راه و شهرسازیمجله خبری

ارائه تسهیلات به املاک واقع در طرح پهنه رودکی

به گزارش ساختمان آنلاین :   رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص جلسه خود با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و مشاور شهرسازی پهنه رودکی در شهرداری منطقه ۱۱، گفت: توسعه شهری مقوله‌ای صرفاً محدود به توسعه کالبدی شامل جنبه‌های فنی و عمرانی و زیرساخت‌های شهری نیست، بلکه همواره از منظر جریان زندگی و حیات مدنی و به تبع آن، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی قابل بحث است. شهرهای بزرگ جهان امروزه جذابترین ویترین‌های توسعه یافتگی خود را با کالاهای فرهنگی به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: منطقه ۱۱ شهر تهران با توجه به سابقه و اهمیت تاریخی و فرهنگی خود، یکی از مهمترین کانون‌های توسعه امکانات فرهنگی و هنری تهران در مقیاس شهری و فراشهری به شمار می‌رود. در همین راستا، طرح ساماندهی پهنه رودکی با هدف ارتقا ارزش‌ها و ظرفیت‌های آن به عنوان پروژه پیشتاز پیشنهاد شده و در حال پیگیری و اقدام است.

سالاری افزود: یکی از پیوست‌های طرح جامع سال ۸۶ تهران، ایجاد پهنه فرهنگی – هنری رودکی است که در دوره‌های مدیریت شهری گذشته مغفول واقع شد. مدیریت شهری در این دوره تهیه طرح موضعی این پهنه را در دستور کار خود قرار داد و اکنون در آستانه تصمیم گیری در کمیسیون ماده ۵ است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری تصریح کرد: ساماندهی و ارتقا ظرفیت‌های پهنه رودکی از طریق طرح هویت بخشی پهنه، پاسخگوی نیازهای فرهنگی و هنری همه شهروندان در قلمرو هنرهای نمایشی و موسیقی در مقیاس شهری، ملی و بین المللی خواهد بود. از آنجا که پهنه رودکی از حیث زندگی اجتماعی، از محدوده‌ها و محلات نسبتاً خوب برای زندگی ساکنان محسوب می‌شود یکی از اهداف پایه در طرح هویت بخشی این پهنه «حفظ ماهیت و بافت مسکونی» آن است.

وی ادامه داد: پهنه رودکی دارای حدود ۳۲ هکتار مساحت و قریب به ۴۰۰ پارسل است که براساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۸۴ پارسل از آنها واجد ارزش تاریخی شناخته شده‌اند و این بناهای ارزشمند نیازمند تهیه شناسنامه بنا است. همچنین مقرر شده حدود ۷۵ درصد بناهای این محدوده در طرح نهایی که به کمیسیون ماده ۵ ارائه می‌شود، با سطح اشغال میانگین ۶۵ درصد، با میزان طبقه ۳/۶ طبقه تثبیت شوند، همچنین حدود ۱۰۰ پلاک نیز امکان تخریب و نوسازی با ضوابط جدید را داشته باشند.

سالاری با اشاره به محدودیت ارتفاعی در این محدوده نسبت به سایر محلات اظهار داشت: به دلیل محدودیت ایجاد شده برای املاک واقع در این طرح از مشاور خواستیم تا بسته‌های تشویقی را آن هم در نوع بهره برداری برای صاحبان املاک در نظر بگیرند، به نحوی که ما به ازای ریالی برای صاحبان این املاک داشته باشد.

وی افزود: ما اطمینان داریم با تصویب این طرح در کمیسیون ماده ۵، با توجه به مجموعه اقداماتی که در این حوزه انجام شده است، شاهد ایجاد یکی از پهنه‌های بسیار فعال به عنوان یکی از برندهای پایتخت با چشم انداز هنری و موسقیایی خواهیم بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا