راه و شهرسازیمجله خبری

کمک صندوق املاک و مستغلات به حفظ سرمایه افراد فاقد مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، فرشید پورحاجت اظهار کرد: قبلا در قالب صندوق سرمایه‌گذاری بانک‌ها،‌ صندوق‌های املاک و مستغلات را داشتیم داشتند که البته به انحراف رفت. در قالب این صندوق‌ها در زیرمجموعه برخی بانک‌ها هلدینگ‌هایی ایجاد و تولید مسکن آغاز شد.

وی با بیان این‌که راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات موضوع جدیدی نیست، ادامه داد: این‌که این صندوق‌ها در زیر مجموعه بورس راه‌اندازی شده‌اند انتظار می‌رود با توجه به شفافیت این بازار شرایط بهتری برای پاسخگوی از این صندوق‌ها داشته باشیم.

وی درباره اثرگذاری صندوق‌‌های املاک و مستغلات بر بازار مسکن،‌ افزود: باید به این توجه شود که صندوق‌های مذکور به تنهایی نمی‌توانند اثرگذاری خود را در اقتصاد مسکن و به‌طور خاص تولید مسکن داشته باشند. این خوب است که ابزارهای مالی در جهت تولید مسکن به طور خاص پروژه‌های بزرگ مسکن و ساختمان در کشور استفاده کنیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان یادآور شد: نباید فراموش کنیم در شرایطی قرار داریم شکاف بسیار عمیقی عرضه و تقاضا داریم، این مسئله از قدرت خرید متقاضیان مسکن نشات گرفته و شرایط مناسبی برای خرید مسکن حداقلی را ندارند.

پورحاجت تاکید کرد: می‌توان گفت این صندوق‌ها اثرگذاری این‌که اکثر مردم توان و بضاعت تملک یک آپارتمان حداقلی را برای خود داشته باشند،‌ندارد.

وی با اشاره به این‌که سونامی‌های 5 ساله را در بازار مسکن داریم، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت صندوق املاک و مستغلات این است که به حفظ سرمایه سرمایه‌ افرادی که فاقد مسکن بوده و دنبال  مسکن هستند، کمک می‌کند. در واقع ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم به‌صورت حداقلی فراهم می‌شود به این شرط که بورس نظارت‌های دقیقی روی این صندوق‌ها داشته باشد.

وی بیان کرد: در گذشته و در دولت قبلی دیدیم که چه بی اطمینانی نسبت به بورس شد و خسارت‌های زیادی به مردم وارد شد. خیلی از کسانیکه حاصل یک عمر زندگی خود را در بورس گذاشتند، به‌واسطه ناکارآمدی در این بخش همه سرمایه خودشان را از دست دادند.

 وی با تاکید بر این‌که در کنار صندوق املاک و مستغلات بورس، دولت و وزارت راه و شهرسازی به صورت خاص باید یک برنامه‌ریزی بسیار منسجمی در حوزه رفع بحران‌ها برای تولید مسکن برای بخش خصوصی داشته باشد، گفت:  95 تا 97 درصد تولید مسکن کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، از این میزان حدود 80 درصد تولید توسط بنگاه‌های کوچک انجام می‌شود که سازوکار ورود به بورس را ندارند.

کارشناس مسکن افزود: یک تهدیدی که شاید در آینده در حوزه صندوق املاک و مستغلات روی دهد این است که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بیایند و به عامل گرانی مسکن تبدیل شوند. برای رفع این نگرانی پیشنهاد می‌کنیم در کنار رفع موانع تولید، بر بازار مصالح ساختمانی نظارت شود. ضمن این‌که باید با برخی سازمان‌های مخل در بخش تولید مسکن برخورد صورت گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا