بورس و بازارمجله خبری

“کد واریزی” اسم رمز فرار بانک‌ها از پرداخت وام ودیعه مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:   6 تیرماه امسال توسط بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن به شبکه بانکی ابلاغ شد.

طبق اعلام مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای حمایت از مستأجران، بانک مرکزی بخشنامه مربوط به وام ودیعه مسکن را 10 خرداد به بانک‌ها ابلاغ کرده بود، اما دستورالعمل نحوه معرفی متقاضیان باید توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شد که این موضوع (6 تیرماه) با حضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مدیران مربوطه در بانک مرکزی نهایی شد.

شورای پول و اعتبار پرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن تا سقف 40 هزار میلیارد تومان را برای امسال تصویب کرده است که رقم این وام با سود 18درصدی تسهیلات در تهران 100 میلیون تومان، در کلان‌شهر‌ها 70 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان تعیین و به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

گرفتاری مستأجران با اضافه‌برداشت برخی بانک‌ها

با آن‌که حدود یک ماه از ابلاغ دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها و مؤسسات عامل می‌گذرد اما برخی از بانک‌ها با بهانه‌های عجیب متقاضیان را سر می‌گردانند، به‌عنوان نمونه یکی از بانک‌های دولتی متقاضیان وام ودیعه را با اعلام این‌که «هنوز “کد واریزی” نیامده است»، جواب می‌کند.

یکی از مستأجران دراین‌باره  می‌گوید: با این‌که تمام مراحل مربوط به وام ودیعه مسکن از ثبت‌نام تا تشکیل پرونده را در بانک … انجام داده‌ام، اما بانک مربوطه به‌بهانه نبود “کد واریزی” وام را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های فراوان و اتمام قرارداد اجاره‌ام هنوز نتوانسته‌ام وام مذکور را دریافت کنیم و تا آخرماه جاری صاحبخانه برای افزایش رهن واحد مسکونی به بنده مهلت داده است.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که بانک مورد نظر با یک بهانه من‌درآوردی، محدودیت خود در پرداخت وام را توجیه می‌کند. ماجرا از این قرار است که بانک دولتی مذکور به‌دلیل اضافه‌برداشت از بانک مرکزی، از 20 تا 30 هر ماه با محدودیت پرداخت تسهیلات مواجه است.

در واقع این بانک برای 20 روز در هر ماه می‌تواند هر نوع وامی از جمله وام ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کند .

 دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت وام ودیعه مسکن به‌شرح زیر است؛

ماده 1 ـ متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین‌شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به‌آدرس https://saman.mrud.ir به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

ماده 2 ـ سقف تسهیلات اعطایی مشمولان موضوع این دستورالعمل، حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور، به‌شرح جدول زیر است:

تبصره: مبالغ در نظر گرفته‌شده برای تسهیلات موضوع این ماده، پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت‌گرفته از سوی بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی می‌تواند به مبالغ کمتر از سقف‌های تعیین‌شده تقلیل یابد، در این صورت متقاضی موظف است نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام نماید.

ماده 3 ـ بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام نماید.

ماده 4 ـ تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

ماده 5 ـ تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر 5 سال قابل اعطاست.

ماده 6 ـ وثایق مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی طی بخشنامه شماره 01/24792 مورخ 1401/2/4 مدیریت‌کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی می‌باشد.

ماده 7 ـ شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به‌شرح ذیل است:

7 ـ 1 ـ متقاضیان باید دارای اجاره ‌نامه رسمی یا اجاره­‌نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ 1401/1/1 به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.
تبصره: بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره‌نامه دریافتی اقدام کند.

7 ـ 2 ـ متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­‌نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند، چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

7 ـ 3 ـ متقاضی باید متأهل باشد، چنانچه متقاضی مجرد باشد در خصوص زنان بایستی بالای 35 سال سن و در خصوص مردان بالای 45 سال سن داشته باشند.

7 ـ 4 ـ متقاضیانی که در سالهای 1399 و 1400 از تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن موضوع مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده نموده‌اند در سال 1401 امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

ماده 8 ـ چنانچه متقاضی تا حداکثر 15 روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند.

ماده 9 ـ چنانچه بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام ننماید، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (5) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن می‌شود.
تبصره: بانک‌های عامل موظفند تا زمان تکمیل سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی در سال 1401 فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا