فن آوری های ساختمانیمجله خبری

بیشتر ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم است

به گزارش ساختمان آنلاین:   صفی‌الله کرامتی با بیان اینکه زنجان یکی از استان‌هایی است که لرزه‌خیزی بالایی داشته و زلزله‌هایی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است، افزود: نمونه بارز این نوع زمین‌لرزه مربوط به زلزله طارم در سال ۶۹ است که باعث شد شهرستان طارم به واسطه وقوع این زلزله، آسیب جدی ببیند. همچنین در زلزله آوج که در جنوب شهرستان ابهر و جنوب‌شرقی شهرستان خدابنده اتفاق افتاد، به روستاهای اطراف آسیب وارد شد.

وی با اشاره به اینکه زلزله سال‌های گذشته باعث شد تا نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی اقدام شده و در زلزله اخیر که در آوج رخ داد، خوشبختانه هیچ آسیبی به مناطق حادثه‌دیده استان وارد نشد، تصریح کرد: این نشان می‌دهد ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، در برابر وقوع حوادثی چون زلزله تا چه حد می‌تواند از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کند.

کرامتی با یادآوری اینکه وقوع زلزله طارم باعث تدوین آئین‌نامه ۲۸۰۰ و به وجود آمدن سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور شد و این گام بلندی برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی و غیره بود، ادامه داد: در سال ۹۰ و ۹۱ مطالعه‌ای از طریق دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان انجام شد. در این مطالعه گسل‌هایی که در استان زنجان وجود دارد، شناسایی و نقشه‌یابی صورت گرفت و مشخص شد که در استان زنجان چه گسل‌هایی می‌تواند تهدیدکننده باشد.

وجود چند گسل در محدوده استان زنجان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان یادآور شد: از جمله گسل‌هایی که در این دوره شناسایی و مشخص شد، گسلی است که به گسل شمال زنجان معروف است. همچنین گسل سلطانیه که به سمت آوج منتهی می‌شود و در سایر مناطق استان نیز مطالعاتی در این زمینه انجام شد.

کرامتی با بیان اینکه گسل‌هایی نیز وجود دارد که از آن به عنوان گسل‌های پیرامون یاد شده و می‌تواند استان را تهدید کند که نمونه بارز آن گسل رودبار است که باعث به وجود آمدن زلزله در طارم نیز شد، اظهار کرد: گسل آوج و تبریز را نیز باید به گسل‌های پیرامون استان زنجان اضافه کرد که همه این مطالعات در اختیار شهرداری‌های استان و اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار داده شد تا این مطالعات را در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

وی با اشاره به اینکه اخیراً نیز مطالعه تدقیق گسل‌ها توسط مرکز تحقیقات سازمان زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در استان زنجان انجام شد، تاکید کرد: اگر این تدقیق‌ها به درستی انجام شده باشد، شاید در آتیه با توجه به اجرای دقیق آئین‌نامه ۲۸۰۰ و پیگیری خود مردم که امروز دغدغه اصلی آن‌ها استحکام‌بخشی ساختمان‌ها است و این پتانسیل را در مناطق روستایی نیز داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان عنوان کرد: زلزله‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد، معمولاً کمتر از ۷.۵ ریشتر است و در این زلزله‌ها ساختمان‌هایی که با لحاظ چنین معیارهایی احداث می‌شود، در حوادثی چون زلزله، انسان کشته نخواهد شد؛ چرا که هدف اصلی، پیشگیری از کشته شدن بوده و هدف دوم نیز حفظ سرمایه‌های مردم است.

کرامتی گفت: باوجود اینکه در برخی از شهرک‌های استان زنجان شاهد بالا رفتن تراکم ساخت و سازها هستیم اما با توجه به نوساز بودن و برخورداری از استحکام لازم در این واحدهای مسکونی، قطعاً به هنگام وقوع حوادثی چون زلزله شاهد بروز حادثه تلخی نخواهیم بود، هر چند بروز حادثه دور از انتظار نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا