بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ورود بازار مسکن به فاز رکود

به گزارش ساختمان آنلاین: از ابتدای سال جاری تاکنون با افزایش نرخ ارز اکثر نهاده های تولید مسکن رشد قیمت زیادی را تجربه کردند که به تبع آن قیمت تمام شده مسکن نیز سیر صعودی در پیش گرفته است، اما از اواخر هفته گذشته و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نرخ ارز با یک روند نزولی مواجه شد و در هفته اخیر نیز این روند با یک شیب نسبتا آرام ادامه یافت بنابراین انتظار می رود که با تداوم این روند نرخ محصولات ساختمانی نیز کاهش یابد که این امر قطعا تغییراتی را در قیمت مسکن ایجاد می کند.موضوعی که کارشناسان تغییرات ارزی را ناشی از جو روانی حاکم بر بازار دانسته و معتقدند در صورت تداوم سیر نزولی ارز احتمالا بازار مسکن نیز دستخوش تغییرات قیمتی خواهد شد . به گفته تحلیلگران در شرایطی که بازار رشد تا 200 درصدی را تنها در 8 ماهه سال تجربه کرده عملا ظرفیت صعود بیشتر وجود نداشته و در صورتیکه تغییری در سیاست خارجی کشور ایجاد نشود بازار مسکن به فاز رکود وارد خواهد شد.

در این باره مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ساختمان آنلاین گفت: کاهش نرخ ارز را می توان از دو جنبه سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد که بر اساس جنبه اقتصادی آن می توان گفت قیمت ارز و سکه تاکنون دارای حباب بوده و اکنون این حباب شکسته شده است.

وی ادامه داد: اما بررسی شرایط سیاسی کشور نشان می دهد که عده ای برای رسیدن به اهداف سیاسی خود و اثبات این ادعا که با انتخاب یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نرخ ارز کاهش می باید،  سریع  قیمت ارز، طلا و سکه را کاهش دادند.

یوسفی با بیان اینکه در 3 روز گذشته و پس از انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا تفاوتی در سیاست های داخلی و خارجی ایجاد نشده است، افزود: رفع تحریم ها و گشایش اقتصادی اتفاق نیفتاده و سیاست های خصمانه آمریکا نیز تغییری نکرده بنابراین می توان گفت کاهش نرخ ارز یک اثر روانی محسوب می شودکه ممکن است ادامه پیدا کند یا شاید هم دوباره بازار به  شرایط سابق بازگردد.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز مبنای اقتصادی ندارد و هنوز برای بررسی تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار مسکن زود است، افزود: اما با ادامه روند کاهش نرخ ارز ممکن است که قیمت مسکن نیز اندکی کاهش یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده می توان گفت که با توجه به افزایش حدود 150 تا 200 درصدی نرخ مسکن در 8 ماه اخیر این بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد بنابراین از این پس وارد فاز رکود می شود.

یوسفی با اشاره به اینکه براساس تجربیات گذشته هر 4 سال یک بار بازار مسکن افزایش قیمت را تجربه می کند و سپس وارد فاز رکود می شود، ادامه داد: اما در دولت فعلی قیمت مسکن طی چندمرحله افزایش یافت بنابراین انتظار می رود که از این پس بازار مسکن وارد فاز رکود شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا