اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ناترازی یا نابرابری توزیع مسکن؟

در حالی اخیرا عضو کمیسیون عمران مجلس از ناترازی ۷ میلیون واحدی بازار مسکن کشور خبر داد و گفت: هزینه ساخت واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱.۵ میلیارد افزایش یافته است که بسیاری از ناظران بر این باورند که این تحلیل مبنای کارشناسی ندارد و مشکل اصلی بازار مسکن توزیع نامناسب عرضه مسکن است.

به گزارش  پایگاه خبری ساختمان آنلاین، اخیرا عباس صوفی طی گفتگویی با رسانه ها اظهار کرد: موضوع مهم مسکن از مطالبات جدی همه نقاط کشور اعم از روستا و شهر است. از آنجایی که ناترازی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و همچنین به علت تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و عدم حل مشکل ناترازی حوزه مسکن توسط دولت‌های قبلی متأسفانه حوزه مسکن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: مطابق آماری که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ارائه کردند ما حدود ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن داریم که ۲ میلیون آن در حال ساخت است.اما این اظهاران در حالی است که بسیاری از ناظران و‌تحلیل گران بر این باورند که اساسا ریشه اصلی ناترازی عرضه و تقاضای مسکن،توزیع نادرست واحدهای مسکونی در سطح کشور است.برخی از کارشناسان عنوان می کنند احتمالا مبنای کارشناسی نماینده مذکور جهت تحلیل و ارایه آمار در خصوص ناترازی مسکن،میزان و آمار مستاجران است.

وقتی درباره ناترازی در حوزه مسکن صحبت می شود ناترازی بین تعداد خانوار و تعداد واحدهای مسکونی است که مطابق با آنچه که در سرشماری ها اعلام می شود اگر واحدهای مسکونی خالی از سکنه و واحدهای دوم افراد را محاسبه کنیم،نه تنها در کشور ناترازی مسکن نداریم،بلکه تقریبا با عرضه مازاد در بازار مسکن مواجه هستیم.

کارشناسان تاکید می کنند مساله ناترازی نیست،مساله در حوزه مسکن توزیع نامناسب است.به اعتقاد کارشناسان طرح غیر کارشناسی برخی از مسایل مستمسکی برای فشار بر دولت خواهد بود،در حالی که مساله توزیع عرضه نامناسب است.

به گزارش ساختمان آنلاین ،توزیع نامناسب عرضه مسکن یکی از مواردی است که از زمان‌های دور به عنوان یک چالش اساسی در حوزه مسکن شناخته شده است. این مسئله اثرات گسترده‌ای بر اقتصاد و زندگی شهروندان دارد و نیازمند رویکردهای نوآورانه برای حل آن است.

ناظران بر این باورند،اقداماتی نظیر

ایجاد برنامه‌های جامع برای توزیع مسکن به منظور تأمین نیازهای مختلف ،ایجاد مکانیسم‌های کنترل برای تنظیم تعداد واحدهای مسکونی با توجه به نیازهای جامعه.ارائه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت و توزیع مسکن،افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی در زمینه توزیع مسکن و…نقش بسیار مناسبی در توزیع عادلانه مسکن خواهد داشت.

لیلا درخشان

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا