بورس و بازارمجله خبری

تیری در تاریکی بازار نابسامان مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:    اخیرا هیات وزیران با صدور مصوبه ای دومین وعده خود به سازنده‌ها را برای حمایت از تامین مالی ساخت مسکن عملی کرد در این راستا مقرر شد که اوراق خرید دین کالایی مصالح ساختمانی در بورس منتشر و ضوابط و مقررات آن ظرف 2 ماه آینده تعیین شود همچنین بانک مرکزی نیز باید در راستای تسهیل تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن امکان تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان از سوی شبکه بانکی را فراهم آورد.

این مصوبه با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن و تقویت عرضه مسکن در کشور و اتمام پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای اجرا تصویب و ابلاغ شده اما کارشناسان معتقدند که باتوجه به آشفتگی های موجود در بازار مسکن اجرای این راهکارها موثر نبوده و تغییری در قیمت آن ایجاد نمی کند.

در این باره حسن محتشم کارشناس بازارمسکن به ساختمان آنلاین، گفت: اجرای این راهکارها بعنوان روزنه ای برای بازار مسکن محسوب می شود اما باید دید که با اجرای آن ها در زمینه خرید و فروش مسکن و قیمت ها چه تغییری ایجاد می شود؟

وی افزود: بحث ایجاد صندوق های زمین و ساختمان از سال های پیش مطرح شده بود اما به دلیل عدم وجود شرایط مناسب و نیز پیچیدگی های استفاده از این صندوق به مرحله اجرا نرسید.

محتشم خاطرنشان کرد: پیچیدگی های شرایط ورود به این صندوق ها طوری بود که بسیاری از سازندگان و انبوه سازان ترجیح دادند از این صندوق استفاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه اگر بازنگری های لازم انجام و شرایط ورود به این صندوق تسهیل یابد کمکی به بخش ساخت و ساز مسکن می شود،تصریح کرد: از این طریق سرمایه ای جمع می شود که این امر در زمینه افزایش تولید و عرضه مسکن و سود سرمایه گذاران موثر است.

محتشم ادامه داد: نرخ زمین، صدور پروانه و خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی و نیروی انسانی از عوامل موثر در قیمت مسکن محسوب می شوند که انتشار اوراق خرید دین کالایی مصالح ساختمانی در این موارد تغییری ایجاد نمی کند.

وی افزود: با انتشار اوراق خرید دین کالایی ممکن است انبوه سازان بتوانند از این طریق مصالح ساختمانی را با تخفیف دریافت کنند که این امر موجب کاهش اندک قیمت مسکن می شود اما تغییری غیر مستقیم در گردش نقدینگی انبوه سازان ایجاد می کند.

کارشناس بازارمسکن ادامه داد: اگر انبوه سازان برای خرید مصالح با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند می توانند با کمک این اوراق محصولات مورد نیاز خودرا خریداری کنند بنابراین این امر به تسهیل تامین سرمایه در گردش پروژه ها کمک می کند که در نهایت این امر در افزایش میزان تولید تاثیر گذار است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا