اجتماعی

عباسی: بانک زمین برگ زیرینی در مدیریت شهر است

به گزارش ساختمان آنلاین:  در هشتاد و ششمین جلسه شورا بررسی دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ را در دستور کار قرار گرفت و مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درخصوص این لایحه گفت: پیش‌بینی شده که برگ زرینی در مدیریت شهری به ثبت برسد. تمامی زمین‌هایی که از این لایحه می‌تواند شناسایی، ثبت و ضبط شود تا ابد قابل رصد است و می‌تواند به عنوان سرانه، هدف‌گذاری و مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: او با قدردانی از شهرداری تهران گفت: خوشبختانه شهرداری پیش‌نویس را ارائه کرد و البته وقت زیادی برای آن ثبت شده تا ملاک عمل برای تمام مناطق شهر تهران قرار بگیرد و از این مسیر شناسایی و صیانت از اموال عمومی در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در این لایحه به صورتی پیش‌بینی کرده‌ایم که سامانه‌های شهرسازی بتوانند اطلاعات املاک و زمین‌ها را دسترسی داشته باشند یکی دیگر از تاکیدات ما این بود که ظرف یکسال برای تمام مناطق شهر این موضوع اجرایی شود برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی نیز اطلاعات بانک زمین به صورت برخط در سامانه شفافیت در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
مهدی عباسی اظهار داشت: در این لایحه به صورتی پیش بینی کردیم که سامانه‌های شهرسازی نیز بتوانند اطلاعات املاک و زمین‌ها را رویت کنند. یکی دیگر از تأکیدات ما این بوده که تا یک سال برای تمام مناطق شهر اجرایی شود. برای شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی نیز اطلاعات بانک زمین به صورت برخط در سامانه شفافیت و در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.
امانی: ایجاد بانک زمین اقدامی ماندگار و در راستای وظایف شورا است
ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لايحه شهردار تهران درباره « دستورالعمل اجرايي بانك زمين منطقه 22 » گفت:‌ می‌خواهم در موافقت با این لایحه صحبت کنم به دلیل این‌که یک اقدام فوق العاده خوب و در راستای بخشی از وظایف شورا یعنی  حفظ اموال و دارایی های شهر است. در کشورهای پیشرفته دنیا مدت‌هاست این اتفاق سابقه دارد و ما قدری عقب هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا حکومت‌های‌شان بانک زمین دارند. البته رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی هم از همین عنوان استفاده کردند.
او ادامه داد: آن‌ها سه هدف دارند؛ یکی این که می‌خواهند زمین‌های مازاد کل سازمان‌های دولتی را در کشور شناسایی کنند و اجازه ندهند هر وزارت‌خانه و هر سازمانی خود مستقلا برای املاک مخصوصا برای زمین‌شان تصمیم بگیرند. دوم؛ حریم شهرها را توسعه دهند. سوم؛ چهار میلیون مسکنی که قول داده شده که محقق شود حداقل زمینش را آماده کنند.
امانی با بیان اینکه ظاهرا این مصوبه شورای پنجم است و لایحه اش از دوره پنجم در دستور شورا بوده و به نظر من کار خوبی است، تاکید کرد: معمولا در تشکیل بانک زمین سه هدف دنبال می‌شود؛ اهداف اقتصادی و مالی، اهداف اجتماعی و فرهنگی و اهداف کالبدی و فضایی که یک کار جامع است. لایحه ای که شهرداری تهران داده به نظر می‌رسد اولا فقط آن را فعلا به منطقه 22 اختصاص دادند و دوم بیشتر اهداف فضایی و کالبدی برای تامین سرانه های خدماتی در منطقه 22 را دارند دنبال می‌کنند.
این عضو شورا تاکید کرد: طرح جامعی که سال 91 ابلاغ شد، کاربری‌های زمین در سطح شهر تهران را به عنوان پهنه تغییر داد؛ یعنی پهنه تجاری، پهنه کاربری، پهنه کار و فعالیت و پهنه مسکونی. گفتند منطقه 22 با اجرای طرح تفصیلی جدید از سال 92 به بعد آن پهنه ابلاغ شده و نتوانستیم سرانه خدماتی‌اش را تامین کنیم؛ به این معنا که اگر از کلمه پهنه استفاده کنیم وقتی با یک مالک توافق می‌کنیم یک پارسل  یا یک قطعه زمین سهم ما می‌شود و اگر پهنه آنجا پهنه مسکونی باشد ناچار می‌شویم کاربری آن پارسل را مسکونی کنیم؛ در حالی که در آنجا به فضای بهداشتی، آموزشی و خدماتی نیاز داریم  و نمی توانیم خدماتی تامین کنیم.
امانی تاکید کرد: برای منطقه 22 یک طرح تفصیلس ویژه تدوین کردند و عنوان پهنه را به پارسل تبدیل کردند؛ به این معنا که اگر شما با یک مالک در یک پهنه مسکونی توافق کردید و ۳۰ ،۵۰ یا ۷۰ درصد  سهم زمین‌اش را گرفتید، چون پهنه مسکونی است الزامی ندارید حتما در آنجا قطعه را مسکونی تعریف کنید و بنا بر نیاز می‌توانید آموزشی، بهداشتی و یا خدماتی کنید. در  تشکیل بانک زمین برای منطقه 22 یک هدف اقتصادی و مالی تعقیب می شود و دوم؛ یک تبصره و استثنا  طرح تفصیلی ابلاغی سال 91 خاص منطقه 22 است که عنوان از پهنه به پارسل تبدیل می‌شود. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا دو هدف اجتماعی و فرهنگی و همچنین اهداف اقتصادی و مالی در آن پیش بینی شده یا خیر؟
او ادامه داد: به نظر من بانک زمین به اندازه بانکی که سرمایه‌های نقدی شهرداری در آن گردش می‌کند  نه تنها اهمیت کمتری ندارد، بلکه بیشتر است. معنای اهداف اجتماعی این است که  زمینی را در منطقه یک شهرداری تهران در بانک زمین‌اش ببیند اما به منطقه یک اختصاص ندهد و اعتبارش را به منطقه 20 بدهد. این اهداف اجتماعی برای ایجاد عدالت و کاهش فاصله بین منطقه جنوب و شمال تهران است. باید یک بانک جامعی از زمین در شهرداری تهران داشته باشیم که در آن هم اهداف اقتصادی و مالی، هم اهداف اجتماعی و فرهنگی و هم اهداف فضایی و کاربری‌ها پیش بینی شود. در حال حاضر می‌گویند بانک زمین منطقه 22 فقط برای تامین سرانه‌های خدماتی است که به نظرم نیاز به تکمیل شدن دارد. من مخالف نیستم و کار بسیار خوبی است اما به شرط اینکه جامع دیده شود و واقعا عنوان آن بانک شود و همه املاک مازاد شهرداری تهران را شناسایی و قفل کند و فقط با سه هدفی که گفتم از آن استفاده کنند.در پایان این لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا