اجتماعی

ضرورت تحقق شهرداری غیرحضوری – نظارت هوشمند

به گزارش ساختمان آنلاین، احمد صادقی در یکصد ششمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود به موضوع تحقق شهرداری غیر حضوری و اتصال به درگاه ملی صدور مجوز ها اشاره کرد و گفت: بر اساس مستندات و قوانین و مقررات زیر، شهرداري تهران ملزم به استفاده از درگاه واحد و صدور مجوزها و ارائه خدمات به صورت هوشمند، غیر حضوری و «تمام الكترونيك» است.
– قانون «تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار» مصوب مجلس شوراي اسلامي.
– «دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» بر اساس بند “واو” تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، ابلاغی ریاست جمهوری.
– مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه يكپارچه نمودن درگاه صدور مجوزها، گواهي ها، استعلامات و خدمات غير حضوري شهرداري تهران» .
صادقی در ادامه سخنان خود به مهمترین دستاوردهای اجرای شهرداری غیر حضوری (هوشمندسازی شهر) اشاره کرد و افزود: افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر، افزایش رضایت عمومی شهروندان، ارتقای اعتماد همگانی، جلوگیری از تردد های غیر ضرور و بهبود وضعیت ترافیک، کاهش ایجاد آلایندگی، افزایش درآمدهای شهر و شهروند، مبارزه موثر با فساد اداری، ایجاد شفافیت، کوتاه شدن زمان ارائه خدمت به شهروندان، ایجاد زیرساخت های لازم جهت توسعه باشگاه شهروندی، یکپارچگی و ایجاد وحدت رویه در فرآیندهای شهرداری از جمله مزیت ها و دستاورد های تحقق شهرداری غیر حضوری خواهد بود که می تواند فواید بسیاری برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: حال سوالی که در ذهن تداعی می شود این است که چه فرآیندی هوشمند است؟ در پاسخ باید گفت فرایند هایی که احراز هویت، ورود و ثبت نام تمام الکترونیک، انجام الکترونیک تمامی اقدامات و اخذ الکترونیک نتیجه به صورت مستند شامل شود از آن به عنوان فرایند هوشمند یاد می شود.
صادقی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در زمان شکل گیری نهاد های اداری خاطر نشان ساخت: وضعیت ایران در زمان شکل گیری نهاد اداری بدین گونه بود که بیش از 90 درصد از جمعیت ایران در سال 1310بیسواد مطلق بوده اند که توانایی نگارش اسم خود را نیز نداشتند.
وی افزود: این در حالی بود که شکل گیری نهاد های اداری در ایران همراه با بروکراسی وارداتی ، بیسوادی ، نا آگاهی عمومی و فقر سیستم ارتباطی هوشمند بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما اکنون سطح سواد در ایران به بیش از 97 درصد رسیده است و بالغ بر 400 هزار نفر فارغ التحصیل رشته های علوم فناوری مهندسی و ریاضیات در ایران وجود د اشته اند. بالغ بر 55 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی کشور دارای پروانه اشتغال به کار و بیش از 2 هزار شرکت دارای رتبه و گرید برتر در حوزه ساخت و ساز وجود دارد. بیش از 15 هزار شرکت خدماتی و بیش از 1500 شرکت دانش بنیان فعال در شهر تهران مستقر می باشند. به اینها باید اضافه کرد که طبق آمار بانک مرکزی 35 درصد تولید ناخالص ملی توسط بنگاه های اقتصادی مستقر در تهران صورت می گیرد.
صادقی در ادامه با اشاره به تحلیل وضع موجود کشور گفت: توسعه تکنولوژی آی سی تی، رشد فرهیختگی و آگاهی عمومی، تغییر توان برتری دانش به سمت مشتری و تخصصی شدن امور سبب شده است که ما ناگزیر به هوشمند سازی امور و روش مند کردن فرایند ها باشیم. لذا در چنین شرایطی هوشمند سازی شهر و تحقق شهرداری غیر حضوری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مجوز های صادره توسط شهرداری تهران بالغ بر 33 مورد و خدمات ارایه شده در مناطق بالغ بر 83 مورد است که خود این موارد نشان می دهد ارایه این خدمات به صورت غیر حضوری چه فوایدی می تواند برای شهر و شهروندان داشته باشد.
صادقی با اشاره به برخی مجوز های شهرداری گفت: شهرداری تهران در حوزه مامورت های شش گانه خود مجوز هایی را صادر می کند که هوشمند سازی آنان و صدور انها با استفاده از درگاه ملی صدور مجوز ها از ارکان تحقق شهرداری غیر حضوری خواهد بود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه شهرسازی صدور گواهی عدم خلاف در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان از فوندانسیون تا نازک کاری و نیز کمیسیون ماده 100، مجوز پروانه ساخت و پایان کار، در حوزه فنی عمران مجوز های حفاری، در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مردم و مراکز مشارکتی، در حوزه برنامه ریزی و بودجه تأسیس دفتر خدمات الکترونیک شهر را شامل می شود.
صادقی افزود: همچنین در حوزه خدمات شهری گواهینامه تعیین توان فنی و گروه‌بندی پیمانکاران رفت و روب و جمع‌آوری و گواهینامه تعیین توان فنی و گروه‌بندی پیمانکاران کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری و نیز گواهینامه تعیین توان فنی و گروه‌بندی پیمانکاران امور زیباسازی از جمله این مجوز ها می باشند.
این عضو شورا همچنین افزود: در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز پروانه اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر با تاکسی، صدور موافقت اولیه مجوز احداث و فعالیت(مشارکت و بهره‌برداری) مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت، احداث و فعالیت (مشارکت و بهره‌برداری) مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت، پروانه اشتغال رانندگان حمل و نقل بار ، مجوز پارکینگ عمومی و مواردی از این دست می تواند به صورت هوشمند ارایه شود.
احمد صادقی در ادامه گفت: خوشبختانه شهرداری تهران حرکت در این مسیر را آغاز کرده و تا کنون 8 مورد آماده اتصال به درگاه ملی مجوز ها بوده و 6 مورد در حال سیستمی کردن فرایند ها و 22 مورد در حال استخراج فرایند با کمک ذینفعان داخلی است.

صادقی در ادامه با اشاره به پایش و نظارت فرایند هوشمند سازی صدور مجوز ها گفت: رصد لحظه ای فرایند ها از طریق ایجاد مرکز رصد و پایش مردمی شورا، ارزیابی خدمات غیر حضوری در شهرداری ، تهیه طرح ها و لوایح ایجاد مشوق ها و الزامات قانونی و ارایه دسترسی به سامانه های شهرداری از جمله مواردی است که می بایست در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نهاد ناظر بر اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد.
صادقی در ادامه با اشاره به اقدامات کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در راستای اتصال شهرداری تهران به درگاه صدور ملی مجوز ها جلسات مختلفی از سوی این کمیته برگزار شد که جلسه با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلسه کمیته با حضور مرکز نوسازی و تحول اداری و فاوا، جلسه با مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از جمله این جلسات بوده است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا همچنین با اشاره به برنامه اقدام کمیته هوشمندسازی و شفافیت گفت: تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه با حضور مسئولین ارشد مدیریت شهری، برگزاری جلسات مستمر با حوزه های تخصصی و پیگیری اجرای امور، ارائه گزارش پیشرفت در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، ارائه گزارش پیشرفت اقدامات اجرایی به شهروندان و اصحاب رسانه، رونمایی از اقدامات صورت گرفته در شهرداری تهران، اطلاع رسانی همگانی در جهت استفاده هرچه بیشتر شهروندان از خدمات غیر حضوری، پایش و رصد – نظارت هوشمند کیفیت و کمیت ارائه خدمات غیر حضوری (براساس مصوبه شورای شهر) از جمله اقداماتی است که در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.
صادقی در خاتمه با اشاره به انتظارات کمیته هوشمندسازی و شفافیت
از شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارائه نقطه نظرات تخصصی و سازنده و معرفی نمایندگان مطلع کمیسیون های تخصصی جهت ارتباط مستمر و موثر با حوزه های مربوطه، همکاری و تعامل جهت تسریع در تحقق شهرداری غیر حضوری و نظارت هوشمند و در نظر گرفتن الزامات شهرداری غیر حضوری و نظارت هوشمند در طرحها و لوایحی که در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار میگیرد از جمله موارد مورد انتظار این کمیته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا