بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن با کاهش ورود نقدینگی روبرو شده است

به گزارش ساختمان آنلاین:  بانک مرکزی به فاصله یک روز پس از مرکز آمار اقدام به انتشار تحولات بازار مسکن کرد. طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خانه های معامله شده پایتخت در تیرماه امسال با رشد ۵.۸ درصدی به ۴۱.۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است، این در حالی است که مرکز آمار ایران یک روز قبل از انتشار گزارش بانک مرکزی تورم مسکن در تیرماه را ۸.۳ درصد و متوسط قیمت خانه های معامله شده را متری حدود ۴۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

همچنین طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در پایتخت طی ماه گذشته با افت حدودا ۲۵ درصدی به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی رسیده است. این در حالی است که در گزارش مرکز آمار ایران تعداد خانه های معامله شده در ماه گذشته حدود ۸۷۰۰ واحد اعلام شده بود.

با توجه به گزارش بانک مرکزی در ماه گذشته شاخص تورم اجاره بهای مسکن در تهران رشد ۴.۵ درصدی را ثبت کرده است. با این رشد، تورم نقطه ای مسکن در پایتخت به ۵۲ درصد رسیده که اندکی از تورم عمومی ۵۴ درصدی کمتر است.

براساس داده های بانک مرکزی متوسط متراژ معامله شده در بازار مسکن برابر با ۸۵ مترمربع بوده است. حاصلضرب این رقم در تعداد معاملات و متوسط قیمت معاملات در تهران نشان از روند نزولی حجم پول جابه‌جا شده در مسکن تهران دارد.

با توجه به ثبت ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره معاملات مسکن در تیر ماه امسال، تقریبا نقدینگی وارد شده به این بازار در ابتدای تابستان برابر با ۳۶ هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان محاسبه می شود. در حالی که این شاخص در ماه قبل برابر با ۴۶ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان به صورت تقریبی برآورده شده بود، می توان گفت متغیر پولی مسکن در تیر ۱۴۰۱ افتی ۲۱.۵ درصدی را در بعد ماهانه ثبت کرده است.

کاهش نقدینگی وارد شده در این بازار را می توان بیشتر به افت بالای معاملات در مسکن تهران نسبت داد. در این مقطع تعداد معاملات افتی ۲۵.۸ درصدی داشته که با توجه به رشد قیمت ها می تواند بیشتر به کاهش عرضه در بازار مسکن مرتبط باشد یا به عبارت دیگر بیشتر بودن تقاضای خرید از عرضه آن در بازار.

کدام آمار به واقعیت نزدیکتر است؟

عباس اکبرپور، کارشناس بازار مسکن در این باره معتقد است؛ هر دوی این آمار‌ها (اطلاعات و آمار‌های مربوط به بانک مرکزی و مرکز آمار ایران) در مورد بازار مسکن اشتباه است و با واقعیت فاصله دارند و با نگاهی به اطلاعات مربوط به نرخ تورم نیز شاهد آنیم که این اطلاعات با واقعیات معیشت مردم و گرانی کالا‌ها فاصله دارد.

اکبرپور با اشاره به اختلاف آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در مورد تحولات بازار مسکن گفت: تفاوتی که میان این دو آمار در مورد قیمت مسکن در تهران اعلام شده حدود ۱۰ درصد است، اما قاعدتا آنچه مرکز آمار می گوید با توجه به معاملاتی است که در تهران ثبت شده است و به اعتقاد من آنچه مرکز آمار اعلام می کند به واقعیت نزدیکتر است تا آماری که بانک مرکزی اعلام می کند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: عموما بانک مرکزی در اعلام آمار‌ها محافظه کارانه تر عمل می کند و در جهت خوشحال کردن اذهان عمومی این آمار‌ها را ارایه می دهد و به نوعی می خواهد اعلام کند که فرآیند‌های اقتصادی تحت کنترل است و آماری را معمولا اعلام می کند که خوشبینانه تر است البته این مساله تنها در ایران نیست و در سایر کشور‌ها نیز چنین رویه ای متداول است.

او خاطرنشان کرد: آمار واقعی برگرفته از معاملاتی است که در ماه های گذشته صورت گرفته و باید قیمت واقعی این معاملات را در نظر گرفت که لزوما هم در اسناد انتقال ملک ثبت نمی شوند و حتی ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد این قیمت ها کمتر ثبت شوند که آن را هم نه بانک مرکزی و نه مرکز آمار نمی توانند ثبت کنند.

ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال بسیار خوشبینانه است

اکبرپور همچنین در مورد وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال تصریح کرد: آنگونه که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده از هفت هزار هکتار زمین شناسایی شده دستگاه های دولتی، تاکنون تنها چهار درصد (۲۸۰ هکتار) به وزارت راه برای ساخت مسکن ملی تحویل شده است که احتمالا با لایحه ای که دولت به مجلس می برد نهاد‌های مختلف موظف خواهند شد تا این زمین ها را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند.

او ادامه داد: البته ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال بسیار خوشبینانه است، چراکه این رقم بسیار بالاست و به نظر می رسد اصلا شدنی هم نیست و در صورتی هم که صورت گیرد تنها مکانی برای مهاجران روستایی خواهد بود.

مقاومت ارگان های دولتی برای ارایه زمین به وزارت راه و شهرسازی

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: هر چند ارگان های دولتی در ارائه این زمین ها مقاومت می کنند و ممکن است استثنا‌هایی هم قائل شوند، اما در نهایت مجبور می شوند تا این زمین ها را برای ساخت مسکن ملی به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است ساخت مسکن ملی هم شبیه ساخت مسکن مهر است و عاقبت آن هم شبیه مسکن مهر خواهد بود، چراکه بررسی های میدانی علمی از نیاز‌های طبقه ای که خواستار این نوع از مسکن هستند، صورت نگرفته است و این نوع ساخت و ساز‌ها تنها به صورت قرص های مسکن و برای کاهش درد‌های مقطعی کاربرد دارد و این قرص ها نمی توانند غده ای که در مغز در حال رشد است را از بین ببرند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: در حال حاضر بافت های فرسوده زیادی در شهر‌های مختلف وجود دارد که می توان با تجمیع کردن همین زمین ها شرایط زیستی مناسبی را برای مردم فراهم کرد و میزان کاربری را هم افزایش داد و با ارایه خدمات شهری (مراکز آموزشی و بیمارستان ها و پارک ها و مراکز خرید و …) و با اصول شهرسازی مدرن، مردم را خانه دار کرد.

اکبرپور در ادامه گفت: اینکه مسوولان می خواهند در حاشیه شهر‌ها شهرک هایی را بسازند تنها عامل مهاجرت مقطعی و کوتاه مدت مردم از روستا‌ها خواهد شد و با این اقدام روستا‌ها را از کشاورزان خالی می کنند.

او افزود: متاسفانه سال هاست مدیرانی در بدنه وزارت راه و شهرسازی حضور دارند که به لحاظ علمی به روز نیستند و همان تصمیمات گذشته مانند مسکن مهر را می‌گیرند که کارنامه آن امروز روشن است.

تنها چهار درصد زمین های شناسایی شده نهضت ملی مسکن تحویل شد

روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: قرار است طی چهار سال چهار میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته و تحویل مردم شود، اما در حال حاضر از هفت هزار هکتار زمین شناسایی شده دستگاه های دولتی، تنها چهار درصد (۲۸۰ هکتار) به وزارت راه تحویل شده است، اما تا پایان شهریور ماه قطعا زمین ۲.۸ میلیون واحد را خواهیم داشت.

قاسمی گفته است؛ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز از زمین های راه و شهرسازی امروز در حال تغییر کاربری و الحاق به شهر‌ها در شهرسازی و معماری وزارتخانه در حال بررسی است که امیدواریم این تعداد به اضافه تعداد موجود حدود ۲.۸ میلیون واحد را تامین کند. البته ساخت مسکن اساسا معنی‌اش این نیست که ما سالی یک میلیون واحد را در سال اول دولت بسازیم، چراکه ابتدا باید زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن را آماده کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا