دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انتظارات نامعقول دولت از نظام بانکی ،مشکلات نهضت ملی مسکن را پیچیده‌تر می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین:  به منظور الزام سیستم بانکی برای همراهی با طرح نهضت ملی مسکن،دولت بانکها را متعهد کرده است که بیست درصد از سهم پرداخت تسهیلات خود را به این طرح اختصاص دهند.

خط ونشان وزیر برای بانکها

در این بین اما در عمل بانکهای مختلف به این تعهد خود عمل نکرده اند و کار به جایی رسیده است که وزیر راه و شهرسازی برای بانکهایی که با طرح نهضت ملی مسکن همراهی نمی کنند،خط ونشان بکشد و وعده دهد چنانچه بانکها به تکلیف قانونی خود عمل نکنند از راه قانون وارد خواهد شد.

در این بین بر اساس اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ،موضوع تأمین اعتبارات و مشارکت اندک بانک‌ها به غیر از بانک مسکن ،یکی از مشکلات عمده پیش روی اجرای قانون جهش تولید مسکن است و به گفته این مقام مسوول با وجود تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱برای اعطای 35هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن، میزان تخصیص تا ابتدای تابستان صفر بوده است و اخیراً خبری درخصوص تخصیص ۳ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی منتشر شده است.

ریشه انتظارات نامعقول دولت از نظام بانکی

به گزارش ساختمان آنلاین بسیاری بر این باورند که انتظار دولت از بانکها در طرح نهضت ملی مسکن ناشی از آن است که برآورد دقیقی از وضعیت بانکها نداشته است و با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن بدون امکان سنجی ، ظرفیت سنجی و مطالعات کارشناسی صورت گرفته است ،دولت از بانکها انتظار نامعقول دارد.

هشدار درباره تخلیه منابع بانکها

پیش از این بیت الله ستاریان از کارشناسان پیشکسوت حوزه مسکن عنوان کرده بود که اگر دولت به بانکها فشار بیاورد، نهایتا بانکها منابع مالی شان تخلیه خواهد شود و در نهایت همکاری بانکها به ساخت 100هزار واحد مسکونی در سال منجر خواهد شد.

در این زمینه عبدالله رفیعی از فعالان حوزه ساخت وساز در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین خاطر نشان ساخت: متاسفانه بی برنامگی دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سبب شده است که در عمل با مشکلات متعددی برای تحقق این طرح مواجه شود.به عنوان مثال سطح این بی برنامگی به حدی است که بدون بررسی توان مالی و ظرفیت بانکها ،تعهد سنگینی به بانکها برای تزریق منابع به این طرح تحمیل شده است ،بدون اینکه بررسی کنند که آیا این تکلیف قانونی با ظرفیتهای واقعی بانکها انطباق دارد یا خیر؟

پیگیری های قضایی سبب وقت کشی می شود

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی نمی تواند خارج از توان خود در طرح نهضت ملی مسکن اقدامی کند درباره خط ونشان وزیر راه وشهرسازی برای بانکهایی که با نهضت ملی مسکن همراهی نمی کنند گفت: اقدام های قانونی در نظر گرفته شده برای همراهی بانکها صرفا به تشدید مشکلات و پیچیدگی و کاغذ بازی ها منجر خواهد شد و در عمل اگر دولت چشمش را بر روی واقعیت ها ببندد ،هیچ کمکی به تکمیل طرح نهضت ملی مسکن نمی کند و این دور باطل فقط منجر به از دست زمان خواهد شد.

رفیعی خاطر نشان ساخت: متاسفانه تامین مالی این طرح عظیم در گرو تزریق سهم آورده متقاضیان و نظام بانکی است.متقاضیان این طرح عموما اقشار ضعیفی هستند که به دلیل ناتوانی در تامین آورده ،سبب کند شدن روند اجرا می شوند و نظام بانکی نیز از آن طرف فاقد منابع لازم برای تزریق تسهیلات است .

لزوم بازنگری در ظرفیت بانکها بر اساس واقعیت ها

این فعال ساخت وساز با بیان اینکه لازم است که یک بازنگری اساسی درباره ظرفیت بانکها بر اساس واقعیتها صورت گیرد اذعان داشت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر اساس واقعیتها و ظرفیت های موجود سبب خواهد شد که این طرح در مسیر درست اجرا قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به تغییرات صورت گرفته در بدنه وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: مجموعه ای از عوامل مختلف نظیر تامین منابع مالی،تامین اراضی،ساماندهی متقاضیان،تدبیر برای تامین زیرساختها و.. .سبب موفقیت این طرح است و قطعا اگر این پروسه توسط مدیران موفق و مجرب راهبری شود ،در میزان موفقیت آن نقش بسزایی دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا