بورس و بازارمجله خبری

بورس‌بازی مسکن به شهرهای اطراف تهران کشیده شده است

به گزارش ساختمان آنلاین:  عباس زینعلی اظهار کرد: مسائل سیاسی در ایران همواره بر روی اقتصاد اثر می‌گذارد؛‌ زیرا جامعه عادت کرده که در برابر موضوعات سیاسی عکس‌العمل نشان دهد. بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نیست. اما به طور کلی فاصله‌ای که بین متوسط زندگی و سطح عمومی قیمت‌ها به وجود آمده روی قیمت مسکن شدیدترین تاثیر را ایجاد کرده است.

متقاضیان مصرفی قید خرید مسکن را زده‌اند

وی افزود: به نوعی می‌توان گفت متقاضیان مصرفی مسکن این ذهنیت که خانه‌ای خریداری کنند را از خود دور کرده‌اند و بعضا می‌گویند دستمان به مسکن حداقلی هم نمی‌رسد. خیلی در این  بازار نقشی ندارند. بنابراین فقط صاحبان سرمایه به قصد سود یا حفظ ارزش  دارایی اقدام به خرید و فروش مسکن می‌کنند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که پس از رشد قیمت مسکن، اجاره بها نیز دچار افزایش شده است گفت: به دلیل رشد بازار اجاره می‌بینیم که بسیاری از خانه‌های بزرگ متراژ شهر تهران خالی از سکنه شده‌اند؛ زیرا در مناطق متوسط تهران نرخ رهن کامل، میلیاردی شده است. بنابراین اقشار متوسط به سمت مناطق پایین شهر و گروه‌های کم‌درآمد به سمت اطراف شهر که نرخ اجاره با منابع خودشان همخوانی بیشتری دارد رفته‌اند.

ترافیک بعدازظهرهای تهران تشدید شده است

زینعلی تاکید کرد: در سال‌های اخیر ترافیک بعدازظهرهای تهران در بزرگراه‌های حکیم و همت تشدید شده که گویای حرکت جمعیت به سمت شهرهای شرقی و غربی استان تهران است. البته جمعیت شهر تهران هم کم نشده و در واقع یک انتقال جمعیتی صورت گرفته است. تهران در دهه‌های گذشته با یک مهاجرپذیری سنگین مواجه بوده که اثراتش دو دو سه سال اخیر به شکل فشار به  بازار مسکن پایتخت و شهرهای اقماری خود را نشان می‌دهد. الان در شهرهای اطراف هم بورس‌بازی مسکن ایجاد شده است.

وی با اشاره به این‌که در استان البرز فشار جمعیتی کاملا حس می‌شود افزود: با این حال قیمت خانه و اجاره بها در شهرهای اطراف تهران در  حد توانایی متقاضیان مصرفی است. پرند، شهرقدس، شهریار، پردیس، پاکدشت و غیره نیز چنین وضعیتی دارند و بسیاری از خانوارهای متوسط درآمد می‌توانند به خرید و اجاره در این شهرها فکر کنند.

باید ۱۰ سال مرتبا خانه بسازیم

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: معادلات بخش مسکن نسخه کوتاه مدت ندارد، فقط با تولید همه‌جانبه طی حدود یک دهه حل می‌شود. باید ۱۰ سال از سازندگان حمایت شود، مکان‌یابی درست صورت گیرد، آمایش دقیق انجام شود و از تورم نهاده‌های ساختمانی جلوگیری به عمل آید. با تورم فعلی نمی‌توان کاری از پیش برد. از تجربه دیگر کشورها مثل ترکیه و دوبی می‌توان استفاده کرد.

در نیمه دوم سال معمولا با توقف بازار ملک مواجهیم

زینعلی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: سوال این است که چه اتفاقی قرار است بیفتد تا بازار آرام شود؟ مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن، تورم عمومی و حجم نقدینگی است. باید فکری برای اینها شود. به طور طبیعی به دلیل کاهش حجم جابه‌جایی، هر ساله در نیمه دوم توقفی مقطعی در بازار مسکن ایجاد می‌شود. اما تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که معضل اصلی حل نشده است.

متقاضیان نهضت مسکن پول ندارند

وی تلاش دولت برای ساخت ۴ میلیون خانه در قالب طرح نهضت  ملی مسکن را قابل تقدیر دانست و گفت: این پروژه یک اقدام زمان‌بر است و جامعه مصرفی منابعی ندارد که به آن اختصاص دهد، فرصت هم ندارد. نقدینگی یک فرد اجاره‌نشین رقم چندان قابل توجهی نیست. بازار اجاره هم به او فرصت نمی‌دهد که چهار سال برای به نتیجه رسیدن طرح دولت صبر کند. زمانی که باید کار می‌شده نشده و الان به دلیل تورم سنگین نهاده‌های ساختمانی، کار مقداری دشوار شده است.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: دولت سیزدهم خیلی تلاش کرده منابع بانکی را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهد اما نتایج آن چندان ملموس نیست. تعدادی که تا کنون ساخته شده این‌قدر محدود است که تاثیری در بازار ایجاد نکرده است. در آینده هم ممکن است با تورم مواجه شویم که نرخ تمام شده این واحدها را افزایش می‌دهد.

خانه در تهران متری ۴۵ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام مرکز آمار متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد ۱۴۰۱ به میزان ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات مسکن اعم از آپارتمان، ‌ویلایی و سایر ساختمان‌ها نیز در مردادماه ۶۸۵۲ فقره بوده که کاهش ۳۳ درصد را در مقایسه با ماه گذشته و افزایش ۲۴ درصد را نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا