تازه هامجله خبری

تولید نوعی پنجره مایع توسط دانشمندان سنگاپوری

به گزارش ساختمان آنلاین:  دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ(NTU) در سنگاپور یک پنجره هوشمند ابداع کرده‌اند که حاوی یک محلول مایع است که بین دو صفحه شیشه‌ای نگهداری می‌شود و می‌تواند مانع از عبور نور خورشید شود.

با این کار، محلول درون پنجره گرما را به دام می‌اندازد و چند ساعت بعد با خنک شدن پنجره‌ها در شب، این گرما را آزاد می‌کند. نتیجه این است به تهویه هوای کمتری در طول روز احتیاج است و همچنین انرژی کمتری صرف گرم کردن اتاق در شب می‌شود.

این مایع جذب کننده حرارت و مسدود کننده نور در این پنجره، بین دو صفحه شیشه‌ای قرار دارد و در واقع بین پنجره دو جداره تزریق شده است.

پنجره هوشمند آزمایشی محققان سنگاپوری از شیشه معمولی ساخته شده و در ساخت مایع میانی آن از مخلوطی از میکروهیدروژل، آب و یک ترکیب تثبیت کننده استفاده شده است.

در طول روز با عبور نور خورشید از پنجره، این مایع انرژی گرمایی نور خورشید را جذب و ذخیره می‌کند و از گرم شدن اتاق جلوگیری می‌کند و نیاز به استفاده از سیستم تهویه هوا را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، با گرم شدن مایع، هیدروژل موجود در محلول به حالت مات تغییر می‌کند و این امر به نوبه خود به جلوگیری از نور و خنک نگه داشتن اتاق کمک می‌کند.

اما در عصرگاه، این هیدروژل خنک و بار دیگر شفاف می‌شود و بخشی از انرژی گرمایی ذخیره شده درون خود را در اتاق آزاد می‌کند. در نتیجه نیاز به گرم کردن اتاق در شب را کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند پنجره آنها افزون بر تمام مزایای مذکور، مزیت جذب سر و صدای خارجی را ارائه می‌دهد که از پنجره‌های دو جداره سنتی ۱۵ درصد کارایی بالاتری دارد.

محققان اکنون به دنبال شرکای صنعتی هستند تا بتوانند فناوری خود را تجاری سازی کنند.

دکتر “لانگ یی” محقق ارشد این مطالعه توضیح داد: نوآوری ما خصوصیات منحصر به فردی را با ترکیب هیدروژل و آب ارائه می‌دهد. ما با استفاده از مایع مبتنی بر هیدروژل، فرآیند ساخت این پنجره هوشمند را ساده می‌کنیم.

محققان سنگاپوری بر اساس شبیه سازی‌ها و آزمایش‌های خود در دنیای واقعی می‌گویند پنجره‌های آنها می‌تواند مصرف انرژی را در ساختمان‌های اداری تا ۴۵ درصد کاهش دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا