دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نجات بافت فرسوده با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران

دکتر محمد آیینی در گفتگو با پایگاه خبری ساختمان آنلاین ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: موضوع بهسازی بافتهای فرسوده از سایر ساخت وساز های توسعه شهری نظیر ایجاد شهرکها، شهرهای جدید یا سایر سیاستهایی که در حوزه مسکن نظیر طرح نهضت ملی مسکن دنبال می شود کاملا متفاوت است چرا که در این حوزه ما با مجموعه ای از ساکنان و مالکانی مواجه هستیم که دارای علایق، سلایق ،حقوق متعدد و انتظارات مختلفی هستند.

وی افزود: با توجه به وسعت موضوع بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری،اگر قرار باشد جریان نوسازی را شتاب دهیم باید با در گرفتن ابعاد همه جانبه این امر،نسبت به نوسازی بافتها و رفع موانع مختلف این حوزه شامل موانع اداری،حقوقی،ملکی و .. اقدام کنیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزایش آمار صدور پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده را عاملی دانست که به گفته وی سبب شتاب گرفتن نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری نسبت به سنوت قبل شده است و تاکید کرد: بدون شک اگر سیاستهای تشویقی و حمایتی در بافتهای فرسوده توسعه بیشتری پیدا کند این روند شتاب بیشتری می گیرد و البته اراده ملی و همکاری و پشتیبانی همه دستگاه ها نقش کلیدی در تسریع چرخه نوسازی بافتهای فرسوده دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای بافتهای فرسوده برای تولید مسکن بر لزوم چابک سازی تشریفات اداری مربوط به بافتهای فرسوده تاکید کرد وگفت: مراحل اداری شامل مجوز پروانه ساخت، واگذاری انشعابات آب، برق و گاز،و.. باید در کوتاه ترین زمان ممکن صوت گیرد چرا که با در نظر گرفتن بازدهی اقتصادی پایین ساخت وساز در بافتهای فرسوده،کوتاه کردن مسیر مراحل اداری ،سبب کاهش زمان خواب سرمایه و افزایش رغبت سرمایه گذاران برای مشارکت در احیای بافتهای فرسوده می شود.

آیینی بر لزوم همکاری نظام بانکی برای تزریق تسهیلات به این حوزه تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم بخشی از منابع مالی مورد نیاز بهسازی بافتهای فرسوده را در قالب تسهیلات بانکی کم بهره تامین کنیم ،می توانیم از این تسهیلات در جهت ارایه وام ودیعه اسکان موقت و نیز تسهیلات ساخت استفاده کنیم .

وی همچنین بر ارایه تراکم تشویقی و نیز تامین مصالح با سازوکاری مناسب تاکید کرد و اذعان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا مصالح ساختمانی مورد نیاز ساخت را با شرایط ویژه نظیر اقساطی تهیه کنیم و در اختیار سازندگان قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم شکل گیری جهاد نوسازی بافتهای فرسوده همچنین یکی از پاشنه آشیل های احیای بافتهای فرسوده را مشارکت ساکنان دانست و گفت: لازم است با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی،ساکنان این بافتها را برای همگام شدن در بافتهای فرسوده ترغیب کنیم و آنها نسبت به مخاطرات سکونت در بافتهای فرسوده توجیه شوند و بدانند که در زمان بروز سوانح طبیعی چه خسارت جانی و مالی جبران ناپذیری در انتظار آنها خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا