دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

فیلترینگ بازار مسکن ، پاک کردن صورت مساله است

فرشید پورحاجت ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار  ساختمان آنلاین  اظهار داشت: اصولا بازار مسکن یک بازار اقتصادی است که بازی با اعداد و آمارهای مرتبط با آن هیچ مشکلی را حل نمی کند و هر چند که ممکن است در کوتاه مدت سبب سرپوش گذاشتن بر واقعیتهای بازار مسکن شود اما در بلند مدت بر این بازار آثار سوئی را به جایی خواهد گذاشت.

این کارشناش مسکن از جمله شاخص ترین اثر فیلترینگ بازار مسکن را کج راهه رفتن این بازار دانست و اذعان داشت: بازار مسکن ،بازاری کاملا اقتصادی است که تابعی از عرضه و تقاضا است و تعادل بخشی بین تولید و بخش تقاضا نقش کلیدی در ساماندهی این بازار دارد و اگر بخواهیم با ارایه آمارهای مخدوش این بازار را عادی جلوه دهیم،در نهایت مشکلات حوزه مسکن را به شدت افزایش خواهیم داد.

پورحاجت با انتقاد از اینکه بی توجهی به آمارهای واقعی در حوزه مسکن از گذشته رواج داشته است گفت: فارغ از تمام نقاط ضعف و قوت طرح جامع بازنگری مسکن ،اگر در گذشته این طرح را مورد توجه قرار می دادیم و بر مبنای آن در حوزه مسکن گام برمی داشتیم قطعا امروز بازار مسکن به مراتب در وضعیت بهتری قرار داشت.

این کارشناس مسکن افزایش حجم بافتهای فرسوده و همچنین آمار مستاجران را نشات گرفته از بی توجهی به ابعاد واقعی بازار مسکن دانست و تاکید کرد: در گذشته مسوولان و تصمیم گیران به واقعیت های بازارمسکن و نیاز خانوارها به میزان مسکن ،بی توجهی کرده اند و همین مساله سبب شده که بازارمسکن مغفول واقع شود و غفلت از این بخش به افزایش آمار مستاجران منجر شده و با توجه به اینکه بازار اجاره تابعی از قیمت مسکن است ،افزایش اجاره مسکن به شدت مستاجران را در تنگنا قرار داده است.

وی به آمار سالیانه ازدواج اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارها،سالیانه به طور میانگین ،هفتصد هزار ازدواج صورت می گیرد، در حالی که در بهترین حالت در کشور سالی 400 هزار واحد مسکونی ساخته می شود و این مساله بیانگر آن است که انباشت تقاضا سبب تشدید شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن خواهد شد که نتیجه آن افزایش قیمتهای حوزه مسکن خواهد بود.

پورحاجت در عین حال افزود: بر اساس آمارهای ارایه شده در سال 95،سه میلیون خانوار در خانه های اشتراکی زندگی می کنند و امروز البته قطعا این شرایط بدتر شده است.

این کارشناس مسکن ادامه داد : با توجه به مشکلات حوزه مسکن ،بسیاری از مستاجران تغییر زیست داده اند و مجبور شده اند به مناطق پایین تر شهرها که با سبک و سیاق زندگی پیشین آنها در تضاد است،زندگی کنند و این مساله برای این نوع خانوارها با تبعات اجتماعی و روانی سنگینی همراه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به جمیع مشکلات حوزه مسکن،اگر قرار باشد که کماکان فاقد بانک جامع اطلاعاتی در حوزه مسکن باشیم و به جای برخورد های واقع بینانه،به سمت آمارسازی،فیلترینگ و نیز انکار حقایق این بازار حرکت کنیم،این مساله سبب خواهد شد که مشکلات این بازار مضاعف شود و اوضاع از شرایط کنونی در آینده به مراتب بدتر شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا