راه و شهرسازیمجله خبری

سهم بافت فرسوده از مسکن‏‏‌سازی

به گزارش ساختمان آنلاین:  بر اساس آمارهای اعلام شده هم‌اکنون مجموعا حدود ۵۶۷‌هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود ۵۰‌هزار واحد آن  در بافت فرسوده و مابقی آن پروژه‌‌‌های در حال ساخت است. این آمار نشان‌دهنده آن است که با محاسبه تعداد واحدهای مسکونی که هم‌‌‌اکنون در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است بافت فرسوده سهم ۸/ ۸‌درصدی دارد. با این حال، محمودزاده همچنین اعلام کرده است که از مجموع واحدهایی که هم‌‌‌اکنون در قالب برنامه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی درسال  از سوی دولت در حال اجراست همچنین حدود ۱۶۰‌هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۳‌هزار واحد نیز خودمالک است، بیش از ۴۰۰‌هزار واحد نیز در مراحل شروع یعنی خاکبرداری و فونداسیون قرار دارند که مجموع آنها یک و نیم‌میلیون واحد می‌شود. با محاسبه این تیراژ یک ونیم‌میلیونی، سهم واحدهای مسکونی در حال ساخت در بافت فرسوده هم‌‌‌اکنون ۳/ ۳‌درصد است.  این در حالی است که در گزارشی که در تاریخ سوم خرداد  امسال در  با عنوان «تاوان مداخله دولت در مسکن» منتشر شد، آمار مربوط به سهم بافت فرسوده از کل ساخت‌وسازها در سه سال گذشته اعلام شد.

بر اساس این گزارش در ۹ ماهه اول سال گذشته مجموعا ۲۸۰‌هزار واحد در کشور پروانه ساخت دریافت کرد که از این میزان تنها ۱۷۰۰ واحد یعنی معادل ۶/ ۰‌درصد در بافت فرسوده بوده است. در شهر تهران نیز در ۹ ماهه اول سال گذشته کمتر از یک‌درصد کل ساخت‌وسازها در بافت فرسوده بود. این در حالی است که سهم بافت فرسوده در کل کشور از کل ساخت‌وسازها در سال ۹۹ معادل ۴‌درصد و سهم تهران در این سال معادل ۷‌درصد بود. در سال ۹۸ نیز مجموعا ۲‌درصد از کل ساخت‌وسازهای کشور و ۴‌درصد ساخت‌وسازهای تهران در بافت فرسوده بوده است. بر اساس قوانین و اسناد بالادستی، باید هر سال دست‌‌‌کم ۱۰‌درصد از بافت‌‌‌های فرسوده کشور بهسازی و نوسازی شود که در سال‌های اخیر این تکلیف محقق نشده است. بنا بر اعلام معاون وزیر راه وشهرسازی، تاکنون بیش از ۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر در هفت فاز اعلام شده در طرح‌‌‌های حمایتی دولت ثبت‌نام کرده‌‌‌اند که بیش از ۹۰‌درصد ثبت‌نام‌کنندگان، پالایش شده‌‌‌اند و اطلاع‌‌‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل موردنیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است. وی افزود: عمده ۱۰‌درصد باقی مانده نیز شامل دو گروه می‌‌‌شوند که یا ثبت‌نامی‌‌‌های جدید و از ۱۵ تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌‌‌های دارای بیش از ۳ فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌‌‌شوند و پالایش آنها نیز در حال انجام است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا