بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ذوق خانه‌دار شدن با کمک مسکن ملی کور شد

روزی خانه دار شدن آرزوی هر مستاجری بود که دولت برای رفع این مشکل طرح مسکن ارزان قیمت در قالب نهضت ملی مسکن را جلوی پای مستاجران گذاشت، موضوعی که زمانی دست یافتن به آن یک رویا بود و امروزه ذوقی برای آن وجود ندارد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، سالهاست مردمی چشم انتظار خانه دار شدن هستند، کسانیکه بعد از گذشت چند سال صبری برایشان باقی نمانده است، تصور می کردند در مدت زمان کوتاه و با کمترین هزینه صاحب خانه می شوند و از مستاجری نجات پیدا می کنند.

کسی که سرمایه‌ خود را برای خانه دار شدن صرف می کند قطعاً زمانی دست یافتن به آن را یک رویا می دانسته و برایش آرزویی بیش نبوده است، آری متقاضیانی که هر ساله مستاجر و خانه به دوش بوده اند با طرح های مسکن که دولت آنها را راهی برای خانه دار شدن افراد دانسته به وجد آمدند و برای مسکن ثبت نام کردند.

مسکن هایی که قرار بود ارزان قیمت در اختیار افراد قرار گیرد و به افراد تحویل شود، البته به مناسبت ها و در زمان های مختلف قرار بود تعدادی از واحدها افتتاح شود.

اکنون پنج سال از ثبت نام متقاضیان اقدام ملی مسکن (دولت دوازدهم) و طرح نهضت ملی مسکن (دولت سیزدهم) گذشته است، رویایی که رسیدن به آن دیگر ذوقی ندارد، زیرا با گذشت این سال ها همه دارایی و سرمایه افراد پای خانه دار شدن گذاشته شده و خبری از تحویل نیست.

افرادی که فشارهای زیادی را تحمل کرده و هراز گاهی دست به اعتراض می زنند تا صدایشان را مسئولی بشنود و پاسخگوی آنها باشد، چه بسا تجمعاتی روبروی استانداری، راه و شهرسازی، محل نماز جمعه و چند روز گذشته مقابل بنیاد مسکن اتفاق افتاده و خواهان پاسخگویی و مشخص شدن تکلیفشان هستند.

دستگاه های نظارتی، امنیتی و قضایی به مساله نهضت ملی مسکن در شهرکرد ورود کنند

یکی از متقاضیان معترض پروژه نهضت ملی مسکن در شهرکرد (نارنج دو) اظهار کرد: سال ۹۸ ثبت نام و اولین آورده را در سال ۹۹ پرداخت کردیم، اوایل ثبت نام اطلاعیه ای زده شد که حداکثر با ۳۵۰ میلیون تومان صاحبخانه خواهید شد.

وی افزود: اکنون که ۵۴۰ میلیون تومان پول در بازه های زمانی اعلام شده واریز کردیم، به مرحله تخصیص نرسیدند، کما اینکه برخی افراد ۶۴۰ میلیون واریزی داشتند، همه متقاضیان پول را به هر نحوی بوده واریز کرده اند اما نتیجه ای حاصل نمی شود، سوال اینجاست مگر درآمد یک کارگر و یا کارمند چقدر است که باید برای این پروژه گذاشته شود؟

این متقاضی مسکن گفت: پیشرفت پروژه ها متفاوت است، یعنی یک بلوک از پروژه های نارنج پیشرفت ۸۰ درصدی و بلوک دیگر ۵۰ درصد پیشرفت دارد، در حقیقت متقاضی که به موقع وجه اعلام شده را واریز کرده از همه بیشتر متضرر شده است.

وی تاکید کرد: لازم است جلسه ای برگزار و دادستان به عنوان مدعی‌العموم در این قضیه وارد شود، چرا تنها در چهارمحال و بختیاری این مشکلات پیش آمده است، البته پیگیری هایی صورت گرفت و حق به متقاضیان داده شد، حتی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، فرخشهر، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی که پیگیر حق ما بودند.

این متقاضی معترض بیان کرد: بلاتکلیفی ما را عذاب می دهد، آورده انتها ندارد و زمان تحویل واحدها مشخص نیست، از طرفی هنوز واحد ما مشخص نشده که باید تخصیص واحد صورت گیرد تا متراژ مشخص شود، ولی گفته شده پروژه های نارنج ۹۰ متری بوده که با مشاعات ۱۵۰ متر است.

این متقاضی افزود: از سال ۹۹ که واریز وجه انجام شده، زمان قرارداد پروژه ها با پیمانکار از سال ۱۴۰۰ بوده است، همه متقاضیان به نوعی برای اینکه بتوانند وجه موردنظر را واریز کنند طلا و… فروختند که من هم برای تامین پول، اقدام به فروش ماشین کردم، در حقیقت ما به دنبال پاسخ نیستیم، بلکه به دنبال نتیجه هستیم.

وی بیان کرد: یکی از قصوری که نماینده مردم در مجلس براساس رأی دیوان اعلام کردند این بود که هیچ قراردادی با متقاضی بسته نشده و هراس ما این است که زندگی خود را در این پروژه بگذاریم و بی نتیجه باشد.

این متقاضی تصریح کرد: انتظار می رود دیوان، کمیته صیانت از حقوق بیت‌المال، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد این مساله شوند که از حق و حقوق مردم دفاع کنند.

یکی دیگر از معترضان ترنج دو بیان کرد: از سال ۹۸ ثبت نام برای مسکن ارزان قیمت آغاز شد، به اندازه ای که در تعیین صلاحیت متقاضی دقت می کردند در تعیین پیمانکاری که قرار بود برای متقاضیان کار کند دقت عمل به خرج داده نشد.

وی گفت: سال ۹۹ پیش پرداخت ۴۰ میلیون تومانی از متقاضیان گرفته شد، تا سال ۱۴۰۰ انتخاب پیمانکار زمان برد که نهایتاً دی ماه ۱۴۰۰ با پیمانکار قراداد ۲۰ ماهه منعقد شد.

این متقاضی توضیح داد: متولیان نتوانستند پیمانکار را در این مدت مدیریت کنند، یعنی لازم بود همان فشاری که بر متقاضی وارد می شد بر پیمانکار تحمیل تا سریع تر پروژه به اتمام می رسید.

وی اضافه کرد: از شواهد پیداست که تنها در این استان کم کاری ها، ترک فعل ها و نابخردی ها انجام شده که ضرر آن متوجه مردم شده که با اعتراض و تجمع برای دفاع از حق خود وارد میدان شدند.

این متقاضی معترض تاکید کرد: در پنج سال (از زمان ثبت نام تاکنون) هیچ نظارتی از سوی ارگان های دولتی انجام نشده است، باید نهادهای ذی‌ربط نظارتی، امنیتی و قضایی از جمله بازرسی کل کشور، کمیته صیانت از حقوق بیت‌المال و قوه قضاییه وارد این مساله شوند تا تعیین تکلیف صورت گیرد، یعنی تا اوضاع وخیم تر نشده مساله را سر و سامان دهند و اگر تخلفی صورت گرفته با مسببین آن برخورد جدی شود.

دیگر متقاضی معترض پروژه ترنج بیان کرد: سال ۹۸ به امید صاحبخانه شدن ثبت نام کردیم که در ابتدا که متولی امر راه و شهرسازی بود اعلام شد هزینه هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان است.

وی افزود: پس از گذشت یک سال و با این دید که پروژه ها آغاز شده اولین قسط به مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز شد اما بعد از اولین واریزی متوجه شدیم که تعلل از سوی مسئولان صورت گرفته و پروژه آغاز نشده است.

این متقاضی گفت: در نهایت سال ۱۴۰۰ یعنی دو سال پس از ثبت نام، پیمانکار شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: اکنون که سال ۱۴۰۳ است ما همچنان به امید خانه دار شدن هر مبلغی که درخواست شده به تعهدات خود عمل و پرداخت کردیم، یعنی به طور متوسط هر متقاضی ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان وجه واریز کرده و از حساب متقاضی به ازای هر نفر ۵۵۰ میلیون وام مسکن به پیمانکار پرداخت شده است.

این متقاضی گفت: اکنون از زمان ثبت نام پنج سال می گذرد ولی هنوز هیچ کدام از واحدها به بهره برداری نرسیده و تکمیل نشده است، قول های مسئولان عملی نمی شود.

وی توضیح داد: آخرین جلساتی که با مسئولان در اسفند ۱۴۰۲ داشتیم طی قول های داده شده قرار بود ظرف مدت دو ماه یعنی اردیبهشت ۱۴۰۳ تحویل انجام شود که اتفاقی نیفتاد، حتی در جلسه ای که در استانداری و با حضور مسئولان و نمایندگان متقاضیان برگزار شد صورت جلسه ای امضاء شد و قرار بود خردادماه امسال ۵۰۰ واحد مسکن ملی شهرکرد به افتتاح برسد.

این متقاضی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان خلف وعده کردند و برای تحویل واحدها وعده تیرماه را دادند که محقق نشد، حتی پس از آن وعده مرداد و آخرین صورت جلسه در حضور پیمانکاران ۱۵ شهریورماه تحویل واحدها مطرح شد، در بازدیدهایی که انجام شد پروژه ها بدون نیرو و با سرعت بسیار پایین پیش می رود.

وی افزود: بیشتر متقاضیان بلاتکلیف هستند، زیرا اکثر قراردادهای اجاره به پایان رسیده و وعده و وعیدهای مسئولان تحقق پیدا نمی کند، همه در بلاتکلیفی قرار داریم، تعهداتی که بر عهده ما بوده انجام شده اما تعهد مسئولان و پیمانکاران اجرایی نمی شود.

این متقاضی معترض بیان کرد: متاسفانه هزینه مشاعات به قیمت متراژ مفید واحد محاسبه و از متقاضی دریافت می شود.

مسائل مالی موجب عدم تحویل نهضت ملی مسکن در منظریه شده است

مرتضی رفیعی- معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: یکی از مشکلات پروژه ها این بود که بسیاری از متقاضیان به موقع آورده را واریز نمی کردند و برخی پرداخت به موقع نداشتند، به همین دلیل در سطح کشور مطرح شد واحدهایی که پیشرفت داشته سریع تر آماده شوند.

رفیعی بیان کرد: مشکلات پروژه های نهضت ملی مسکن بسیار بوده که همین دلیلی بر عدم تحویل است، گرچه واقفیم که متقاضیان شرایط اقتصادی خوبی نداشته و متضرر شده اند، اما همه مشکلات بر دوش بنیاد مسکن نیست، به طور مثال مقداری از وام متقاضیان باقیمانده که بانک عامل کشور هیچگونه واریزی ندارد و یا این مشکلات ناشی از پرداخت نشدن به موقع وجه اعلام شده است، البته یک طرف قضیه پیمانکاران هستند که مطالبات دارند.

وی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بیان شده که باید پایان پروژه هزینه های تمام شده هر واحد مشخص شود، یعنی مبالغ آخر پروژه احصا، در شورای مسکن استان بررسی و پس از به تصویب رسیدن، به متقاضیان برای تسویه حساب اعلام می شود تا اینگونه پروژه ها تحویل شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن در منظریه همچون ۷۲ واحد از ترنج یک و ۷۲ واحد از ترنج دو آماده و قرار است بنیاد مسکن هفته آینده از پیمانکار تحویل بگیرد که در نهایت می توان گفت مهرماه به شرط تسویه حساب و تقسیط وام ۵۵۰ میلیون تومانی، تحویل متقاضیان خواهد شد.

رفیعی با اشاره به پروژه های نارنج، تصریح کرد: این پروژه ها تقریباً یک سال دیرتر از پروژه های ترنج آغاز شدند و متوسط پیشرفت ۷۰ تا ۸۵ درصدی دارند، در حقیقت موضوع اصلی طرح نهصت ملی مسکن مباحث مالی است که بانک عامل در سطح کشور چندین ماه است که پولی به حساب پیمانکار واریز نمی کند و یا پرداختی ها به صورت قطره چکانی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه های نارنج به بحث های مالی شدید برخوردیم اما پیگیری ها برای اخذ پولی از صندوق ملی زمین و مسکن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و خروج از این شرایط انجام می شود که امید است مسائل و مشکلات این طرح که عمدتاً مالی است هر چه سریع تر برطرف شود، می دانیم متقاضیانی که برای مسکن ثبت نام کرده اند شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا