بی واسطهمجلس و ارگان هامجله خبری

سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها با همت قوی وارد بحث شناسنامه فنی ملکی شوند

به گزارش پایگاه خبری “ ساختمان آنلاین ” مهندس احمد خرم اظهار کرد: ما باید در راستای نسل های جدید گام برداریم نمی شود به صورت سنتی و با عمر حداکثر سی سال برای ساختمان ها طی طریق کرد. در نیم قرن گذشته میانگین عمر مفید ساختمان ها در آمریکا و اروپا 30 سال بود امروز این عدد از مرز 120 سال عبور کرده اما ما همچنان در همان عدد سی درجا می زنیم.

وی ادامه داد: در طرح محاسبه ، نظارت، مجری و سازنده ذیصلاح گام های خوبی برداشته ایم البته مجری ذیصلاح و سازنده ذیصلاح باید در هم ادغام شود. همچنین از سال گذشته اعلام کردیم تمامی ساختمان ها باید مجری ذیصلاح داشته باشد و در ابتدای کار باید قرارداد بسته باشد. مجری ذیصلاح مجوزش را یا از سازمان نظام مهندسی می گیرد یا دارای رتبه بندی سازمان مدیریت است که در هر دو صورت مورد تایید است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مهمترین رسالت مجری ذیصلاح تهیه شناسنامه فنی ملکی است که متاسفانه تا سال گذشته زیر 5 درصد فعال بوده است، امروز شما می خواهید ساختمانی بخرید شناسنامه ندارد که بدانیم بتن، تاسیسات و … آن از چه نوعی است لذا این موارد را برای ساختمان هایی با متراژ بالای هزار و 500 متر است اجباری کردیم و به زودی نیز در تمام ساختمان ها در هر متراژی که دارند صدور شناسنامه فنی ملکی الزامی خواهد شد.

مهندس خرم خاطر نشان کرد: ساختمان باید بیمه تضمین کیفیت داشته باشد اما متاسفانه این مورد هم زیر 5 درصد اعمال می شود امسال امیدواریم بیمه تضمین کیفیت را در ساختمان های بالای هزار و 500 متر الزامی کنیم و یک جریان جدیدی برای بالا بردن کیفیت و عمر مفید ساختمان ایجاد کنیم. اکنون مجری ذیصلاح در حال گرفتن مجوز هستند و شناسنامه دار می شوند و کار در حال نظم گرفتن جدیدی است.

وی تصریح کرد: اعمال مهندسی ارزش سبب می شود که طراحی و ساخت و ساز سرعت گیرد، کیفیت افزایش یابد و هزینه ها به حداقل برسد.

از سازمان های نظام مهندسی استان ها در خواست می کنم با همت قوی و تجهیز به دانش روز وارد بحث مجری ذیصلاح، بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی ملکی شوند که گام بسیار اساسی در صنعت ساختمان است و موتور توسعه هر کشوری محسوب می شود. می دانیم با تحول ، سرمایه گذاری و تامین منابع و تسهیل ساخت و ساز می توانیم از رکود موجود خارج شویم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا