بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

آزادسازی ۸۰۰ هزار هکتار زمین دستگاه‌ها بعد از دستور رییس‌جمهوری برای ساخت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  «علیرضا فخاری» امروز شنبه در نشست خبری در محل سازمان ملی زمین و مسکن، اظهار داشت: قانون جهش تولید، اراضی مازاد را مکلف به عودت به دولت و وزارت راه و شهرسازی کرده است، اما برخی دستگاه‌ها از سال گذشته تا کنون در این راه اقدامی انجام ندادند.

وی گفت: سازمان ملی زمین و مسکن در راستای تعهد خود، حدود ۷ هزار هکتار اراضی دولتی را شناسایی کرده که تا تیرماه امسال فقط ۵۰۰ هکتار آن عودت داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از تذکر رییس جمهوری با افزایش عرضه زمین دولتی مواجه شدیم و ۸۰۰ هزار هکتار زمین بازگشت داده شد. در پی دستور رییس جمهوری مجموعه دولتی‌ها تلاش می‌کنند که زمین‌های مازاد را به نهضت ملی بازگردانند.

فخاری توضیح داد: برخی وزارتخانه‌ها از قبیل وزارت علوم در بخش دانشگاهی، وزارت جهاد و وزارت نفت فراوانی بیشترین تعداد اراضی را در اختیار دارند که بیشترین عودت زمین از طریق وزارت جهاد بوده است و  وزارت نفت و وزارت علوم هم تلاش دارند بخشی از اراضی را به مسکن اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه هنوز از وزارت نفت زمینی به نهضت ملی اختصاص نیافته است گفت: وزارت نفت برای تحویل زمین‌ها فاقد برنامه نیست؛ اما نوع زمین‌های در اختیار ایجاب می‌کند که تجدید شناسایی کنند و سپس عرضه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با ارایه گزارشی از روند ساخت مسکن برای عام مردم، افزود: طرح نهضت ملی مسکن از مناظر مختلف طرحی فوق‌العاده است که نیاز تلنبار شده مسکن را تامین می‌کند.

فخاری بیان کرد: سالی ۷۰۰ هزار واحد نیاز انباشته شده مسکن در کشور وجود دارد و شرایط اقتصادی و تامین مواد و مصالح نیز از چالش‌های پیش رو است؛ اما دولت با جدیت و جسارت ساخت مسکن را در برنامه جاری قرار داده است.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: تامین زمین لازم برای اجرای طرح دولت به عدد قابل سنجشی رسیده است. با همه این شرایط سخت امروز در حوزه تامین زمین مشکلی وجود ندارد. در غالب برنامه و سیاست‌های اعمالی تا امروز یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد زمین تامین شده است، مخالفت برخی سازمان‌ها هم برای تحویل زمین به وزارت راه با استدلال‌هایی همراه است که وزارت علوم نیز با استدلال به همین موارد مخالف عودت زمین است.

وی گفت: با این حال ۳۵ هزار هکتار هم در مسیر شناسایی قرار دارد که در صورت انتقال قطعی، زمین برای ساخت نهضت ملی به طور کامل محقق خواهد شد و برای ساخت و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن شهری تامین زمین قطعی می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا