بورس و بازارمجله خبری

رشد 3 برابری اوراق تسه بانک ملی با ترفند نقدشوندگی

به گزارش ساختمان آنلاین: در روزهای اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، قیمت اوراق تسهیلات روند نزولی را در پیش گرفت اما از سویی دیگر در اتفاقی عجیب اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ناگهانی قیمت مواجه شد و به رقم 224 هزار تومان رسید که بسیاری از کارشناس شرایط نامناسب بازار مسکن و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را در این زمینه مؤثر می‌دانند.

دراین‌باره احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن به ساختمان آنلاین، گفت: تورم موجب در اقتصاد کشور موجب شد که قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یابد.

وی بابیان اینکه این اوراق قابلیت نقد شوندگی زیادی در بازار مسکن دارند، افزود: با توجه به افزایش قیمت مسکن، قیمت اوراق مسکن نیز روند افزایشی را در پیش‌گرفته که در این میان عواملی همچون نقد شوندگی بالای این اوراق نیز مؤثر هستند.

سرحدی با اشاره به اینکه قیمت فروش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی به ۲۲۴ هزار تومان رسیده است، افزود: به دلیل قدرت بالای نقد شوندگی این اوراق افزایش قیمت آن نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خرید این اوراق نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، ادامه داد: بجای اجرای طرح‌هایی فروش مسکن متری در بورس کالا اقداماتی همچون خریدوفروش اوراق تسهیلات در بازار مسکن مؤثرتر هستند.

کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه انتشار اوراق شرکت‌های مرتبط با ساخت‌وساز در دیگر کشورها نیز مرسوم است، افزود: این اوراق ارزش خرید دارند به شرطی که سیاست‌گذاری‌های جدید انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی بانک‌ها بدون اطلاع به مشتریان نسبت به تغییر سودهای بانکی اقدام می‌کنند، اگر برای اوراق تسهیلات مسکن نیز این قبیل اقدامات انجام شود تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهند.

سرحدی با اشاره به اینکه خریداران باید در بازاری  سرمایه‌گذاری کنند که با نوسانات ناشی از تصمیمات خلق‌الساعه مواجه نشوند، ادامه داد: اگر بورس بازاری شفاف باشد می‌توان گفت که این بازار محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما متأسفانه گاهی قیمت‌گذاری‌ها به‌صورت دستوری و توسط شرکت‌های خصولتی انجام می‌شود که این امر نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا