بورس و بازارمجله خبری

وضعیت بازار مسکن در شیراز چگونه است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  در شرایطى تهیه مسکن به دغدغه جمعیت چند هزار نفرى مستاجران تبدیل شده است که در شهر شیراز نیز اجاره بهاى مسکن افزایش زیادى داشته و با مراجعه به چند مشاور املاک قیمت ها در چند نقطه از شهر شیراز از ودیعه 100 میلیون تومانى تا میلیاردى براى اجاره و رهن مسکن قابل مشاهده است. درحالى این روزها اوج جابجایى ها و اجاره مسکن است که نرخ اجاره بها نسبت به چندماه گذشته افزایش داشته است. این روزها بسیارى از مستاجران براى تمدید اجاره منزل در خوشبینانه ترین حالت باید تا 2 برابر مبلغ قرارداد قبلى پرداخت.

اجاره بها و ودیعه مسکن 2 برابر شده است

على یکى از مستاجرانى است که براى پیدا کردن خانه اى با قیمت منصفانه راهى بنگاه هاى املاک شده است او مى گوید: همه خانه ها افزایش قیمت چندبرابرى داشته اند و خانه اى صدمترى را که سال گذشته با مبلغ ماهیانه چهار میلیون اجاره و 100 میلیون ودیعه اجاره کرده بودم امسال صاحب خانه ام مبلغ ودیعه را 200 میلیون تومان و اجاره بها را 2 برابر کرده است.

به گفته این مستاجر هیچ ملاک مشخصى براى تعیین قیمت وجود ندارد و کاملا سلیقه اى قیمت ها اعلام مى شود. او مى گوید: چند سال پیش اجاره مسکن و ودیعه آنها ثابت بود و یک خانه را براى چند سال اجاره مى کردیم اما حالا هر سال باید چند برابر به پول پیش و اجاره بها اضافه کنیم.

خانه ها در برخى مناطق مشتریان خاص دارد

یکی از مشاوران املاک هم در رابطه با قیمت ها مى گوید: قیمت ها در محدوده قصردشت و دیگر نقاط بالاى شهر چند برابر افزایش داشته است و فقط مشتری هاى خاص مى توانند از پس آن بر بیایند.

این مشاور املاک با اشاره به اینکه کمترین قیمت اجاره بها در این محدوده در یک واحد سوئیت آپارتمان نهایت 60 مترى با ودیعه 200 تا 250 میلیون و اجاره سه تا چهار میلیونى است، عنوان مى کند: در این منطقه خانه هاى ویلایى و متراژ بالا زیاد است و قیمت هاى آن براى رهــن 900 تا یک و نیم  میلیارد تومان است و اجاره خانه ها نیز اصولا بــر روى رنج قیمت هشت میلیون به بالا است. به گفته این مشاور املاک اجاره چنین خانه هایى براى افرادى که مشتریانش هستند زیاد سخت نیست اما تعداد آنها محدود است.

فروش تدریجی خانه در شیراز

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن از گذشته تاکنون وجود داشته،می گوید: اما ذکر این نکته ضروری است که بازار مسکن شیراز همچنان در حال رکود است و خرید و فروش خانه در شیراز به ندرت انجام می شود.

شهرام نامداری با بیان اینکه در حال حاضر تنها افرادی که نیازمند مسکن برای سکونت و یا قصد جابه جایی جهت کار، محل تحصیل فرزندان و … دارند از خرید مسکن در شیراز استقبال می کنند، می افزاید: در شرایط فعلی قیمت هر متر خانه در شیراز از متری حدود 13 میلیون تومان آغاز می شود و به مراتب در نقاط بهتر گران تر و در مناطقی مانند قصرالدشت به حدود 40 میلیون تومان هم می رسد.

مسکن مهر هم میلیاردی شده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت منزل در شیراز به دیگران شده است که مسکن مهر هم که در گذشته ارزان بود در شرایط فعلی به میلیارد رسیده است، ادامه می دهد: اگرچه در مقطعی از زمان قیمت آپارتمان زیر صد متر مسکن مهر در شیراز حدود 50 میلیون تومان بود اما در حال حاضر میلیارد را رد کرده است و قیمت های مسکن مهر در شیراز با ارزش واقعی آن به شدت تفاوت دارد و گران تر است.

نرخ فروش و اجاره بها طبق نیاز مالکان مشخص می شود

نامداری با بیان اینکه  قیمت مسکن در نقاط پایین شهر شیراز به شدت گران شده است و قیمت مسکن در فروش و در رهن و اجاره تنها طبق خواسته و نیاز مالکان تعیین می شود بیان می کند: در حال حاضر قیمت خانه در شهر شیراز بر اساس آیتم ها و مشخصات منازل تعیین نمی شود و مشاوران املاک نقشی در تعیین نرخ منازل ندارند.

مشاوران املاک نقشی در تعیین قیمت منازل ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه مالکان عنوان می کنند که به دلیل خرید یک منزل و جابه جایی به نقطه ای دیگر از شهر مایلند ملکشان را به قیمتی که مد نظر خودشان است بفروشند نه ارزش واقعی خانه می گوید: در شرایط فعلی مشاوران املاک در شیراز تنها قیمت منازل را پیشنهاد می دهند و هیچ نقشی در قیمت گذاری خانه ها ندارند.

نامداری با اشاره به اینکه در حال حاضر مالکان به تنهایی با درج قیمت در سایت دیوار هر طور که مایلند منازل را می فروشند، می گوید: در شرایط فعلی قیمت رهن و اجاره در شیراز هم فاجعه بار شده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اتحادیه املاک در راستای جلوگیری و آگاهی مردم و مستاجران اقدام به نصب بنر در سطح شهر شیراز و صدرا کرده است می گوید: قیمت گذاری و کنترل نرخ اجراه بها و فروش منزل در شیراز و صدرا نیازمند یک فرهنگ سازی است که در این راستا بنر‌ها و اطلاع رسانی هایی هم در فضاهای مختلف انجام داده ایم و به مردم تذکر دادیم که جهت هرگونه انعقاد قرار داد به مشاوران املاک معتبر و قانونی مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت اجاره بها در حاشیه شهر شیراز هم به شدت افزایش پیدا کرده است و نرخ اجاره در حاشیه شهر‌ها با نقاط خوب شیراز برابری می کند می افزاید: با توجه به اینکه مالکان در حاشیه شهر با هدف درآمدزایی و نیازی که دارند خانه هایشان ره رهن و اجاره می دهند که این امر سبب شده تا نرخ اجاره بها در حاشیه شهر شیراز واقعی و منصفانه نباشد و تنها بر اساس نیاز مالکان تعیین می شود.

نرخ اجاره بها مسکن مهر صدرا برابر قیمت یک سال گذشته در خیابان ارم است

نامداری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در مسکن مهر صدرا به حدود 50 میلیون رهن با اجاره مبلغی بر حدود چهار الی پنج میلیون تومان رسیده است می گوید: در سال گذشته با این قیمت افراد می توانستند در نقاطی مانند خیابان ارم رهن و اجاره کنند.

اتباع بیگانه و منازل مبله آرامش بازار رهن و اجاره شیراز را به هم زدند

وی با بیان اینکه مستاجران همواره تمایل به تمدید رهن و اجاره دارند، خاطر نشان می کند: در حال حاضر منازل مبله به دلیل اینکه آپارتمان و خانه ها را سالیانه اجاره می کنند و به صورت ساعتی در اختیار مردم و مصرف کنندگان قرار می دهند سبب بر هم زدن بازار رهن و اجاره شدند.

نامداری با اشاره به اینکه اتباع بیگانه هم به دلیل اینکه مبلغ رهن و اجاره را برای یک سال به صورت یک جا پرداخت می کنند از دیگر معضلات بازار رهن و اجاره در شیراز به شمار می رود می گوید: پرداخت مبلغ بیشتر از میزان اجاره بها به این دلیل که بتوانند به صورت تیمی در منازل اطراف شهر شیراز زندگی کنند وضعیت بازار رهن و اجاره را در شیراز دشوار کرده اند.

دولت به ساخت مسکن ورود نکند

نماینده شیراز و زرقان و رئیس مجمع نمایندگان فارس هم در ادامه با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که مسکن کالایی نیست که دولت بتواند به صورت یک شبه بسازد، می گوید: قطعا روند ساخت و ساز مسکن در کشور ایران در خوشبینانه ترین حالت حداقل حدود 18 ماه طول می کشد.

علی رضا پاک فطرت با اشاره به اینکه دولت در حوزه مسکن باید تسهیل گر باشد نه سازنده می افزاید: فکر و تفکر این که دولت توانایی ساخت مسکن و در اختیار گذاشتن آن ها دارد بسی در اشتباه هستند و در صورتی هم که دولت وعده ساخت مسکن را دهد این اقدام در حد شعار باقی خواهد ماند.

کشور نیازمند پنج میلیون خانه

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه روند ساخت مسکن مهر حدود هفت سال به طول انجامید، بیان می کند: تعداد مسکن های مهر ساخته شده به دو میلیون هم نرسید و این در حالی است که در شرایط فعلی کشور نیازمند پنج میلیون مسکن است.

نماینده شیراز و زرقان می افزاید: قطعا پدیده های فرهنگی و اقلیم ها متفاوت سبب شده کار دولت در ساخت مسکن متفاوت باشد و در این شرایط دولت باید در حوزه ساخت مسکن تسهیل گر باشد و امکانات مانند تامین آب، برق، گاز و …. را ارزان قیمت در اختیار افراد قرار دهد.

بورس بازی نرخ زمین را از قیمت واقعی آن بیشتر کرده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت زمین به دلیل اینکه در بورس بازی قرار دارد از نرخ واقعی آن بسیار بالاتر است و هزینه تاسیسات آب، برق و گاز به مراتب گران تر است، می گوید: دولت از تأمین تأسیسات برای ساخت و سازها هم سود می‌گیرد و خصولتی شدن فراهم کردن تاسیسات باعث شده تا قیمت تمام شده خانه گران شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی از در کارخانه تا برسد به دست مصرف کننده حدود یک سوم افزایش پیدا می کند، ادامه می دهد: در صورتی‌که احداث مسکن و تأمین مواد اولیه از تولید به مصرف باشد و مردم به صورت مستقیم پای کار بیاید به مراتب بهتر خواهد بود.

پاک فطرت با اشاره به اینکه ساخت مسکن صنعتی با تکنولوژی جدید باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد ادامه می دهد: اگرچه تاکنون ساخت مسکن با تکنولوژی های جدید در کشور ایران وارد مرحله عملیاتی نشده است بنابراین احداث این مسکن با دستگاه های رباتی می تواند روند ساخت مسکن را تسریع بخشد.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه روند ساخت مسکن در ایران سنتی است که این مهم سبب می شود که چندین برابر مصالح بیشتر از مسکن صنعتی استفاده شود می افزاید: در حال حاضر برای ساخت یک مسکن به ازای هر متر مربع حدود 100 کیلو آهن استفاده می شود که این رقم بسیار بالایی است که صنعتی سازی مسکن این رقم را به 20 کیلوگرم کاهش می دهد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه قطعا در کلانشهر هایی مانند شیراز نرخ مسکن کاهش نمی یابد بیان می کند: دولت تنها می تواند قیمت مسکن را ثابت نگه دارد و ذکر این نکته ضروری است که نرخ مسکن از قیمت دیگر محصولات مانند طلا، خودرو، دلار و … تبعیت می کند و انتظار ارزان شدن قیمت مسکن در کلان شهر ها امری غیر منطقی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا