فن آوری های ساختمانیمجله خبری

فناوری، وجه اشتراک «پراپ‌تک» و «کان‌تک» است

به گزارش ساختمان آنلاین:   مسکن و ساخت‌وساز دو مقوله کاملا متفاوت را در عرصه فعالیت استارتاپ‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در همین راستا استارپ‌های مسکنی در پراپ‌تک و استارتاپ‌های ساخت‌وسازی در کان‌تک فعالیت می‌کنند، با این حال وجه اشتراک این دو همانند همه انواع استارتاپ‌ها بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

علیرضا ذوالفقاری مدیرعامل استارتاپ کیلید در گفت‌وگو با ساختمان آنلاین این دو مقوله را بیشتر تشریح می کند و می گوید: استاتارپ در هر حیطه‌ای که فعالیت کند، شرکتی است که با استفاده از یک فناوری در مدت کوتاهی رشد چشمگیری را تجربه می‌کند، بنابراین جایگاه فناوری در این رسته از شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، به عبارت دیگر استارتاپ در موضعی وارد عمل می‌شود که بتواند نوآوری کند.

وی افزود: در همین راستا عملکرد استارتاپ‌های فعال در زمینه مسکن و املاک در زیرمجموعه پدیده‌ای به نام «پراپ‌تِک» می‌گنجد. پراپ‌تک‌ چند شاخه دارد و یکی از شناخته‌شده‌‌ترین شاخه‌های آن فعالیت در زمینه ایجاد ارتباط بین متقاضی و عرضه‌کننده مسکن است؛ در مقام تمثیل پراپ‌‌تک همچون بازارچه‌ای برای املاک به شمار می‌آید.

او ادامه داد: پراپ‌تک‌ها در خارج از ایران رشد بسیار داشته‌اند و گاه به زمینه‌هایی همچون در پرداخت هزینه املاک و بیمه آنها نیز ورود می‌کنند. حتی پیش آمده که استارتاپ‌های ایرانی فعال در پراپ‌تک به معامله‌گری هم وارد و تبدیل به یک آژانس املاک آنلاین شوند؛ البته به این دلیل که مقررات اتحادیه گاه با استراتژی این استارتاپ‌ها تفاوت دارد، در قانونگذاری به مشکلاتی برخورده‌اند.

ذوالفقاری با عنوان اینکه مراجع متعددی در این زمینه وجود دارد گفت: با این حال پراپ‌تک ارتباطی با ساخت و تولید مسکن ندارد و فعالیت استارتاپ‌های فعال در این زمینه زیرمجموعه پدیده دیگری به عنوان کان‌تِک قرار می‌گیرد، با این حال کان‌تِک نیز به معنای بساز و بفروشی نیست چون به طور کلی صرف سرمایه‌های سنگین در حیطه فعالیت استارتاپ‌ها نمی‌گنجد.

مدیرعامل کیلید تصریح کرد: کان‌تک به فناوری‌های ساخت می‌پردازد و بر پدیده‌های نوآورانه‌ ساخت‌وسازی مانند ساختمان‌های هوشمند، مصالح جدید و مواردی از این دست تمرکز دارد و در نهایت مخاطبان را کان‌تک شرکت‌های ساخت‌و‌سازی و مخاطبان پراپ‌تک و عرضه‌کنندگان ساختمان شامل می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا