بورس و بازارمجله خبری

چه تعداد خانه اشرافی در تهران معامله شده است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  قیمت مسکن در تهران، شهریور امسال به طور متوسط متری ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان گزارش شده است، اما حداقل در هفت منطقه، خانه ها ضمن پشت سر گذاشتن این مقیاس آماری، با رسیدن به رکورد ۴۵ تا ۸۷ میلیون به ازای هر مترمربع، دست نیافتنی تر از خانه های سایر نقاط شهر بوده اند.

منطقه یک پایتخت، با متوسط قیمت متری ۸۷ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان پیشتاز و صدرنشین است. میانگین قیمت یک خانه ۱۰۰ متری در این نقطه حدود هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده و خرید خانه ای ۸۰ متری، به طور میانگین هفت میلیارد تومان خرج روی دست افراد می گذاشته.

با این حال گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می دهد در آخرین ماه از تابستانی که پشت سرگذاشتیم، از مجموع شش هزار خریدار بازار مسکن، ۴۷۶ نفر دست روی خانه ای گذاشته اند که ارزش کل آن بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده و ۱۲۱ نفر خانه ای خریده اند که بیش از ۲۰۰ مترمربع مساحت داشته است. ارزش ۱۰ میلیارد تومان را با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز، باید معادل ۳۰۰ هزار دلار در نظر گرفت.

وضعیت فروش خانه های لوکس از نظر ارزش هر مترمربع

متوسط قیمت هر مترمربع خانه های پایتخت در شهریور امسال ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بود، ولی ۸.۸ درصد قراردادها برای خرید خانه ای امضا شده که هر مترمربع آن بیش از ۸۰ میلیون تومان ارزش داشته است. تعداد این خریداران به ۵۳۱ نفر می رسد.

فروردین ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع مسکن تقربیا ۹ میلیون کمتر از امروز بود و ۱۱۶ نفر در ماه نخست سال که معمولا تعداد معاملات کاهش پیدا می کند، خانه ای خریداری کرده اند که هر مترمربع آن بیش از ۸۰ میلیون ارزش داشته است. جمعیت این گروه جسور در اردیبهشت به ۴۴۰ نفر رسیده.

خردادماه ۷۵۰ نفر برای خرید خانه نسبتا لوکس دست به جیب شده اند. در این ماه متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود و ۵.۴ درصد خریداران، خانه ای را انتخاب کرده اند که ارزش هر متر آن بیش از ۸۰ میلیون تومان بوده است.

در اولین ماه تابستان، طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در کل شهر تهران، متری ۴۱ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان گزارش شده و ۶۷۰ نفر سراغ خانه ای رفته اند که ارزشش در آن زمان به بیش از ۸۰ میلیون در هر مترمربع می رسیده! متوسط قیمت هر مترمربع مسکن تهران در مرداد امسال معادل ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان گزارش شد.

آمارها می گویند در این ماه ۶۳۳ نفر اقدام به خرید خانه ای کرده اند که ارزش هر متر آن تقریبا دو برابر بوده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که از ابتدای سال تا پایان تابستان، هر خانه تنها یک مرتبه خرید و فروش شده، نتیچه می گیریم طی شش ماه گذشته سه هزار و ۱۳۸ دستگاه آپارتمان با قیمت بیش از متری ۸۰ میلیون در تهران فروخته شده است.

وضعیت فروش خانه های لوکس از نظر متراژ کل

خرید خانه در تهران با توجه به متوسط قیمت ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان کار سخت و دشواری است. حداقل بدون برنامه ریزی یا پشتوانه قوی امکان پذیر نیست. با توجه به این مسئله، شهریور امسال تقریبا سه چهارم خریداران، نهایتا پولشان کفاف خرید خانه ای با متراژ زیر ۱۰۰ مترمربع را داده است. با این حال ۲.۱ درصد افراد، معادل ۱۲۷ نفر خانه ای خریداری کرده اند که بزرگتر از ۲۰۰ مترمربع بوده.

ردپای خانه های اشرافی در بازار مسکن پایتخت شهریور امسال ۱۲۷ قرارداد فروش خانه‌ بزرگ تر از ۲۰۰ متر در تهران امضا شده است.

خرید خانه هایی بزرگ، از ابتدای سال تا الان تقریبا با یک ریتم ثابت پیش رفته؛ منهای فروردین. چون نصف ماه اول سال به خاطر نوروز تعطیل است. فروردین امسال از مجموع سه هزار و ۴۲۷ خانه فروخته شده، مساحت ۷۲ واحد بیش از ۲۰۰ مترمربع بوده است.

در اردیبهشت، ۱۷۸ خانه بزرگتر از ۲۰۰ مترمربع فروخته شده است. در این ماه متوسط قیمت مسکن ۳۶ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان گزارش شده و اگر فرض کنیم خانه ۲۰۰ متری را با همین قیمت فروخته باشند، ارزش آنها حدود هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون ارزیابی می شود.

خردادماه، متوسط قیمت مسکن با رشد حدود سه میلیونی، به ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان در هر مترمربع رسید. در این ماه شاهد فروش ۱۳ هزار و ۸۷۴ واحد مسکونی بودیم که مساحت ۲۶۳ مورد آنها بالای ۲۰۰ مترمربع بود.

شروع تابستان هم نتوانست عطش خرید خانه بزرگ را کاهش دهد. تیرماه امسال ۱۸۵ واحد از مجموع ۱۰ هزار و ۲۹۴ خانه به فروش رسیده در تهران، بیش از ۲۰۰ مترمربع مساحت داشتند. همچنین در ماه های مرداد و شهریور به ترتیب ۱۶۴ و ۱۲۷ واحد مسکونی با چنین مشخصاتی در تهران فروخته شده است.

۱۰ میلیارد تومان معادل ۳۰۰ هزار دلار و حدود ۵.۵ میلیون لیر ترکیه است. در بازار مسکن تهران این پول با درنظر گرفتن عدد ۴۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان به عنوان متوسط قیمت هر مترمربع خانه، برای خرید واحدی با مساحت ۲۳۰ متر کافی به نظر می رسد.

قوانین رسمی کشور چنین خانه ای را مشمول پرداخت مالیات نمی داند، اما اجازه بدهید آن را معیار واحد لوکس در نظر بگیریم، چون در گزارش تحولات رسمی بازار مسکن که هر ماه توسط بانک مرکزی ارائه می شود، تنها اشاره شده ارزش این واحدها بالای ۱۰ میلیارد بوده است.

شهریور امسال ۴۷۶ واحد مسکونی با چنین مشخصاتی در تهران به فروش رسیده است. تعجب کردید نه؟ بهتر است بدانید تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده با ارزش بالای ۱۰ میلیارد، در خرداد امسال به ۸۳۲ مورد می رسید. تازه در این ماه متوسط قیمت مسکن، ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان گزارش شده است و با ۱۰ میلیارد می توانستید ۲۵۴ متر خانه خریداری کنید.

تعداد خانه های ۱۰ میلیارد به بالای فروخته شده در تیر امسال ۶۶۹ مورد گزارش شده است. در این ماه ۱۰ هزار و ۲۹۴ خانه در تهران به فروش رسید که ۶.۵ درصد آنها بالای ۱۰ میلیارد ارزش داشته اند. همچنین در مردادماه، ۶۲۶ خانه با قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان معامله شده است.

تعداد واحدهای مسکونی لوکس فروخته شده در دو ماه ابتدای سال به ۶۵۴ دستگاه می رسد. در فروردین ۱۶۱ مورد خرید و فروش گزارش شده و در اردیبهشت ۴۹۳ مورد. در هر دو ماه ۴.۷ درصد معاملات با چنین وضعیتی روبرو بوده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا