راه و شهرسازیمجله خبری

توسعه ویلاسازی در مناطق خوش آب و هوا

به گزارش ساختمان آنلاین : روزگاری رودخانه جاجرود و محدوده سد لتیان محل تفریح تهرانی‌ها بود. همه اقشار می توانستند روزهای تعطیل در زمانی کوتاه به این محدوده بروند و در دامن طبیعت و دور از هیاهوی پایتخت، زمانی را برای گذران فراغت، کنار رودخانه سپری کنند اما اکنون ساخت ویلاهای مجلل در منطقه شمیرانات خیره‌کننده است و این محدوده خوش آب و هوا با طبیعت زیبا در حاشیه کلانشهر تهران مختص افراد خاص است.

علاوه بر لواسان در محدوده اوشان، فشم و میگون نیز که پیش از این مردم برای تفریح های نیم روزی می‌توانستند با یک زیرانداز و سبد پیک نیک در حاشیه رودخانه، لحظات خوشی را در جمع خانواده و دوستان سپری کنند اکنون اصلا حتی نمی‌توان رودخانه را دید؛ چون با باغ رستوران های گران قیمت یا ویلاها و ملک های شخصی محصور شده است.

حتی در این روزهای کرونایی همچنان ساخت وسازهای آنچنانی این منطقه با قوت ادامه دارد و وجود کامیون‌ها و ماشین های باری مصالح و آهن آلات در جاده‌های این محدوده حاکی از سرعت در ساخت و ساز است.

اینکه این ساخت و سازها تا کجا ادامه می یابد و چرا کسی نمی‌بیند که با جرثقیل‌های غول‌پیکر به جان طبیعت افتاده‌اند، ابتدا تنها چیزی که به ذهن می رسد این است که شاید نمی‌خواهند ببینند!

البته موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز تازه نیست و شهرک لاکچری اختصاصی در منطقه لواسان به نام «باستی هیلز»، تابستان سال گذشته در حالی رسانه‌ای شد که ویلاهای مجلل با چشم اندازهای بکر و سرسبز از رودخانه جاجرود و سد لتیان این شهرک، سند ندارند.

تیر سال گذشته که وجود دیوارهای بلند و در ورودی اختصاصی در شهرک باستی هیلز لواسان توجه رسانه‌ها را جلب کرد، با دستور مقام قضایی این در تخریب شد.

تشکیل شعبه‌ ویژه‌ای در دادسرای تهران برای رسیدگی به پروندهای لواسان

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه هشتم مرداد سال گذشته در هفتمین نشست خبری گفت: شعبه‌ ویژه‌ای در دادسرای تهران برای رسیدگی به پروندهای لواسان تشکیل شده تا مشخص شود فرایند قضایی و اداری پرونده ها درست بوده یا نه و شعبه ویژه نسبت به مسائل مطرح شده رسیدگی می‌کند.

پس از آن، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۶ مرداد سال گذشته درباره وضعیت ثبتی ویلاهای باستی‌ هیلز گفت: سند برای ویلاهای باستی هیلز صادر نشده است.

عبدالحسین رامشی مدیرکل ثبت استان تهران هم اعلام کرد همه آنها سند ندارد؛ البته تعداد دقیق را نمی‌دانم اما برای آنهایی که در محدوده مستثنیات بودند، برابر مقررات سند مالکیت صادر شده است.

وی افزود: قسمتی هم اراضی موقوفه بود که با اشخاص قرارداد بسته شد و بخشی نیز اراضی ملی است که سند آن را به دولت می دهیم و دولت اگر واگذار کند، در اختیارات ما نیست.

تخریب هشت ساخت و ساز غیرمجاز در لواسان

سید مهدی ساداتی فرماندار شهرستان شمیرانات نیز ۱۱ اردیبهشت سال جاری از اجرای هشت مورد حکم قطعی قلع و قمع در دهستان لواسان بزرگ به دستور رئیس حوزه قضائی لواسانات خبر داد.

وی گفت: در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی طبق دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات، با تخریب این تعداد بنای غیرمجاز، ۲ هزار متر مربع از زمین های کشاورزی شمیرانات آزادسازی شد که ارزش این زمین ها، ۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

لواسان به نمادی از تبعیض و نابرابری های اجتماعی تبدیل نشود

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز از نخستین روزهای مسئولیت خود در عدلیه، هیاتی قضایی را مسئول رسیدگی به وضعیت محدوده خوش و آب هوای لواسانات تهران کرد تا مبادا این منطقه در پیش چشم مردم تهران و ایران به نمادی از تبعیض و نابرابری های اجتماعی تبدیل شود.

البته موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسان تا جایی پیش رفت که رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی پنجم مرداد ماه سال جاری بازدید سرزده‌ای از منطقه لواسان داشتند.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید در نشست شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در لواسان گفت:‌ این منطقه خوش آب و هوا متعلق به همه مردم است و باید منافع آن برای همه مردم باشد و اختصاصی کردن منطقه بوسیله یک عده خاص، آن هم با تخلف از قوانین و مقررات و زیر پا گذاشتن نظامات معماری و شهرسازی مجاز نیست.

محمد جواد حشمتی مهذب رئیس دادگستری استان تهران نیز در همان نشست با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار بنای غیرمجاز در تهران و پنج میلیون بنا در سراسر کشور خاطر نشان کرد: تخریب هر ساختمان غیرمجاز، هزینه‌ای بیش از ساخت و ساز این بناها دارد که لازم است با اقدامات پیشگیرانه، مانع از احداث چنین بناهایی شد.

رئیسی ضمن اعلام قاطعیت در برخود با فساد در منطقه لواسان افزود: این جلسه را سه ماه دیگر برگزار می‌کنیم و در طول این مدت باید کارها آماده شود و ما در جلسه آینده بررسی می‌کنیم که آن راهکارهایی که برای برون رفت از شرایط و مشکلات فعلی مطرح شد، به نتیجه رسیده یا نه و اگر نرسیده دلیل آن چه بوده است.

ریشه‌کنی فساد از این منطقه بیرون نخواهیم رفت

بعد از بازدید رئیس قوه قضاییه از لواسان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان هم در پیام توئیتر خود نوشت: «حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تشریف آوردن لواسان؛ در ملاقات با ایشان تاکید کردند تا ریشه‌کنی فساد از این منطقه بیرون نخواهیم رفت و عزم ما راسخ است.»

سه ماه از بازدید رئیس قوه‌ قضاییه از لواسان گذشته است و باید دید مقام‌های قضایی در این مدتی که رئیس دستگاه قضا با عزمی راسخ، خود برای مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه به موضوع ورود کرده، چه اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام داده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا