راه و شهرسازیمجله خبری

اجاره‌بهایی که 5 نفر را صاحب خانه می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین : به گفته کارشناسان در ماه های اخیر بازار مسکن وارد فاز رکود تورمی شده به طوری که بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۲۶.۷ میلیون تومان رسیده که این رقم حاکی از افزایش 110 درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت ماه مشابه سال گذشته است.

در کنار بازار خرید و فروش مسکن، بازار اجاره نیز با رشد قیمت‌ها مواجه بوده و براساس گزارش بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن در مردادماه سال جاری بارشد ۲۷.۴ درصدی  همراه بوده است به طوری که ارقام رهن و اجاره برخی املاک در برخی مناطق از میلیون گذشته و حتی به چند میلیارد تومان می رسد خانه هایی رویایی که با مبلیغ اجاره بهای آن می توان 5 نفر راصاحب خانه کند و تداعی کننده اجاره نشینی، خوش نشینی به مفهوم واقعی است .

بررسی های میدانی خبرنگار ساختمان آنلاین نشان می دهد که یک واحد آپارتمان ۲۲۰متری در نیاوران (منطقه۱)با امکاناتی همچون سونا، جکوزی ولابی،  ۱۰۰میلیون تومان رهن و ۲۵میلیون تومان اجاره قیمت گذاشته شده است.

البته این نرخ در مقایسه با آپارتمان 280 متری در محله دزاشیب که از امکاناتی همچون لابی، سونا، جکوزی و استخر بهره می برد و با قیمت 2 میلیارد و 700 ملیون تومان رهن کامل داده می شود چندان بالا به نظر نمی رسد این در حالیست که در همین منطقه آپارتمانی 80 متری نیز به قیمت 600 میلیون رهن و 60 ملیون تومان اجاره داده می شود که تنها مزیت آن نسبت به آپارتمان های مشابه ای منطقه اعیان نشینی آن است نکته جالب توجه در بررسی ها آن است که برای اجاره ارزان ترین واحد نقلی 65 متری در منطقه یک تهران باید حداقل 15 میلیون تومان بابت رهن و ماهانه 5 میلیون تومان بابت اجاره پرداخت واحدهایی که نرخ رهن کامل آن به بالای 1.2 میلیارد تومان تجاوز می کند.

حتی خانه های با متراژ پایین و بدون امکانات رفاهی نیز در این منطقه با قیمت های سرسام مورد اجاره قرار می گیرند  که از آن جمله می توان به خانه هایی با متراژ 65 مترو با قیمت 150 میلیون رهن و 5 میلیون اجاره اشاره کرد.

همچنین قیمت یک واحد آپارتمان 66 متری نیز بدون داشتن امکانات رفاهی خاص 1 میلیارد و 200 میلیون تومان تعیین شده است.

بنابراین می توان گفت حداقل میزان رهن برای آپارتمان 60 متری در مناطق عیان نشینی به بیش از 600 میلیون تومان می رسد که این واحدها به لحاظ امکانات رفاهی از امتیاز خاصی نسبت به واحدهای مشابه در دیگر مناطق تهران برخوردار نیستند نرخ هایی که نشان می دهد از هیچ قانونی در تعیین قیمت تبعیت نکرده و تنها  بر اساس خواسته مالک و قدرت چانه زنی مشاور املاک تعیین می شود . نکته جالب توجه در برخی از واحدهای خاص برابری قیمت اجاره بهای آن با خرید حداقل 5 واحد مسکونی است که رویای بسیاری از جوانان و متقاضیان واقعی مسکن به شمار می رود.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا