀ آن روبان‌هایی را نشان می‌دهد که ابتدا جدا از هم هستند، سپس در هم می‌پیچند و یکی می‌شوند.

چه تعبیر زیبایی برای ازدواج.

کلیسای روبان چطور طراحی شده است؟

این عبادتگاه کوچک برای مراسم مقدس ازدواج طراحی و ساخته شده است.

زمانی که از دور به کلیسای روبان نگاه می‌کنید، ممکن است تصور کنید هر لحظه ممکن است کج شده یا فروبپاشد. اما طراحی و محاسبات سازه‌ای این ساختمان درست به اندازۀ کانسپت و حجم آن عالی و بی‌نقص انجام شده است.

زمانی که به یک ساختمان فکر می‌کنیم معمولا دیوارها، پنجره‌ها و سقف آن را تصور می‌کنیم که هر کدام به صورت مجزا کار شده‌اند. اما در کلیسای روبان این تصورات سنتی به هم می‌ریزد. در این ساختمان پلکانی که شبیه روبان طراحی شده، می‌پیچد و بالا می‌رود و نقش دیوارها و در انتها سقف را هم بازی می‌کند. فاصلۀ بین این پلکان با شیشه‌های بسیار مقاوم و با کیفیت پر شده است.

سالن این کلیسا به واسطۀ دیوارهای شیشه‌ای بسیار پر نور و روشن است و چشم‌ انداز دریاچه و درختان نیز فضای آن را بسیار رویایی و رومانتیک می‌کند. محراب کلیسا همان‌جا که مراسم عقد برگزار می‌شود درست رو به دریاست و در برابر آن برای ۸۰ مهمان صندلی چیده شده است.

مراسم ازدواج در کلیسای روبان چطور برگزار می‌شود؟

کلیسای روبان به نسبت بسیاری از کلیساهای دیگر، فضای کوچکتری دارد. به همین دلیل اغلب مهمانان دوستان و اقوام نزدیک عروس و داماد هستند. محل قرارگیری ساختمان و جنگلی که آن را احاطه کرده است هم به صمیمیت و حفظ فضای خصوصی مراسم کمک می‌کند.

روبان‌هایی که دیوارۀ این کلیسا را شکل می‌دهند از همکف شروع شده و به صورت مجزا دور ساختمان پیچیده و بالا می‌روند؛ اما در بالاترین قسمت و در ارتفاع ۱۵ متری به هم رسیده و یکی می‌شوند.

این روبان‌ها فقط برای نما طراحی نشده‌اند. هر کدام در حقیقت یک پلکان است که به سمت سقف کلیسا بالا می‌رود. پس از ادای سوگند ازدواج، عروس و داماد هر کدام از یکی از این پلکان بالا می‌روند و در انتها به یکدیگر می‌رسند. آنجا و در بلندترین نقطۀ ساختمان و رو در رو با دریا، آسمان و کوه‌ها برای زندگی مشترکی که در پیش دارند دعا می‌کنند و برکت می‌طلبند.

این مراسم که جزئی از آئین ازدواج در کلیسای روبان است نشان می‌دهد دو نفر که تا این لحظه زندگی و مسیرهای جداگانه داشتند، در نقطه‌ای به هم رسیده و باقی عمر خود را به دیگری پیوند می‌زنند.

متریال به کار رفته در نمای این کلیسا چیست؟

نمای خارجی ساختمان با پانل‌های چوبی مقاوم پوشانده شده است. این پانل‌ها رنگ سفید دارند که نشانۀ پاکی و جاودانگی عشق است. متریال به کار رفتۀ دیگر آلیاژ تیتانیوم روی است که در برابر نسیم شور دریا مقاومت خوبی دارد. این آلیاژ همچنین انعطاف لازم را برای به کار رفتن در این پروژۀ خاص داشته است.

این کلیسا به چه سبکی طراحی شده است؟

طراحی نما و کل فضای این کلیسا به سبک مینیمالیستی بوده است. به همین دلیل در آن متریال، رنگ یا المان اضافه‌ای مشاهده نمی‌کنیم. در این سبک معماری، فرم کلی ساختمان معرف هویت آن است و زیبایی آن در سادگی قرار گرفته است.

این کلیسای دنج و کوچک از سال ۲۰۱۴ تا امروز محل برگزاری ازدواج افرادی بوده است که آن را زیباترین و رومانتیک‌ترین مکان توصیف کرده‌اند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا