بی واسطهراه و شهرسازیمجله خبری

قانون صدور شناسنامه فنی ملکی از سال 82 تصویب شده است

مجتبی صابر در گفت و گو با ساختمان آنلاین اظهار کرد: شناسنامه فنی ملکی یک قانون مترقی است که از سال 82 به عنوان آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان تصویب شده  که مانند آن را در ممالک پیشرفته هم داریم. این شناسنامه به نوعی مستند نگاری ملک و ساختمان است و در سایر ممالک به صورت پیشرفته نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اجرای قانون صدور اجباری شناسنامه فنی‌ملکی وقفه افتاده است ادامه داد: این قانون طی سال های اخیر به صورت مرحله بندی در حال انجام است. در سال 92 برای متراژ های 3 هزار متر به بالا اجرا می شد اما در طول زمان این متراژ کاهش پیدا کرده است. اکنون نیز طی تفاهم نامه ای که در شهریور ماه سال گذشته با شهرداری بسته ایم، شهرداری تهران متعهد شده است که بدون شناسنامه فنی ملکی پایان کاری صادر نکند.

مجتبی صابر در خصوص تفاوت “شناسنامه فنی ملکی” و “شناسنامه فنی” گفت: شناسنامه فنی براساس قانون پیش فروش ساختمان ایجاد شده است و زمان صدور آن ابتدای ساخت است، این نوع شناسنامه در حوزه قانون پیش فروش ساختمان ها ایجاد شد چرا که ممکن بود یک واحد از ساختمانی به چندین نفر فروخته شود؛ در شناسنامه فنی فقط مشخصاتی همچون پلاک ثبتی، تعداد واحد ها و… درج می شود اما شناسنامه فنی ملکی در هنگام پایان کار ساختمان صادر می شود و تمام مشخصات، نحوه ساخت، مستندات پروژه و … را در برمی گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا