بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

سقوط ۳۰ درصدی تعداد وام‌های ساخت مسکن در دولت گذشته

به گزارش ساختمان آنلاین: حسن روحانی در حالی مدعی شده بود که وظیفه دولت ساخت مسکن نیست و دولت باید به مردم تسهیلات بدهد تا خود آنها خانه بسازند، که در دولت وی میزان تسهیلات پرداختی ساخت مسکن نسبت به رکورد دولت دهم ۳۰ درصد کمتر شده است.

دولت دهم در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ هر سال نزدیک به ۹۰۰ هزار فقره وام ساخت‌مسکن به مردم پرداخت کرد، اما این رقم در دولت گذشته با سقوطی آشکار به حدود ۶۰۰ هزار فقره وام رسید. نتیجه اهمال دولت گذشته در بخش ساخت مسکن، کاهش عرضه آن و افزایش ۲۶ میلیون تومانی قیمت مسکن بوده است.

دولت گذشته به جای وام ساخت مسکن، بر افزایش رقم وام خرید مانور داد و عباس آخوندی طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم را اجرا کرد. طبیعی است که در شرایط کاهش عرضه مسکن، اتکای صرف به افزایش وام خرید، خود عامل تحریک تقاضا و گران شدن قیمت مسکن می‌شود. البته این موضوع اثبات‌شده‌ای در اقتصاد ایران است اما تکرار آن در دولت گذشته که سبب سود بردن سوداگران مسکن شد، قابل تامل است که آیا این سیاست، عامدانه بود؟

تولید مسکن عاملی موثر بر قیمت مسکن است. با وجود اهمیت بسیار زیاد تولید مسکن بر ثبات قیمت مسکن، آمارها بیانگر سقوط تولید مسکن در دولت روحانی است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۹ تعداد کل وحد های مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال ۱۳۹۲ که ساختمان‌های شروع‌شده در دولت دهم به تکمیل رسید، تقریبا نصف شد. تعداد تسهیلات ساخت مسکن نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۲ تقریبا ۳۹ درصد کمتر شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا