راه و شهرسازیمجله خبری

مسکن مهر بهشهر در کوران بی‌توجهی‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین: مالکان خانه های مسکن مهری در بهشهر می گویند که مشکلاتی نظیر جانمایی نادرست و غیر کارشناسی محل احداث خانه ها، قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری، وجود ناامنی، نبود امکانات کافی و حتی راه دسترسی مناسب از جمله مشکلاتی است که آنها را رنج می دهد و مسئولان هم به بهانه بسته شدن پرونده مسکن مهر دیگر توجهی به حل آنها ندارند.

کلنگ مسکن مهر بهشهر اواخر دهه ۸۰ در منطقه “پیلم کوتی”، کیلومترها دورتر از فضای شهری و در مکانی که از نظر شهروندان “شوره زار” بوده و سطح آب بالایی داشت، به زمین زده شد، در حالی که فضای خالی برای اجرای طرح در نزدیکی شهر با امکانات اولیه زیرساختی موجود بود.

پیلم کوتی که ۸۷۰ واحد مسکن مهر در آن ساخته شده، در ضلع شمالی شهر بهشهر و پنج کیلومتری مرکز این شهر و در امتداد دریای چهار فصل یا دریای آرام واقع است که روزگاری پرآب بود و به همین دلیل هم سطح آب در این منطقه شوره زار بالاست.

از زمانی که کلنگ ساخت این واحدها به زمین زده شد، ۱۹ سال می گذرد و از مدتی پیش هم ساکنان این مجموعه در آن مستقر شدند، ولی جانمایی نامناسب سبب شده است تا رویای خانه دار شدن ساکنین این منطقه که برخی از اقشار ضعیف جامعه هستند ، به کابوسی تبدیل شود که به گفته خودشان گویی تمامی ندارد.

روزگاری معضلات همچون فاضلاب، آسفالت و بالا بودن سطح آب مهم ترین مشکل ساکنان این مجموعه بود و این مشکلات هم آنقدر بزرگ و فراگیر بود که معضلات دیگر حتی دوری از مرکز شهر و دسترسی نداشتن به امکانات به چشم نمی آمد. اکنون در کنار مشکلات ریز و درشت فاضلاب و آسفالت که با وجود کارهای انجام شده همچنان وجود دارد و با ساخت مرکز خرید، پارک و نانوایی و تصفیه خانه فاضلاب، بخش مهمی از مشکلات رفع شده است، اما همچنان نبود امکانات رفاهی، مرکز بهداشت و مدرسه مشکلاتی است که خودنمایی می کند و نیازمند حل و فصل مناسب است.

وجود همین مشکلات سبب شده است تا بخشی از مالکان در خانه مسکن مهری پیلم کوتی ساکن نشوند و آن را رها کنند. با وجود افزایش کرایه منزل در داخل شهر بهشهر، اما کمتر کسی حاضر است مشقت مشکلات پلیم کوتی را بخرد و به خاطر کرایه ارزان تر در این منطقه خانه اجاره کند. نتیجه این وضعیت، بروز ناامنی به خاطر خانه های خالی و رها شده است که برای اهالی به قوز بالای قوز تبدیل شده است.

نکته جالب ماجرا اما این است که بخشی از مالکان خانه های مسکن مهر بهشهر به خاطر نیاز شدیدی که به این خانه ها داشتند در کنار وعده مسئولان که قرار بود تمامی امکانات را برایشان فراهم کنند، حتی از سال ۹۰ و ۹۱ با دریافت سندهای پیش فروش از پیمانکار و راه و شهرسازی در آنجا ساکن شدند و همچنان منتظر تحقق وعده ها هستند.

برخی از این ساکنان می گویند مسئولان در حالی از بسته شدن پرونده مسکن مهر بهشهر سخن می گویند که حتی افتتاحیه رسمی برای آن تاکنون برگزار نشده و گویا مهر پایان این پروژه همان سال ۹۰ و ۹۱ با ساکن کردن بخشی از مالکان در خانه هایشان بر پرونده زده شد.

جعفرپور یکی از ساکنان مسکن مهر پیلم کوتی بهشهر که سال ۹۶ خانه اش را تحویل گرفت، گفت که هیچگاه افتتاحیه رسمی برای مجموعه پروژه گرفته نشده، در حالی که چندین افتتاحیه در سال های مختلف برای ساکن کردن بخشی از خانوارها برگزار شد.

وی افزود: وقتی می خواستند خانه های ما را هم تحویل بدهند، یک مراسم مختصر افتتاحیه برگزار شد و بعد از ما هم به همین صورت خانه ها را با برگزاری یک مراسم تحویل دادند و از قبل هم به همین صورت بود، ولی آنچه که اتفاق نیفتاد، رفع مشکلات ماست.

او ادامه داد: نبود امکانات زیرساختی مناسب در برخی از واحدها در کنار نبود امکانات رفاهی نگران کننده است و حتی از وجود یک مرکز بهداشتی و مدرسه و مرکز خرید مناسب، به عنوان نیاز اولیه منطقه مسکن مهر بهشهر که کیلومترها از شهر فاصله دارد، محروم هستیم.

جعفرپور با اشاره به اینکه بهداشت و امنیت همواره اولویت اول هر منطقه و کشوری است، گفت: امروز در مسکن مهر بهشهر این دو مقوله به فراموشی سپرده شده است و نبود مرکز بهداشتی و نگهبانی که امنیت منطقه فراهم شود؛ ضرورت مهمی است که باید در اولویت کار ما باشد.

وی با اشاره به اینکه اخذ سند ماکیت اعیانی واحدهای خریداری شده از مهم ترین مسائلی است که به عنوان یک دغدغه مطرح است، افزود: از فروردین ۹۶ در مسکن مهر سکونت کردم و بسیاری هم از سال ۹۱ سکونت دارند که در همان ابتدا سند پیش فروش را اخذ کردیم و با دارا بودن این سند اکنون سکونت داریم ، اما مقرر شد که بعد از گذشت دو سال از اخذ سند پیش فروش برای دریافت سند مالکیت اعیانی مراجعه کنیم که با مراجعات مکرر به راه و شهرسازی همچنان بلانکلیفیم و همچنان اعلام می شود که در دست اقدام است و مالکین بسیاری از سال های قبل تر از من درگیر این مساله هستند.

این شهروند بهشهری گفت: متاسفانه برخی از پیمانکاران به تعهدات خود بدرستی عمل نکردند و اکنون معضلات و مشکلات با ماست و با توجه به اینکه برابر قوانین موجود کلیه عملیات آماده سازی زیر بنایی و رو بنایی و محوطه سازی این مجتمع های مسکونی بر عهده پیمانکار بوده است، می بایست به تعهدات خود در قبال محوطه سازی، زیباسازی حوزه ساختمان و استانداردسازی های تعبیه سیستم فاضلاب و علمک گاز و غیره عمل می کرد که اجرایی نشد و اکنون مالکین باید پاسخگو باشند که با مراجعه به راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی جواب درستی دریافت نمی کنیم.

وی افزود: به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه محوطه سازی و حیاط سازی از همان ابتدای کار از مالکین توسط پیمانکار اخذ شد تا زیباسازی و محوطه سازی حیاط مجتمع انجام شود که در بندهای پیش فروش ارائه شده توسط راه و شهرسازی به ما قید شده است، اما به عنوان نمونه در یک مجتمع پنج واحدی ۶ میلیون تومان اخذ شد و تنها کاری که انجام شد، شن ریزی بود و هیچ محوطه سازی انجام نشد و کسی پاسخگو نیست، ضمن اینکه یک میلیون تومان هم توسط راه و شهرسازی برای زیباسازی و آسفالت و فاضلاب اخذ شد و زیباسازی مناسبی در محوطه دیده نمی شود.

جعفرپور با اشاره به اینکه در طول سال های مختلف تلاش هایی برای رفع مشکلات موجود زیربنایی و رفاهی انجام شده است، گفت: اکثر واحدهای مسکن مهر، با وجود سکونت افراد همچنان با کوچکترین بارندگی آب می دهند و آب چکه می کند مگر آن دسته از ساختمان هایی که خو مالکان برای رفع مشکل ایزوگام کرده باشند.

وی افزود: اگر چه ایجاد تصفیه خانه فاضلاب، بخش مهمی از مشکلات ما را در راستای فاضلاب به دلیل بالا بودن سطح آب برطرف کرده است، اما هستند واحدهایی که در فاز یک تصفیه خانه به سیستم متصل نشدند و همچنان در برخی از موارد با بالا آمدن سطح آب دارای مشکل هستند و مشکلات شان به دلیل جاری شدن فاضلاب در برخی از موارد به سطح خیابان برای همه ما دردسر ساز می شود.

عدم پاسخگویی مسئولان

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر بهشهر هم گفت: مسئولیت اصلی مسکن مهر با راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و ساز شهرک های مسکن مهر است، اما جواب قانع کننده ای برای مشکلات ریز و درشتی که همچنان وجود دارد، نمی گیریم.

وی که خود را “رضا” معرفی و افشای نام خانوادگیش خودداری کرد، افزود: با بروز مشکلاتی نظیر فاضلاب، نبود فضای سبز و پارک، نبود مدرسه و دیگر مشکلات، وقتی به سازمان و نهاد مربوطه مراجعه می کنیم، هیچ مسئولی مسئولیت مسکن مهر را قبول نمی کند و عدم پاسخگویی درست مسئولان در قبال مشکلات مسکن مهر همه ما را کلافه کرده است.

این شهروند بهشهری گفت: به عنوان مثال اکنون مسکن مهر بهشهر با حدود ۲۰۰ دانش آموز فاقد مدرسه است و با مراجعه به آموزش و پرورش، توپ به زمین راه و شهرسازی پرت می شود و عدم جانمایی مناسب توسط مسئولان راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی عدم ساخت مدرسه عنوان می شود در حالی که بارها از سوی مسئولان شهرسازی اعلام شد جانمایی برای مسجد، مدرسه، پارک و بازار و غیره در نظر گرفته شده است اما در عمل چیز دیگری است.

وی اضافه کرد: بیشترین مسئولیت در قبال مسکن مهر با راه و شهرسازی است که در برخی از موارد که به دلیل کم کاری و تعلل پیمانکاران کارها به درستی انجام نشده است و راه و شهرسازی هم جوابگو نیست، مجبوریم با رابطه از دستگاه های اجرایی کمک بخواهیم و در برخی از موارد هم به فرمانداری مراجعه کنیم و فریاد بزنیم.

ترجیع بند مهم مشکلات ساکنان مسکن مهر بهشهر نداشتن مدرسه، مرکز بهداشتی و درمانی، پاسگاه و نیروی انتظامی، مکان ورزشی و تفریحی و بوستان محلی است. برای هیچ از یک ساکنان پیلم کوتی قابل پذیرش نیست که این امکانات برای جمعیت حدود ۲ هزار نفری ساکن در این منطقه وجود نداشته باشد و کسی هم پاسخگو نباشد.

یکی از بانوان ساکن در این مجتمع هم به خبرنگار ما گفت: واقعا مسئولان ما را فراموش کرده اند و نمی دانیم در نبود امکانات چه کنیم. مثلا اگر خدای نکرده شب و نصف شبی آتش سوزی اتفاق بیفتد تا ایستگاه آتش نشانی از بهشهر بیاید و به داد ما برسد همه ما سوخته ایم . مسئولان باید قبل از ایجاد این فضا، فکری برای امکانات اولیه زندگی می کردند.

وی افزود: ساکنان مسکن مهر از اقشار مختلف مردم با درآمدهای متفاوت هستند؛ اما درصد بالایی از آنان از قشرهای ضعیف و کم‌درآمد محسوب می شوند که با هزاران امید برای خانه‌دار شدن، مسکن مهر را انتخاب کرده‌اند؛ ولی مسائل و مشکلات موجود در این محله‌ها، زندگی آن‌ها را با سختی و مشقت بیشتر از قبل مواجه کرده است.

این بانوی بهشهر که با بغض صحبت می کرد، گفت: ساخت مسکن مهر بهشهر انگار فقط رفع تکلیف بود. به همین شکل و با کمترین مطالعات مهندسی و شهرسازی و لحاظ نکردن مسائل زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که از ضروریات اجرای پروژه بزرگی مانند این است، ساخته شده است و همین امر موجب شد که نه تنها اهداف طرح به خوبی برآورده نشود، بلکه معضلات جدید و پیش بینی نشده ای هم به وجود آید.

خانه‌های خالی؛ خلاء امنیتی

وی گفت: در کنار همه این موارد برخی از چاههای فاضلاب که از گذشته حفر شده همچنان روباز رها شده است و حصاری وجود ندارد و نگرانی برای تردد کودکان و فرزندانمان وجود دارد.

این شهروند بهشهری حضور سگ های ولگرد و خانه های خالی در مسکن مهر را از معضلات و مشکلات مهم دانست و یادآور شد: متاسفانه در کنار واحدهای واگذار شده حدود ۶۰۰ واحد ساکن هستند و بخشی از واحدهای دیگر که حدود ۲۰۰ واحد است خالی از سکنه است و آنچه توسط اهالی و برخی از پیمانکاران اعلام می شود؛ برخی از پیمانکاران به دنیال گرانی واحدها و فروش به قیمت بالاتر هستند و پیمانکار نمی خواهد واحدها را بموقع واگذار کند و همچنین برخی از واحدها هم به افراد غیربومی واگذار شده که سکونت ندارند و همچنان خالی از سکنه است و ایجاد ناامنی در منطقه می کند.

وی افزود: کرایه تاکسی هم از دیگر معضلاتی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. کرایه یکهزار و ۲۰۰ تومانی قبل از کرونا به یکهزار و ۵۰۰ تومان پس از شیوع کرونا برای هر نفر تغییر کرد و اکنون یکباره و ناگهانی ۲ هزار تومان تومان شده است، در حالی که تنها دو تا سه دستگاه تاکسی شهری در منطقه فعال است و بیشتر ترددها با آژانس و کرایه ۱۰ هزار تومانی تا شهر انجام می شود که با توجه به درآمد پایین مردم منطقه و مشکلات اقتصادی موجود ظلم به مردم است.

این بانوی بهشهری با اشاره به جاری شدن فاضلاب برخی از ساختمان هایی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند، گفت: متاسفانه در برخی از موارد بوی تعفن در منطقه دیوانه کننده است و با توجه به بالا بودن سطح آب، واحدهایی که به سیستم فاضلاب متصل نیستند، سرریز شده و در منطقه جاری می شود و نیاز به راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب در مسکن مهر است.

وی افزود: استفاده از فیوز نامرغوب و سیم کشی های غیر استاندارد موجب آتش سوزی های متعدد در برخی از واحدهای مسکونی شده است که نیازمند توجه بیشتر در این راستا و ایمن سازی بیشتر است و مسئولان باید قبل از تحویل و پایان کار به این موارد توجه می کردند که شاید برای رفع تکلیف و واگذاری زودتر به افراد این موارد رعایت نشده و اکنون بلای جان ما شده است.

سکوت مسئولان

برای دریافت پاسخ مسئولان راه و شهرسازی بهشهر در باره مشکلات مسکن مهر چندین بار با آنها تماس گرفتیم ولی هیچ کس حاضر به پاسخگویی نشد.

آنچه که از قبل به نقل از مسیح ناصحی رییس اداره راه و شهرسازی بهشهر در باره مسکن مهر این شهرستان در رسانه ها وجود ارد این است که کار ساخت یکهزار و ۱۴۰ واحد مسکن مهر خودمالکی و دولتی در این شهرستان پایان یافته است.

وی از بهشهر به عنوان تنها شهر مازندران یاد کرد که پرونده مسکن مهرش را قبل از بازه زمانی و در سال ۹۷ بست و این را هم گفت که تنها برای ساخت معابر و آسفالت خیابان های پیلم کوتی به عنوان نیاز اصلی و مهم ساکنان سه میلیارد تومان هزینه و اولین سیستم فاضلاب هم در این شهرک راه اندازی شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا