صنایع ساختمانیمجله خبری

بازار مسکن از نرخ آهن تبعیت نمی‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین: براساس گزارش مرکز آمار ایران طی تابستان سال جاری قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۱.۴ درصدی را تجربه کرده که در این میان گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده با ۱۷۲/۲ درصد بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده که به گفته کارشناسان روند صعودی قیمت شمش و دلار مهم ترین عامل برای افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در مدت مذکور محسوب می شود.

همچنین قیمت تیرآهن نیز تحت تاثیرعواملی همچون افزایش تقاضا و صعود نرخ شمش و دلار روند افزایشی را در پیش گرفته و با عبور از مقاومت ۱۲۵۰۰ تومان به حدود قیمت ۱۴ هزار تومان رسیده که براساس تجربیات سال های گذشته می توان گفت به دلیل افزایش تقاضای فصلی این محصول روند افزایش قیمت آن تا پایان تابستان ادامه می یابد بنابراین باتوجه به نقش پررنگ قیمت نهاده های ساختمانی در بخش مسکن می توان گفت روند روبه رشد قیمت میلگرد و تیرآهن بعنوان یکی ازعوامل افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر محسوب می شود.

در این باره حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به ساختمان آنلاین گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز از اواخر سال گذشته تاکنون نوسانات قیمت آهن و میلگرد و فولاد نیز آغاز شد.

وی با بیان اینکه متولیان ناظر بازار مبنای تعیین قیمت این محصولات را براساس تغییر نرخ دلار محاسبه می کنند، گفت: مقرر شد که قیمت این محصولات براساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود.

رستگار خاطرنشان کرد: تازمانی که محصولاتی همچون آهن و فولاد متاثر از نرخ ارز خارجی باشند بازار این محصولات قابل کنترل و پیش بینی نخواهد بود و سرمایه گذاران و خریداران از بلاتکلیفی متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم می توان گفت که صادرات محصولات در شرایط خاص انجام می شود، تاکید کرد: نرخ فولاد و آهن ایران ارتباطی با دیگر کشورها و نرخ این محصولات در بازارهای جهانی ندارد، بنابراین برای نفس کشیدن اقتصاد کشور باید نرخ این محصولات بدون توجه به بازارهای جهانی تعیین شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه تولیدکنندگان بابهانه توزیع مستقیم کالاها سعی در حذف سیستم توزیع دارند، افزود: باید توجه داشت که سرمایه توزیع کنندگان در بازار فولاد درجریان است و نمی توان آن ها را حذف کرد.

وی با بیان اینکه توزیع کنندگان اصلی حذف شده اند و دلالان در این بازار وارد شده اند، ادامه داد: متاسفانه وزات صمت، کارخانجات و رانت خوران در این زمینه مقصر هستند و از سویی دیگر بورس نیز با آن ها همراهی می کند.

رستگار با تاکید براینکه نمی توان نقش توزیع کننده ها را نادیده گرفت، افزود: تازمانی که این بی نظمی ها در بازار وجود دارد نظارت و قیمت گذاری درستی برای محصولات انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه تاکنون فروشندگان آهن و فولاد بیشترین آسیب ناشی از تغییر قیمت ها را متحمل شده اند، افزود: تا زمانی که این ناهماهنگی ها وجود داشته باشد بازار آهن و فولاد روند مطلوبی را در پیش نمی گیرد.

رستگار با بیان اینکه بازار مسکن از قیمت آهن و میلگرد تبعیت نمی کند، افزود: تاوقتی که سرمایه گذاران به قصد رانت و سود هنگفت فعالیت می کنند این پول وارد هر بازاری شود آشفتگی قیمت را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بین قیمت مصالح و قیمت تمام شده مسکن تناسبی وجود ندارد، ادامه داد: بنابراین می توان گفت قیمت ها در بازار مسکن کاذب است.

رستگار با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه آهن بعنوان اولین معترضین نسبت به گرانی تیرآهن و میلگرد محسوب می شوند، ادامه داد: در مقایسه با دیگر کالا می توان گفت که آهن و فولاد کالاهای ارزانی محسوب می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی عاملی برای افزایش قیمت مسکن محسوب می شود، ادامه داد: از سویی دیگر تمامی دستگاه هایی که خدمات ساخت مسکن ارائه می دهند نیز قیمت محولات، خدمات و مجوزهای خود را افزایش داده اند که این امر افزایش قیمت نهایی مسکن را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی آهن منطقی نیست، افزود: اما بازهم نسبت به دیگر محصولات صنایع ساختمانی می توان گفت که آهن افزایش قیمت زیادی را تجربه نکرده است.

رستگار با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای واقعی محصولات در بازار عاملی برای کشف قیمت محسوب می شوند، ادامه داد: باتوجه به ظرفیت های موجود در داخل و نقش آهن و فولاد در میزان ارزآوری برای کشور باید در خصوص صادرات این محصولات برنامه ریزی های لازم انجام شود اما متاسفانه در سال های اخیر صدور بخشنامه هایی به بهانه حمایت از تولید موجب شد که صادرکنندگان با سابقه فولاد حذف شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه بورس فلزات بجای اینکه بازاری شفاف برای کشف قیمت و عرضه و تقاضای واقعی باشد به دلیل تبدیل شدن به بنگاه اقتصادی به معظلی برای بازار آهن و فولاد تبدیل شده است.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا