بلاگپروژه های شاخص

خانه عباسیان در کاشان

آشنایی با خانه عباسیان

مجموعه تاریخی عباسیان بین سال های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ هجری قمری همزمان با دوره قاجار به درخواست حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی -پدربزرگ آیت اله سید محمد علوی بروجرودی معروف به «سید باغ»- که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود ساخته شد. متاسفانه هیچ اطلاعاتی از معمار این مجموعه در دسترس نیست اما شواهد نشان دهنده آن است که ساخت این بنا  ۲۰ سال به طول انجامیده است. این مجموعه وسعتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و زیربنایی در حدود ۷۰۰۰ متر مربع دارد و شامل ۵ طبقه و ۵ حیاط می شود.

هیات امنای احیا و مرمت بافت تاریخی کاشان با همکاری مالی وزارت صنایع و معادن، خانه تاریخی عباسیان را در سال ۱۳۷۴ خورشیدی خریداری و مرمت کردند. این خانه در سال ۱۳۷۷ خورشیدی با شماره ۲۰۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بخشی از این مجموعه زیبا به بنیاد سهراب سپهری، نقاش و شاعر نامدار معاصر تعلق گرفته است و کل عمارت نیز تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.

نام گذاری مجموعه

نامگذاری این مجموعه قصه ی جالبی دارد. نکته جالب ۵ حیاط این خانه این است که اگر اشتراکات هر یک از ۵ حیاط را کنار بگذاریم می توان گفت که هر یک از آنها دارای معماری منحصر به فرد می باشند. تمایز در این قسمت ها به حدی است که پس از مرگ صاحب اول مجموعه و تقسیم ارث ، صاحبان دیگری هر یک از ۵ قسمت را به صورت جداگانه می خرند و بعدها از یکی بودن این قسمت ها تعجب و اظهار بی اطلاعی می کنند.

پس از تفکیک، بخش بیرونی به نام عباسیان، بخش اندرونی به نام مسعودی فر، بخش حوضخانه به نام حقانی، بخش خدمه به نام عباسی و باغ خانه به نام تقوی خوانده شد.

در حدود صد سال پیش حیاط بیرونی به آقای عباسیان که یکی از تاجران فرش کاشان بود به مبلغ هزار تومان فروخته شد. خرید خانه ای هزار تومانی در آن زمان خبری نبود که در محافل از آن بگذرند در نتیجه کل شهر از آن خبر دار و کل مجموعه به خانه عباسیان مشهور شد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا