راه و شهرسازیمجله خبری

افزایش عرضه تنها ابزار برای کاهش قیمت است/ هیچ سرمایه‌گذاری،لوکس‌سازی را به شمار بالای انبوه‌سازی ترجیح نمی‌دهد

به گزارش ساختمان آنلاین: جعفر خزاعی عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درگفتگو با ساختمان آنلاین گفت: از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران دولت‌ها یا سیاست مشخصی برای مسکن نداشتند و یا اگر هم داشتند، دولت بعدی سیاست دولت پیش از خود را ادامه نداده است؛ سیاست‌هایی همچون طرح مسکن استیجاری در دولت خاتمی و یا مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد از این دست هستند. به عبارت دیگر تاکنون سیاستی اتخاذ نشده که دولت بعدی الزام به ادامه اجرای آن داشته و در نهایت پاسخگوی نیاز مردم به مسکن باشد.

وی افزود: در سیستم‌های اقتصادی سرمایه‌داری که اقتصادی ایران هم از این گونه به شمار می آید، مسکن باید در دست بخش خصوصی باشد؛ دولت مسکن‌ساز نیست و نمی‌تواند هم باشد و این بخش خصوصی است که باید مسکن را تولید و عرضه کند. عرضه بالای مسکن به معنای کاهش قیمت آن خواهد بود، قضیه‌ای که در مورد هر کالایی صادق است؛ بازار آزاد یعنی عرضه و تقاضا.

او تصریح کرد: با این حال در ایران به یقین تنها سیاست‌های دولتی در وضعیت مسکن تاثیرگذار نبوده است و علاوه بر سیاست‌های دولتی، تحریم‌ها نیز انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. از سوی دیگر توان پایین اقتصادی مردم به آنها اجازه نمی‌دهد مسکنی را که مایل هستند بخرند و برای گروهی حتی امکان خرید یک خانه با کم‌ترین امکانات نیز وجود ندارد.

خزاعی ادامه داد: شرایط امروز حاصل مجموع این عوامل است و اگر کسی بگوید تنها یکی از آنها موثر بوده، حرف درستی نیست در واقع بخشی از این گفته درست است اما همه آن نه.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در پاسخ به اینکه اکثر انبوه سازان در شرایط کنونی به سمت لوکس سازی تمایل پیدا کرده اند گفت: برجسته‌نمایی کاهش فعالیت انبوه‌سازان و اذعان به تمایل آنها به لوکس‌سازی به این منظور از سوی شماری صورت می‌گیرد که می‌خواهند با این توجیهات، بر عوامل اصلی اشتباهات سرپوش بگذارند. انبوه‌ساز اگر شرایط را برای کسب سود حتی حداقلی فراهم ببیند، به یقین برای ادامه کار از خود تمایل نشان می‌دهد، چون شمار متقاضیان مسکن انبوه بسیار بیشتر از متقاضیان مسکن‌های لوکس است.

او همچنین گفت: کشور به 700هزار مسکن در سال نیاز دارد، در حالی که در 8 سال گذشته 300 تا 400هزار مسکن در هر سال ساخته شده است این کمبود اثر خود را با افزایش بها نشان داده است. به این اتفاق افزایش قیمت ارز، آهن، سیمان و مصالح ساختمانی دیگر را هم اضافه کنید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا